Literatura: |
1. Juszkiewicz P., Od Salonu do Galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, „Artium Quaestiones” 2002, nr XIII, s. 229-256.
2. Ludwiński J., Epoka błękitu, wybór tekstów J. Hanusek, Kraków 2003;
3. Moderniści o sztuce, red. Grabska E., Warszawa 1971 (wybrane teksty);
4. Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI w., red. R. Kasperowicz, M. Lachowski, P. Majewski, Lublin 2020.
5. Stajuda J., O obrazach i innych takich, oprac. J. Gola i M. Sitkowska, Warszawa 2000 (wybrane teksty);
6. Teksty o malarzach: antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, pod red. W. Jaworskiej i W. Juszczaka, Wrocław 1976 (wybrane teksty);
7. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, red. Grabska E., Poprzęcka M., Warszawa 1987 (wybrane teksty);
8. Raster. Macie swoich krytyków – antologia tekstów, 40 tysięcy malarzy, red. K. Banasiak, Warszawa 2009 (wybrane teksty).
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student poznaje podstawy krytycznego myślenia.
2. Zna dzieje krytyki artystycznej oraz współczesne modele jej uprawiania, jak też rozróżnia typy wypowiedzi krytycznej o sztuce.
3. Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat roli krytyki recenzenckiej, literackiej, a także krytyki towarzyszącej galeriom i instytucjom we współczesnym życiu artystycznym.
4. Ma wiedzę w zakresie istoty, celu i narzędzi krytyki artystycznej jako kluczowego i opiniotwórczego sposobu wypowiedzi o sztuce, określającego złożone relacje pomiędzy twórcą a odbiorcą.
5. Zna powiązania krytyki z ideologią.
Kompetencje:
1.Jest otwarty na współpracę artysty z krytykiem, galerią i innymi instytucjami kultury.
2. Posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła sztuki w oparciu o świadome kryteria i z wykorzystaniem racjonalnej argumentacji.
3.Jest otwarty na udział w realizowanych przedsięwzięciach artystycznych krytyki w celu popularyzacji i wyjaśniania intencji twórczych szerokiej publiczności.
|
Zakres tematów: |
Tematy:
1. Istota, cel i zadania krytyki sztuki
2. Funkcje krytyki artystycznej według W. H. Audena
3. Pionierzy krytyki – La Font de Saint-Yenne, D. Diderot
4. Ch. Baudelaire i „krytyka poetów”
5. Idea „sztuki dla sztuki” – krytyka Th. Gautiera
6. Sztuka społecznie zaangażowana – krytyka Th. Thoré-Bürgera
7. Polska krytyka sztuki przełomu XIX i XX wieku – krytyka krytyczna vs. krytyka komentująca (W. Juszczak)
8. G. Apollinaire wśród artystów awangardy
9. Polska krytyka międzywojnia
10. Polska krytyka po 1945 roku
11. Krytyka a ideologia – perswazja, propaganda, manipulacja
12. „Pożegnanie z krytyką” – od krytyki poetów do krytyki ekspertów
13. Artyści-krytycy – J. Czapski, S. Rodziński, J. Sempoliński
14. Krytyka instytucjonalna
15. Krytyka w kręgu „Rastra”
|