Literatura: |
Literatura podstawowa:
1. M. Gewert, Z. Skoczylas - Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2007
2. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 1, PWN, Warszawa, 1996
3. A. Ostoja-Ostaszewski -- Matematyka w ekonomii, t. 2, PWN, Warszawa, 1996
4. J. Banaś, Podstawy matematyki dla ekonomistów, PWN Warszawa, 2018
5. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.
Literatura uzupełniająca:
1. W. Krysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. I, PWN, Warszawa, 1986
2. W. rysicki, L. Włodarski - Analiza matematyczna w zadaniach, t. II, PWN, Warszawa, 1987
3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas - Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2006
4. Edward T. Dowling -Introduction to Mathematical Economics, McGraw-Hill, 1992.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
1. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku. Zna zasady funkcjonowania rynku i mechanizmu rynkowego. Student ma wiedzę z zakresu podstawowych modeli ekonomicznych takich jak modele równowagi przedsiębiorstwa,
konsumenta, model dochodu narodowego. Student zna też zastosowania równań różniczkowych w modelach wzrostu gospodarczego
2. Student zna podstawy algebry macierzy oraz ich zastosowania w modelach rynku.
Umiejętności:
1. Potrafi analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych w oparciu o podstawowe modele ekonomiczne.
2. Student posiada umiejętność stosowania matematyki w ekonomii i zarządzaniu oraz wykorzystania metod matematycznych w modelowaniu i interpretowaniu zjawisk ekonomicznych.
3. Wykorzystując elementy rachunku różniczkowego potrafi przeprowadzić optymalizację funkcji jednej w zagadnieniach z zakresu teorii wyboru przedsiębiorstwa i organizacji rynku.
4. Potrafi wyznaczyć całki podstawowych funkcji elementarnych oraz stosuje je do rozwiązywania zadań opartych na wartościach marginalnych.
Kompetencje społeczne:
1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
2. Student rozwija zdolności autonomicznego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań. Potrafi współpracować w zespole, w tym przyjmować różne role zespołowe realizując projekty grupowe w trakcie zajęć.
3. Student zna ograniczenia własnej wiedzy oraz umiejętności i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Pracując samodzielnie rozwija swoją pamięć i zdolności analityczne. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, które może napotkać w rzeczywistości
gospodarczej. Pogłębiając i doskonaląc wiedzę matematyczną nabywa umiejętność stosowania jej w sposób kreatywny i przedsiębiorczy do analizy problemów ekonomicznych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
1) Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest pozytywny wynik z kolokwiów (I i II). Waga każdego z kolokwiów w ocenie końcowej wynosi po 50%.
2) Zaliczenie (zadania obliczeniowe + pytania testowe). Podczas nauczania zdalnego zaliczenie odbywa się poprzez platformę MS Teams.
3) Podczas kolokwiów sprawdzana jest umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań w zakresie zgodnym z treściami merytorycznymi omówionymi wcześniej w trakcie zajęć.
4) Oceny uzyskiwane przez studentów są uzależnione od skuteczności, czyli ilorazu uzyskanej liczby punktów i maksymalnej, możliwej do zdobycia, liczby punktów:
100% - 96% 5,0
95% - 86% 4,5
85% - 76% 4,0
75% - 66% 3,5
65% - 56% 3,0
55% - 0% 2,0
5) Ocena uzyskana na podstawie zaliczonych kolokwiów może zostać podniesiona dzięki aktywnemu uczestnictwu studenta podczas zajęć.
6) Ocena może zostać dodatkowo podniesiona o maksymalnie 0,5 na podstawie poprawnie rozwiązanych zadań dla chętnych, udostępnianych przez prowadzącego.
|
Zakres tematów: |
1. Elementy logiki matematycznej. Formy zdaniowe. Kwantyfikatory. Algebra zbiorów.
Iloczyn kartezjański.
2. Funkcje rzeczywiste i ich podstawowe rodzaje. (funkcja złożona, odwrotna itd.).
3. Funkcje potęgowa, wykładnicza i logarytmiczna, funkcje trygonometryczne.
4. Ciągi liczbowe. Ciąg arytmetyczny i geometryczny. Granica ciągu.
5. Macierze i wyznaczniki.
6. Zastosowanie rachunku macierzowego do rozwiązywaniu układów równań.
7. Granica i ciągłość funkcji jednej zmiennej.
8. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej.
9. Zastosowanie rachunku różniczkowego w ekonomii.
10. Całka funkcji jednej zmiennej i jej interpretacja w ekonomii.
|