Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
egzamin - W01, U01, K01,
dyskusja dydaktyczna - U01, U02, K01,
projekt - U01, U02, K01, K02,
prezentacja - U01, U02, K02,
|
Literatura: |
1. Język, [w:] Morrel, Spitzberg, Barge, Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, Warszawa 2007, s. 139-170.
2. A. Engelking, Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej, „Język a Kultura”, t. 1, Podstawowe pojęcia i problemy, pod red. J. Anusiewicza i J. Bartmińskiego, Wrocław 1991, s. 157-165.
3. J. Adamowski, Ludowe sposoby składania życzeń (słowo w kontekście kultury), "Język a Kultura", t. 6, Polska etykieta językowa, red. J.Anusiewicz, M.Marcjanik, Wrocław 1992, s. 97-105.
4. J. Bartmiński, Polski stereotyp „matki”, [w:] tegoż, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006, s. 151-166.
5. T. Krzeszowski, Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51.
6. Stereotypy w języku i kulturze, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, S. Wasiuta, Lublin 2009.
7. R.Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007, Wykład 15.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01 – Student/ka potrafi: sformułować definicje podstawowych pojęć dla antropologii języka (np. język werbalny jako narzędzie komunikacji, językowy obraz świata, gest symboliczny, magia słowa) – K_W02, K_W07
Umiejętności:
U01 - Student/ka potrafi omówić podstawowe pojęcia na wybranych przykładach z dziedziny kultury współczesnej i tradycyjnej (z uwzględnieniem różnych poziomów języka werbalnego i niewerbalnego) – K_K02, K_U18;
U02 – wyznaczyć podstawowe kategorie analizy wybranego zjawiska językowego (np. przysłowia, kolędy, życzenia) w kontekście kultury współczesnej – K_K02, K_U18
Kompetencje społeczne:
K01 – Student/ka potrafi wykorzystać dane językowe (z poziomu systemu oraz tekstów) w rekonstrukcji treści zjawisk kultury współczesnej – K_U09;
K02 – pracować w grupie i zespole nad analizami samodzielnie wybranego materiału, argumentacją swoich tez oraz prezentacją wyników ćwiczeń, biorąc pod uwagę różnorodność wyrażania ludzkich postaw – K_U07
|
Zakres tematów: |
1- O pojęciu antropologii języka
2-3 - O pojęciu języka
4-5 - Gest jako element komunikacji niewerbalnej - analiza antropologiczna znaczenia gestu
6-7 - Magiczna moc słowa - zjawisko kultury współczesnej
8 - Życzenia i kolęda - dwa gatunki tekstu kreujące rzeczywistość
9-10 - O pojęciu stereotypu językowego - na przykładzie polskiego stereotypu matki
11-12 - Przedpojęciowe schematy wyobrażeniowe wg T. P. Krzeszowskiego
13 - Językowy obraz świata - przykład obrazu współczesnego mężyczyzny
14-15 - Pisemne kolokwium
|