Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza i krytyka dzieła sztuki H-AKDS-KUL.KAS-1S.5
Wykład (W) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny w formie testu.
Literatura:

1. Juszkiewicz P., Od Salonu do Galerii. Krytyka artystyczna i historyczna zmiana, „Artium Quaestiones” 2002, nr XIII, s. 229-256.

2. Ludwiński J., Epoka błękitu, wybór tekstów J. Hanusek, Kraków 2003;

3. Moderniści o sztuce, red. Grabska E., Warszawa 1971 (wybrane teksty);

4. Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI w., red. R. Kasperowicz, M. Lachowski, P. Majewski, Lublin 2020.

5. Stajuda J., O obrazach i innych takich, oprac. J. Gola i M. Sitkowska, Warszawa 2000 (wybrane teksty);

6. Teksty o malarzach: antologia polskiej krytyki artystycznej 1890-1918, pod red. W. Jaworskiej i W. Juszczaka, Wrocław 1976 (wybrane teksty);

7. Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, red. Grabska E., Poprzęcka M., Warszawa 1987 (wybrane teksty);

8. Raster. Macie swoich krytyków – antologia tekstów, 40 tysięcy malarzy, red. K. Banasiak, Warszawa 2009 (wybrane teksty).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student poznaje podstawy krytycznego myślenia.

2. Zna dzieje krytyki artystycznej oraz współczesne modele jej uprawiania, jak też rozróżnia typy wypowiedzi krytycznej o sztuce.

3. Dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat roli krytyki recenzenckiej, literackiej, a także krytyki towarzyszącej galeriom i instytucjom we współczesnym życiu artystycznym.

4. Ma wiedzę w zakresie istoty, celu i narzędzi krytyki artystycznej jako kluczowego i opiniotwórczego sposobu wypowiedzi o sztuce, określającego złożone relacje pomiędzy twórcą a odbiorcą.

5. Zna powiązania krytyki z ideologią.

Kompetencje:

1.Jest otwarty na współpracę artysty z krytykiem, galerią i innymi instytucjami kultury.

2. Posiada umiejętność krytycznej oceny dzieła sztuki w oparciu o świadome kryteria i z wykorzystaniem racjonalnej argumentacji.

3.Jest otwarty na udział w realizowanych przedsięwzięciach artystycznych krytyki w celu popularyzacji i wyjaśniania intencji twórczych szerokiej publiczności.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu.

Zakres tematów:

Tematy:

1. Istota, cel i zadania krytyki sztuki

2. Funkcje krytyki artystycznej według W. H. Audena

3. Pionierzy krytyki – La Font de Saint-Yenne, D. Diderot

4. Ch. Baudelaire i „krytyka poetów”

5. Idea „sztuki dla sztuki” – krytyka Th. Gautiera

6. Sztuka społecznie zaangażowana – krytyka Th. Thoré-Bürgera

7. Polska krytyka sztuki przełomu XIX i XX wieku – krytyka krytyczna vs. krytyka komentująca (W. Juszczak)

8. G. Apollinaire wśród artystów awangardy

9. Polska krytyka międzywojnia

10. Polska krytyka po 1945 roku

11. Krytyka a ideologia – perswazja, propaganda, manipulacja

12. „Pożegnanie z krytyką” – od krytyki poetów do krytyki ekspertów

13. Artyści-krytycy – J. Czapski, S. Rodziński, J. Sempoliński

14. Krytyka instytucjonalna

15. Krytyka w kręgu „Rastra”

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Piotr Majewski 18/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)