Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. M. Gewert, Z. Skoczylas - Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2007
2. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 1, PWN, Warszawa, 1996
3. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 2, PWN, Warszawa, 1996
4. J. Banaś, Podstawy matematyki dla ekonomistów, PWN Warszawa, 2018
5. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.
Literatura uzupełniająca:
1. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. I, PWN, Warszawa, 1986
2. W. rysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. II, PWN, Warszawa, 1987
3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas - Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2006
Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego. Student ma wiedzę z zakresu podstawowych modeli ekonomicznych takich jak modele równowagi przedsiębiorstwa,
konsumenta, model dochodu narodowego. Student zna też zastosowania równań różniczkowych w modelach wzrostu gospodarczego
2. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku.
Umiejętności:
1. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne i wiedzę z zakresu ekonomii matematycznej.
2. Student posiada umiejętność stosowania matematyki w ekonomii i zarządzaniu oraz wykorzystania metod matematycznych w modelowaniu i interpretowaniu zjawisk ekonomicznych.
3. Wykorzystując elementy rachunku różniczkowego potrafi przeprowadzić optymalizację funkcji jednej w zagadnieniach z zakresu teorii wyboru przedsiębiorstwa i organizacji rynku.
4. Potrafi wyznaczyć całki podstawowych funkcji elementarnych oraz stosuje je do rozwiązywania zadań opartych na wartościach marginalnych.
Kompetencje społeczne:
1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2. Student rozwija zdolności autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań. Potrafi współpracować w zespole, w tym przyjmować różne role zespołowe realizując projekty grupowe w trakcie zajęć.
3. Student pracując samodzielnie rozwija swoją pamięć i zdolności analityczne. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które może napotkać w rzeczywistości gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów gospodarczych i logistycznych.
gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów ekonomicznych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za egzamin, w którym można uzyskać 60 punktów:
Ocena bdb powyżej 50 punktów
Ocena db+ od 50-45 punktów
Ocena db od 45-40 punktów
Ocena dst+ od 40-35 punktów
Ocena dst od 35-30 punktów
Ocena ndst poniżej 30 punktów
|
Zakres tematów: |
1. Elementy logiki matematycznej
2. Funkcje i ich własności, funkcje potęgowa, wykładnicza i logarytmiczna, funkcje trygonometryczne
3. Macierze i działania na nich
4. Układy równań linowych i ich zastosowania
5. Ciągi liczbowe i rekurencja
6. Granice funkcji, ciągłość funkcji
7. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej
8. Zastosowanie rachunku różniczkowego w ekonomii
9. Całka funkcji jednej zmiennej i jej interpretacja w ekonomii
1
|