Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia języka H-AJ-KUL-1S.5
Wykład (W) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin - W01, U01, U02, K01, K02
Literatura:

R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007.

R. Grzegorczykowa, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2002 (i inne).

J. Bartmiński, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

J. Bartmiński, Stereotypy mieszkają w języku, Lublin 2007.

Językowa kategoryzacja świata, pod red. R. Grzegorczykowej i A. Pajdzińskiej, Lublin 1996.

J. R. Tylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Kraków 2001.

G. Kleiber, Semantyka prototypu. Kategorie i znaczenia leksykalne, Kraków 2003.

S. Niebrzegowska-Bartmińska, Definiowanie i profilowanie pojęć w (etno)lingwistyce. Lublin 2020.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 – Student/ka potrafi: sformułować definicje podstawowych pojęć dla antropologii języka (np. kognitywne metody w interpretacji języka, język a kultura, językowy obraz świata, kategoryzacja w języku) – K_W02, K_W07

Umiejętności:

U01 - Student/ka potrafi omówić w/w pojęcia na wybranych przykładach z dziedziny kultury współczesnej i tradycyjnej (z uwzględnieniem różnych poziomów języka werbalnego i niewerbalnego) – K_K02, K_U18;

U02 – wyznaczyć podstawowe kategorie analizy wybranego zjawiska językowego (np. przysłowia, kolędy, życzenia) w kontekście kultury współczesnej – K_K02, K_U18

Kompetencje społeczne:

K01 – Student/ka potrafi wykorzystać dane językowe (z poziomu systemu oraz tekstów) w rekonstrukcji treści zjawisk kultury współczesnej i do polskiego/europejskiego systemu wartości – K_U09;

K02 – Student/ka potrafi pracować samodzielnie nad wybranym materiałem i argumentacją swoich tez, biorąc pod uwagę różnorodność wyrażania ludzkich postaw – K_U07

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin.

Kryteria oceniania zgodne z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS.

Zakres tematów:

1-2. O pojęciu antropologii języka.

3. Kognitywne badania kultury przez kognitywne badanie języka.

4. O problemie kategoryzacji w języku i obrazie świata.

5. Potoczny (a naukowy) obraz świata.

6. Kategoryzacja: prototyp.

7-8. Kategoryzacja: metafora.

9. Kategoryzacja: metonimia.

10. Kategoryzacja: skrypt.

11-12. Kategoryzacja: stereotyp.

13-14. Definicja kognitywna (stereotypów ludowych).

15. Powtórka. Podsumowanie kursu.

Metody dydaktyczne:

wykład

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

pogadanka

(i wykorzystanie materiałów dydaktycznych, jak pokazy)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Katarzyna Smyk 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)