Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii poznawczej F-K.105
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium

Literatura:

1. Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E., 2008: Procesy poznawcze. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, Gdańsk.

2. Maruszewski T., 2011: Psychologia poznania. Umysł i świat. GWP, Gdańsk.

3. Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2006: Psychologia poznawcza. PWN, Warszawa.

4. Sternberg, R.J., 2001: Psychologia poznawcza. WSiP, Warszawa.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W1. Student zna treść i zakres pojęć wyznaczanych tematyką zajęć - WU 2.1

W2. Student posiada wiedzę odnośnie do prawidłowości przebiegu podstawowych procesów poznawczych orientujących jednostkę w świecie (mechanizmy, funkcje) - WU 4.1

W3. Student zna podstawowe paradygmaty badawcze wypracowane na gruncie psychologii poznawczej - WU 3.3

W4. Student zna różne stanowiska teoretyczne odmiennie wyjaśniające mechanizmy przebiegu funkcji poznawczych - WU 3.3.; WU 3.1

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. Student umie wyjaśnić pewne zjawiska natury poznawczej odwołując się do określonych stanowisk teoretycznych - UU 8.1; UU 8.2

U2. Student umie przeprowadzić analizę porównawczą między określonymi stanowiskami teoretycznymi odmiennie wyjaśniającymi określone zjawiska poznawcze - UU 6.1; UU 6.2

U3. Umie wskazać obszary sporne i dyskusyjne w obszarze oferowanej mu wiedzy poznawczej - UU 1.1; UU 3.2

U4. Student umie pracować w zespole - UU 5.1

U5. Potrafi dostrzec implikacje praktyczne wynikające z oferowanej mu wiedzy teoretycznej - UU 6.2

Kompetencje:

P1. Student wykazuje się postawą odpowiedzialności w zakresie przyjmowanych do realizacji zadań dydaktycznych - PU 2

P2. Wykazuje się postawą etyczną w zakresie przygotowywania, opracowywania i udostępniania innym studentom materiałów naukowych. Przejawia również postawę etyczną w relacjach interpersonalnych - PU 9; PU 3.

P3. Wykazuje się postawą krytyczną względem oferowanej mu wiedzy w zakresie funkcjonowania umysłu ludzkiego - PU 3.

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium

Zakres tematów:

1. Badania psychologiczne na ludziach i zwierzętach jako źródło wiedzy o procesach poznawczych. Standardy etyczne w badaniach z udziałem ludzi i zwierząt

2. Percepcja - podstawy biologiczne. Podzielony mózg

3. Błędy percepcyjne i ich źródła.

4. Rola kultury w percepcji

5. Uwaga i rodzaje. Test Stroopa.

6. Pamięć i zjawiska z nią związane.

7. Pamięć jako aktywny proces rekonstrukcji wspomnień

8. Schematy poznawcze i ich wpływ na przetwarzanie informacji

9. Myślenie i rozumowanie

10. Heurystyki i algorytmy.

11. Wydawanie sądów i podejmowanie decyzji.

Metody dydaktyczne:

prezentacja multimedialna

metoda z użyciem komputera

dyskusja dydaktyczna

film

praca z tekstem

klasyczna metoda problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:20 - 12:50, (sala nieznana)
Anna Błaszczak 20/20 szczegóły
2 każdy czwartek, 13:00 - 14:30, (sala nieznana)
Anna Błaszczak 20/20 szczegóły
3 każdy czwartek, 14:40 - 16:10, (sala nieznana)
Anna Błaszczak 21/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)