Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka dla ekonomistów E-Z-LS-O.4
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Sposobem weryfikacji efektów kształcenia są przeprowadzone dwa kolokwia w formie stacjonarnej lub zdalnie (zależnie od obowiązującej metody kształcenia).
Ćwiczenia audytoryjne.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. M. Gewert, Z. Skoczylas - Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2007

2. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 1, PWN, Warszawa, 1996

3. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 2, PWN, Warszawa, 1996

4. J. Banaś, Podstawy matematyki dla ekonomistów, PWN Warszawa, 2018

5. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. I, PWN, Warszawa, 1986

2. W. rysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. II, PWN, Warszawa, 1987

3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas - Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2006

4. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

1. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego. Student ma wiedzę z zakresu podstawowych modeli ekonomicznych takich jak modele równowagi przedsiębiorstwa,

konsumenta, model dochodu narodowego. Student zna też zastosowania równań różniczkowych w modelach wzrostu gospodarczego

2. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku.

Umiejętności:

1. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne.

2. Student posiada umiejętność stosowania matematyki w ekonomii i zarządzaniu oraz wykorzystania metod matematycznych w modelowaniu i interpretowaniu zjawisk ekonomicznych.

3. Wykorzystując elementy rachunku różniczkowego potrafi przeprowadzić optymalizację funkcji jednej w zagadnieniach z zakresu teorii wyboru przedsiębiorstwa i organizacji rynku.

4. Potrafi wyznaczyć całki podstawowych funkcji elementarnych oraz stosuje je do rozwiązywania zadań opartych na wartościach marginalnych.

Kompetencje społeczne:

1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

2. Student rozwija zdolności autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań. Potrafi współpracować w zespole, w tym przyjmować różne role zespołowe realizując projekty grupowe w trakcie zajęć.

3. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Pracując samodzielnie rozwija swoją pamięć i zdolności analityczne. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które może napotkać w rzeczywistości

gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów ekonomicznych.

Metody i kryteria oceniania:

1) Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest pozytywny wynik z kolokwiów (I i II). Waga każdego z kolokwiów w ocenie końcowej wynosi po 50%.

2) Zaliczenie (zadania obliczeniowe + pytania testowe). Podczas nauczania zdalnego zaliczenie odbywa się poprzez platformę MS Teams.

3) Podczas kolokwiów sprawdzana jest umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań w zakresie zgodnym z treściami merytorycznymi omówionymi wcześniej w trakcie zajęć.

4) Oceny uzyskiwane przez studentów są uzależnione od skuteczności, czyli ilorazu uzyskanej liczby punktów i maksymalnej, możliwej do zdobycia, liczby punktów:

100% - 96% 5,0

95% - 86% 4,5

85% - 76% 4,0

75% - 66% 3,5

65% - 56% 3,0

55% - 0% 2,0

5) Ocena uzyskana na podstawie zaliczonych kolokwiów może zostać podniesiona dzięki aktywnemu uczestnictwu studenta podczas zajęć.

6) Ocena może zostać dodatkowo podniesiona o maksymalnie 0,5 na podstawie poprawnie rozwiązanych zadań dla chętnych, udostępnianych przez prowadzącego.

Zakres tematów:

1. Elementy logiki matematycznej. Formy zdaniowe. Kwantyfikatory. Algebra zbiorów.

Iloczyn kartezjański.

2. Funkcje rzeczywiste i ich podstawowe rodzaje. (funkcja złożona, odwrotna itd.).

3. Funkcje potęgowa, wykładnicza i logarytmiczna, funkcje trygonometryczne.

4. Ciągi liczbowe. Ciąg arytmetyczny i geometryczny. Granica ciągu.

5. Macierze i wyznaczniki.

6. Zastosowanie rachunku macierzowego do rozwiązywaniu układów równań.

7. Granica i ciągłość funkcji jednej zmiennej.

8. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.

9. Zastosowanie rachunku różniczkowego w ekonomii.

10. Całka funkcji jednej zmiennej i jej interpretacja w ekonomii.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań, analizowaniu przykładów stanowiących określone zastosowanie wiedzy teoretycznej. Wyciąganie odpowiednich wniosków na podstawie otrzymanych wyników i rozwiązań oraz podjęta wobec nich dyskusja. Praca w grupach.

Uzupełnianie materiałów w formie zadań dodatkowych do rozwiązywania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 8:00 - 9:30, (sala nieznana)
Gabriela Dycha-Wąsik 30/30 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Gabriela Dycha-Wąsik 30/30 szczegóły
3 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, (sala nieznana)
Gabriela Dycha-Wąsik 30/30 szczegóły
4 każdy poniedziałek, 15:15 - 16:45, (sala nieznana)
Gabriela Dycha-Wąsik 27/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)