Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty krytycznego myślenia (wybieralny) F-K.98
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Ocena udziału w dyskusjach i bieżącego przygotowania do zajęć
Uwagi: zajęcia realizowane zdalnie (TEAMS)
Literatura:

Kalbarczyk, T. Nauka krytycznego myślenia, Analiza i Egzystencja, 2014

Morton, A. Przewodnik po teorii poznania, 2002

DĄBROWSKI, A. Czy logika pragmatyczna jest dobrą alternatywą edukacyjną dla krytycznego myślenia?, 2016

Szymanek, K i inni, Sztuka argumentacji, 2003

Tokarz, M, Argumentacja, perswazja, manipulacja, 2006

Dewey, J. Jak myślimy

Kant, Co to jest Oświecenie?

Efekty uczenia się:

Wiedza

1.Zna podstawowe metody badań naukowych, zasady formułowania i uzasadniania hipotez. Zna metody badań i narzędzia poszczególnych dyscyplin kognitywistycznych (K_W03).

2. Zna strukturę logiczną języka. Rozumie podstawowe pojęcia syntaktyczne i semantyczne oraz wyjaśnia ich wzajemne relacje (K_W04).

3. Zna i rozumie charakterystyki systemów poznawczych w kategoriach reprezentacji i procesów psychologicznych oraz neuronalnych; zna podstawowe teorie psychologiczne i neuronaukowe ujmujące systemy poznawcze (K_W06).

4. Zna i rozumie ujęcia umysłu jako systemu poznawczego posługującego się znakami; zna wyróżniona rolę języka zarówno jako narzędzia i procesu poznawczego, oraz jego wpływ na kształtowanie obrazu świata (K_W07).

5. Zna ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej ze studiami kognitywistycznymi; zna prawo autorskie i zasady ochrony własności intelektualnej (K_W12).

Umiejętności:

1. Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod (K_U01).

2. Umie sformułować problem badawczy, dobrać właściwe metody i narzędzia rozwiązywania, rozwiązać go oraz zaprezentować wyniki badań (K_U02).

3. Potrafi sformułować w sposób przejrzysty własne stanowisko oraz argumentować na jego rzecz; potrafi również ocenić kontrargumenty i udzielić na nie odpowiedzi; prezentuje swoje stanowisko w postaci pracy pisemnej, wystąpienia ustnego wspartego prezentacją lub posterem (K_U09).

Kompetencje społeczne:

1. Jest przygotowany do krytycznej oceny własnej i dostępnej powszechnie wiedzy w dyskusjach przejawia postawę konstruktywnego krytycyzmu (K_K01).

2. Jest gotów do przyjmowania odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K03).

3. Jest przygotowany do wykorzystywania zdobytej wiedzy kognitywistycznej w działaniach na rzecz interesu publicznego i rozwoju przedsiębiorczości (K_K05).

Metody i kryteria oceniania:

oceniane będzie bieżące przygotowanie do zajęć (znajomości lektur, umiejętność problematyzacji); napisanie pracy pisemnej na ocenę (temat wcześniej uzgodniony z wykładowcą)

Zakres tematów:

- Myślenie krytyczne w edukacji

- Myślenie krytyczne a dyscypliny

- Przekonania i ich wartość

- Wiedza aprioryczna

- Fasyfikacjonizm

- Myślenie i wiedza

- Elementy logiki pragmatycznej

- Poznanie innych umysłów

- Retoryka i perswazja

- Psychologiczne aspekty perswazji

-

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, objaśnienie lub wyjaśnienie, klasyczna metoda problemowa, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, (sala nieznana)
Andrzej Kapusta 18/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)