Literatura: |
Antropologia kultury wizualnej. Wybór tekstów i zagadnień, red. Łukasz Zaremba i Iwona Kurz, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty)
Burszta Wojciech J. (et al.), Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscyplinarnych badań jakościowych, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Culler Jonathan, Uprawianie badań kulturowych, "Teksty Drugie : teoria literatury, krytyka, interpretacja" 2010 nr 5 (125), s. 97-109, publikacja dostępna na stronie: http://bazhum.muzhp.pl
Diagnoza w kulturze, red. Marek Krajewski, Agata Skórzyńska, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017 (wybrane fragmenty, szczególnie: Wstęp, Podstawy oraz 3 pierwsze rozdziały), publikacja dostępna on-line pod adresem: https://nck.pl/upload/attachments/318698/Diagnoza%20w%20kulturze.pdf
Emmison M., Smith P., Trendy w badaniach wizualnych – przegląd koncepcji, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Kraków 2012, s. 669-706.
Filipkowski Piotr, Historia mówiona jako hermeneutyka losu. Doświadczenie przedtekstowe, "Teksty Drugie Teoria literatury, krytyka, interpretacja" 2018 nr 1, s. 40-60, publikacja dostępna on-line: URL: http://journals.openedition.org/td/823
Jemielniak, D. (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Tom 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2012.
Kałwa Dobrochna, Historia mówiona w polskich badaniach dziejów najnowszych, "Wrocławski Rocznik Historii Mówionej", 2017,Rocznik VII, s. 163-183; DOI: 10.26774/wrhm.171; publikacja dostępna on line na stronie: cejsh.icm.edu.pl
Kulturoznawstwo Dyscyplina bez dyscypliny?, red. Jerzy Burszta, Warszawa 2010.
Lewandowska I., Oral history we współczesnej Polsce – badania projekty, stowarzyszenia, tekst dostępny on-line: http://www.pamieciprzyszlosc.pl/files/0000/4153/Izabela_Lewandowska.pdf
Nowak K., Metodologia oral history, tekst dostępny on-line: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/2620
Rose, G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. (tłum. E. Klekot), Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2010.
Storey John, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
W01 Absolwent/Absolwentka zna zagadnienia teoretyczne i metodologiczne w ramach nauk humanistycznych w zakresie umożliwiającym ich twórcze rozwinięcie w ramach własnego projektu badawczego
W02 Absolwent/Absolwentka zna w stopniu zaawansowanym metodologię właściwą dla własnej dyscypliny nauki lub sztuki w stopniu umożliwiającym ich zastosowanie w ramach własnego projektu badawczego
W03 Absolwent/Absolwentka poszerza własną perspektywę badawczą poprzez powiązanie własnego projektu badawczego z nurtami metodologicznymi obecnymi w ramach własnej dyscypliny oraz innych dyscyplin
W04 Absolwent/Absolwentka rozumie znaczenie i rolę nauk humanistycznych i artystycznych w procesie badania i rozumienia ważnych zjawisk współczesności
UMIEJĘTNOŚCI
U01 Absolwent/Absolwentka potrafi rozpoznawać problemy badawcze i formułować hipotezy oraz cele badawcze pozwalające na rozwijanie własnej dyscypliny nauki lub sztuki
U02 Absolwent/Absolwentka potrafi w sposób adekwatny dobierać metody i narzędzia badawcze celem rozwiązywania problemów badawczych
U04 Absolwent/Absolwentka potrafi rozpoznawać problemy znaczące dla życia naukowego i społecznego, aktywnie uczestnicząc w debatach im poświęconych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K01 Absolwent/Absolwentka jest gotów/ gotowa do krytycznego określenia miejsca własnych badań w kontekście dorobku własnej dyscypliny naukowej lub artystycznej
K02 Absolwent/Absolwentka jest gotów/ gotowa do wykorzystywania dorobku nauk humanistycznych i artystycznych do rozstrzygania problemów teoretycznych i praktycznych pojawiających się w sferze naukowej i poza nią
K05 Absolwent/Absolwentka jest gotów/ gotowa do przyjęcia na siebie odpowiedzialności związanej z przynależnością do wspólnoty naukowej i koniecznością stosowania się do wyznaczonych przez nią zasad etycznych
|
Zakres tematów: |
01. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie do problematyki zajęć
02. Interdyscyplinarne badania nad przestrzenią miejską: krajobraz zapachowy Lublina (źródła i narzędzia badawcze).
03. Badania nad kulturą i historią Lublina w okresie międzywojennym z wykorzystaniem źródeł w języku jidysz (prasa i księgi pamięci).
04. Antropologia intymności - "intymność" jako kategoria badań kulturowych
05. Percepcja i poznanie (wprowadzenie do zagadnień leżących u podstaw metodologii)
06. Niesprawiedliwość poznawcza (wprowadzenie do zagadnień leżących u podstaw metodologii)
07. Historia wizualna: Archiwalne zdjęcia Podzamcza jako źródło wiedzy o przestrzeni miejskiej i strategiach jej obrazowania
08. Wywiady oral history jako źródła badawcze - perspektywa historyka (badania nad przestrzenią miejską)
09. Wywiady oral history jako źródła badawcze - perspektywa kulturoznawcy (badania nad wyobrażeniami dotyczącymi miasta)
10. Diagnoza w kulturze i badania działalności kulturalnej (na podstawie badań Marka Krajewskiego i Agaty Skórzyńskiej).
11. Humanistyka cyfrowa: nowy paradygmat w badaniach humanistycznych.
12. Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, cz. 1.
13. Prowadzenie badań przez Internet – podstawowe zagadnienia metodologiczne, cz. 2.
14. Analiza dzieła malarskiego jako przedmiot badań humanistycznych w kontekście ujęć teoretycznych współczesnej historii sztuki.
15. Rodzaje źródeł i narzędzia badawcze w badaniach kulturowych: problemy, obszary badawcze, analiza i interpretacja materiałów źródłowych - podsumowanie.
|