Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury XIX w. H-HKXIX-KUL-1S.5
Wykład (W) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Test zaliczeniowy pisemny na koniec cyklu kształcenia
Literatura:

1.Peter Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, przeł. R. Bartołd, Warszawa 2001, s.320-411.

2.Hannu Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010.

3.Historia życia prywatnego, t.4, red.M.Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza i inni, Wrocław 1999.

4.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, s.222-339.

5.Maria Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991 i wyd. następne, s.258-411.

6.Yuval Noah Harari, Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2017

7.Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, przeł. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą takich dyscyplin szczegółowych jak: antropologia i socjologia kultury XIX w., religioznawstwo, historia i teoria kultury oraz historia sztuki XIX w. K_W04

W 02 ma wiedzę dotyczącą poszczególnych dziedzin kultury i jej szczegółowych obszarów w odniesieniu do XIX wieku K_W15

Umiejętności:

U01 potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury XIX wieku, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U05

U02 potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wytworów kultury XIX wieku z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego K_U18

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła, bezpośrednia weryfikacja ustna, obecności na zajęciach, test na zakończenie cyklu kształcenia

Zakres tematów:

1.Wielka rewolucja francuska i jej kulturowe konsekwencje

2.Rewolucje: przemysłowa, agrarna i demograficzna

3.Romantyzm i jego rola w kulturze i cywilizacji XIX wieku

4.Przemiany w muzyce XIX wieku

5.Ideologia nacjonalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

6.Ideologia konserwatyzmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

7.Ideologia liberalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

8.Ideologia socjalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

9.Rewolucja w transporcie: kolej i jej znaczenie dla przemian w postrzeganiu czasu

10.Kolonializm XIX wieku i jego znaczenie w kulturze

11.Czas wolny i początki turyzmu

12.Wynalazki techniczne i odkrycia naukowe XIX wieku - znaczenie w kulturze

13.Pozytywizm jako epoka w kulturze europejskiej

14.Ewolucjonizm i jego rola w kulturze

15.Zmierzch kultury europejskiej XIX wieku - fin de siecle

Metody dydaktyczne:

Metoda podawcza, wykład, prezentacja, film dokumentalny, prezentacja multimedialna, analiza i interpretacja wybranych tekstów kultury

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Robert Bubczyk 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)