Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Odmęty determinizmu F-FOD-22Z(fakultet)
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.umcs.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja
W2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja
W3. dyskusja, zaliczenie pisemne
U1. dyskusja, zaliczenie pisemne
U2. dyskusja
U3. dyskusja
K1. aktywność w trakcie zajęć
K1. aktywność w trakcie zajęć, zaliczenie pisemne

Uwagi: Student powinien mieć dostęp do aplikacji MS Teams lub platformy Wirtualny Kampus oraz posiadać urządzenie, które umożliwia aktywne uczestnictwo w zajęciach zdalnych w czasie synchronicznym.
Literatura:

W ramach fakultetu pojawią się odniesienia do m.in. następujących publikacji:

P. Gut, Spinozjańska koncepcja wolności jako działania rozumnego, zgodnego z naturą i cnotliwego, „Roczniki Filozoficzne” 2010, nr 1, s. 51-70

J. Metallmann, Determinizm nauk przyrodniczych, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1934

A.J. Noras, Nicolaia Hartmanna koncepcja wolności woli, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1998

K.R. Popper, Wszechświat otwarty. Argument na rzecz indeterminizmu, tłum. A. Chmielewski, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996

Literatura uzupełniająca:

K. Kloskowski, Zagadnienie determinizmu ewolucyjnego. Studium biofilozoficzne, Wydawnictwo Diecezji Gdańskiej „STELLA MARIS”, Gdańsk 1990

A. Koleżyński, Determinizm Laplace’a w świetle teorii fizycznych mechaniki klasycznej, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 2007 nr 40, s. 62

S. Mazierski, Determinizm i indeterminizm w aspekcie fizykalnym i filozoficznym, Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin 1961

J. Metallmann, Determinizm w biologii, Wydawnictwo OBI Kraków and Biblios, Tarnów 2002

H. Poincaré, Science and method, Wydawnictwo Thomas Nelson and Sons, Londyn, Edynburg, Dublin i Nowy York

Rojek, Krzysztof. „Filozofia wolności Barucha Spinozy w kontekście interpretacji kompatybilistycznej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio I (Philosophia-Sociologia) 43, nr 2 (2018): 55–71. DOI: 10.17951/i.2018.43.2.55-71

Rojek, Krzysztof. „Zmierzch determinizmu i kategorialna otwartość determinacji w kontekście wyjaśniania problemu wolności”. Kultura i wartości, nr 31 (2021): 43–61. DOI: http://dx.doi.org/10.17951/kw.2021.31.43-61

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student ma wiedzę z zakresu terminologii filozoficznej związanej z problematyką determinizmu, a także stosuje tę terminologię do rozwiązywania złożonych problemów natury teoretycznej, praktycznej i interdyscyplinarnej:

Kreatywność społeczna: K_W01

Filozofia I st.: K_W02

Filozofia II st.: K_W03

W2. Student zna zagadnienia związane z kształtowaniem się i historyczną zmiennością modeli deterministycznych w okresie filozofii nowożytnej.

Kreatywność społeczna: K_W04

Filozofia I st.: K_W04

Filozofia II st.: K_W05

W3. Student zna i rozumie filozoficzne konsekwencje przyjęcia stanowisk deterministycznych wobec współczesnych problemów działającego podmiotu.

Kreatywność społeczna: K_W06

Filozofia I st.: K_W09

Filozofia II st.: K_W10

Umiejętności:

U1. Student potrafi rozpoznawać konteksty, problemy oraz dylematy współczesnej cywilizacji skupionych wokół kategorii determinizmu i indeterminizmu oraz potrafi samodzielnie dokonać ich analizy.

Kreatywność społeczna: K_U01

Filozofia I st.: K_U8

Filozofia II st.: K_U1

U2. Student potrafi argumentować za istotnością rozważań o podłożu deterministycznym, kompatybilistycznym, semikompatybilistycznym i indeterministycznym na rzecz wyjaśniania problemu wolności i moralnej odpowiedzialności za czyn.

Kreatywność społeczna: K_U03

Filozofia I st.: K_U06

Filozofia II st.: K_U06

U3. Student potrafi brać udział w dyskusjach poświęconych problemowi rozmaitych form determinacji (ontologicznej, aksjologicznej, osobowej) oraz znajdować wśród nich możliwość argumentacji za istnieniem wolności woli.

Kreatywność społeczna: K_U04

Filozofia I st.: K_U13

Filozofia II st.: K_U14

Kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotów do uświadamiania sobie i innym europejskiego dziedzictwa kulturowego, szczególnie w sferze dorobku filozoficznych prac badawczych poświęconych zagadnieniu determinizmu

Kreatywność społeczna: K_K02

Filozofia I st.: K_K02

Filozofia II st.: K_K02

K2. Student jest gotów do krytycznego stosowania uznanych naukowych teorii i metod w rozwiązywaniu sporu: determinizm a wolność woli

Kreatywność społeczna: K_K02

Filozofia I st.: K_K02

Filozofia II st.: K_K02

Metody i kryteria oceniania:

1. Bieżąca aktywność studenta w trakcie zajęć, zaliczenie w formie pisemnej

2. Aktywność w trakcie zajęć, ocena pisemnego zaliczenia kursu

Zakres tematów:

1. Zajęcia wprowadzające do problematyki

2. Determinizm – podstawowe założenia

3-6. Typy determinizmów

7. Klasyczne, filozoficzne stanowiska deterministyczne: Th. Hobbes, D. Hume, B. Spinoza, G.W. Leibniz

8. Deterministyczny obraz świata i jego filozoficzne konsekwencje

9. Indeterminizm i obalenie deterministycznego modelu świata

10. Czy determinizmu może pomóc w wyjaśnianiu problemu wolności?

11. Pluralizm determinacyjny i jego ontologiczne podstawy

12-13. Determinizm a moralna odpowiedzialność: H.G. Frankfurt, J. Fischer

14. Czy indeterminizm prowadzi do determinizmu?

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, dyskusja, burza mózgów, praca nad tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
9 (brak danych), (sala nieznana)
Krzysztof Rojek 24/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)