Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka praktyczna (P) H-GP-GER-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 1. prace domowe dot. przerabianego materiału gramatycznego,
2. sprawdziany na zakończenie omawianego zagadnienia gramatycznego,
3. kolokwia zaliczeniowe na zakończenie semestru / roku,
4. egzamin końcowy (po 3 i po 5 semestrze),
5. aktywne uczestnictwo w zajęciach,
6. ćwiczenia strukturalne zamknięte,
7. ćwiczenia strukturalne niskosterowane,
8. ćwiczenia elicytacyjne otwarte,
9. ćwiczenia symulacyjne

Uwagi: Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450 z późn. zm.) kierunkowe i przedmiotowe efekty uczenia się obejmują wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom podstawy programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego.
Literatura:

Becky et al (2017): Einfach zum Studium! Deutsch für den Hochschulzugang C1

Buscha et al (2005): Grammatik in Feldern

Buscha, Friedlich (2001): Deutsches Übungsbuch

Buscha, Raven (2013): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau C1, C2

Buscha, Szita (2015): Übungsgrammatik, Deutsch als Fremdssprache, Sprachniveau B1, B2

Clamer et al (2002): Übungsgrammatik für die Mittelstufe.

Dinsel, Geiger (2009): Großes Übungsbuch. Grammatik

Dreyer, Schmitt (2009): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik.

Duden (2010): Schülerduden, Grammatik, neue Rechtschreibung

Duden (2012): Übungsbuch Deutsch extra.

Duden (2015): Grundwissen Grammatik Fit für den Bachelor

Eichheim, Storch (2003): Mit Erfolg zum Zertifikat. Übungsbuch

Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 1 Grammatik, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene

Földeak (2011): Sag's besser! - Teil 2 Ausdruckserweiterung, Arbeitsbuch für Fortgeschrittene

Hall, Scheiner (2006): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Deutsch als Fremdsprache

Heidermann (2006): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik

Helbig, Buscha (2013): Übungsgrammatik Deutsch

Heringer (2014): Deutsche Grammatik und Wortbildung in 125 Fragen und Antworten

Rug, Tomaszewski (2012): Grammatik mit Sinn und Verstand

Schade, Hufeisen (2019): Einführung in die deutsche Sprache der Wissenschaften.

Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 1

Schmitt (2001): Weg mit den typischen Fehlern. Teil 2

Sommerfeld, Schreiber, Starke (1999): Grammatisch-semantische Felder. Einführung und Übungen

Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 1

Swerlowa (2006): Grammatik und Konversation 1 & 2 Arbeitsblätter für den Deutschunterricht 2

Zielinski (1999): ABC der deutschen Nebensätze: Einführung und Übungen

Efekty uczenia się:

Student:

1. zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych i struktur składniowych w języku niemieckim (K_W01);

2. potrafi rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach, przez co rozumie znaczenie ciągłego pogłębiania znajomości gramatyki języka niemieckiego w procesie rozwijania umiejętności językowych (K_U01, K_U02, K_K02);

3. poprawnie stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne i struktury składniowe w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim (K_U04, K_U05, K_U07, K_U08);

4. dba o poprawne stosowanie omówionych form i struktur językowych, monitoruje poprawność wypowiedzi własnych i innych, nastawiony jest na ciągły rozwój, rzetelnie współpracuje w grupie rozwiązując zadania zgodnie z poleceniami prowadzącego (K_U09, K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

W semestrze student pisze zadania domowe i sprawdziany wiadomości.

Skala oceniania:

51%-60% = 3,0

61%-70% = 3,5

71%-80% = 4,0

81%-90% = 4,5

91%-100% = 5,0

Ocena formująca – stanowi 20 % oceny końcowej – informacje zwrotne o postępach studenta podczas sprawdzania zadań domowych oraz ćwiczeń rozwiązywanych w trakcie zajęć; aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzane efekty: 2,3,4.

Ocena sumująca – stanowi 80% oceny końcowej - ocena wyciągniętą z ocen z sprawdzianów śródsemestralnych oraz kolokwium zaliczeniowego na zakończenie semestru / roku; sprawdzane efekty: 1,2,3.

Kryteria oceniania:

Ocena bardzo dobra (5,0):

EK 1: Student zna w stopniu bardzo dobrym (91%-100%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego.

EK2. Student potrafi prawie bezbłędnie (udziela 91%-100% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach.

EK 3 Student prawie bezbłędnie (udziela 91%-100% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student prawie zawsze jest w stanie skorygować błędy we własnych odpowiedziach, rzetelnie współpracuje w grupie rozwiązując zadania zgodnie z poleceniami prowadzącego.

Ocena dobra plus (4,5):

EK 1: Student zna w stopniu lepszym niż dobry (81%-90%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma lepiej niż dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego.

EK2. Student potrafi w stopniu lepszym niż dobry (udziela 81%-90% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach.

EK 3 Student w stopniu lepszym niż dobry (udziela 81%-90% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą.

Ocena dobra (4,0):

EK 1: Student zna w stopniu dobrym (71%-80%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim i ma dobrze uporządkowaną wiedzę z morfo-składni języka niemieckiego.

EK2. Student potrafi w stopniu dobrym (udziela 71%-80% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach .

EK 3 Student w stopniu dobrym (udziela 71%-80% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą.

Ocena dostateczna plus (3,5):

EK 1: Student zna w stopniu lepszym niż dostateczny (61%-70%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim, ale jej/jego wiedza wymaga lepszego uporządkowania.

EK2. Student potrafi w stopniu lepszym niż dostateczny (udziela 61%-70% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach.

EK 3 Student w stopniu lepszym niż dostateczny (udziela 61%-70% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą.

Ocena dostateczna (3,0):

EK 1: Student zna w stopniu dostatecznym (51%-60%) zasady tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim, i jej/jego wiedza wymaga lepszego uporządkowania.

EK2. Student potrafi w stopniu dostatecznym (udziela 51%-60% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach.

EK 3 Student w stopniu dostatecznym (udziela 51%-60% poprawnych odpowiedzi) stosuje omawiane formy morfo-syntaktyczne w mowie i piśmie, konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, dobrze współpracuje z grupą

Ocena niedostateczna (2,0):

EK 1: Student nie zna w stopniu wystarczającym (poniżej 50%) zasad tworzenia form morfo-syntaktycznych w języku niemieckim oraz nie ma uporządkowanej wiedzy co do omówionego materiału gramatycznego.

EK2. Student nie potrafi (udziela poniżej 50% poprawnych odpowiedzi) rozpoznać i wyjaśnić zależności pomiędzy omówionymi zjawiskami gramatycznymi a zasadami ich stosowania w funkcjonalnych kontekstach

EK 3 Student nie stosuje omówionych form morfo-syntaktycznych w mowie i piśmie (udziela poniżej 50% poprawnych odpowiedzi), konstruując wypowiedzi ustne oraz produkując zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku niemieckim.

EK4. Student nie doskonali nabytej wiedzy i umiejętności oraz nie współpracuje z grupą.

Zakres tematów:

Semestr 5:

1. Indirekte Rede

Sprawdzian z tematu 1

2. Subjektiver Gebrauch von Modalverben

Sprawdzian z temau 2

3. Nominalisierung vs. Verbalisierung

4. Umformung von Nebensätzen in Präpositionalobjekte

Sprawdzian z tematów 3-4

5. Pronomen es

Metody dydaktyczne:

1. prace domowe dot. przerabianego materiału gramatycznego,

2. sprawdziany na zakończenie omawianego zagadnienia gramatycznego,

3. kolokwia zaliczeniowe na zakończenie semestru,

4. aktywne uczestnictwo w zajęciach,

5. ćwiczenia strukturalne zamknięte,

6. ćwiczenia strukturalne niskosterowane,

7. ćwiczenia elicytacyjne otwarte,

8. ćwiczenia symulacyjne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Kasperowicz-Stążka 20/20 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Kasperowicz-Stążka 18/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)