Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczeństwo informacji i wiedzy POL-PRZ-LS-SIW
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

- Doktorowicz K., Koncepcja społeczeństwa informacyjnego w polityce Unii Europejskiej [w:] Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego : dylematy cywilizacyjno-kulturowe, Kraków 2001, dostępne m.in.: http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0037/index.php

- Goban-Klas T., Sienkiewicz P., Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania [online] Kraków 1999, tryb dostępu: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/SpoleczenstwoInformacyjne.pdf

- Golka M. Czym jest społeczeństwo informacyjne? RUCH PRAWNICZY, EKONOMICZNY I SOCJOLOGICZNY ROK LXVII - zeszyt 4 – 2005, tryb dostępu: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5615/1/19_Marian_Golka_Czym%20jest%20spo%C5%82ecze%C5%84stwo%20informacyjne_253-265.pdf

- Majta M., Rola informacji w kształtowaniu nowych społeczeństw [online]. Wrocław 2005, tryb dostępu: http://ebib.oss.wroc.pl/pub/001/index.php

- Materska K., Informacja w organizacjach społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2007

- Muraszkiewicz M., Społeczeństwo informacyjne i praca [w:] Społeczeństwo informacyjne i jego technologie (red. B. Sosińska-Kalata, K. Materska, W. Gliński), Warszawa 2004

- Nowak J. S., Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje [online], tryb dostępu: http://www.silesia.org.pl/upload/Nowak_Jerzy_Spoleczenstwo_informacyjne-geneza_i_definicje.pdf

- Osika G. Społeczeństwo wiedzy czy społeczeństwo informacji?, tryb dostępu:

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1905/Spo%C5%82ecze%C5%84stwo+wiedzy+_w%C5%82a%C5%9Bciwy_.pdf?sequence=1

- Ptaszek Grzegorz, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, tryb dostępu: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18358/Edukacja%20medialna%203.0_Ptaszek_ca%c5%82o%c5%9b%c4%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y

- Ptaszek Grzegorz, Od algorytmicznego nadzoru do świadomości algorytmicznej. Edukacja medialna w kontekście nowej ekonomiki mediów i niewidzialnych technologii, [w:] red. S. Ratajski, Edukacja medialna jako wyzwanie, Warszawa 2019. Tryb dostępu: https://wydawnictwo.asp.waw.pl/wp-content/uploads/sites/11/2021/12/EdMedplY12.pdf

- Sobota M., Społeczeństwo informacyjne. Analiza definicji, Zagadnienia Informacji naukowej 2013 z. 1, s. 66 – 77.

- Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, red. A. Szewczyk, Warszawa 2007

- Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?: II ogólnopolska konferencja naukowa: [Kraków, 30 maja 2003 r.: fragmenty](red.L. H. Haber) tom II [online] Kraków 2004, tom I . Dostępny w: http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0095/index.php

tom II. Dostępny w: http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0096/index.php

Metody i kryteria oceniania:

Zajęcia obowiązkowe, będzie sprawdzana obecność. Dopuszczalne są dwie nieobecności, każda kolejna wymaga zaliczenia w formie rozmowy z prowadzącą w oparciu o zadany wcześniej materiał do przeczytania. Forma zaliczenia przedmiotu to egzamin ustny.

Zakres tematów:

1. Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje.

2. Koncepcje społeczeństwa informacyjnego (Bell, Toffler, Castells).

3. Społeczeństwo sieci.

4. Rola danych w systemie komunikacji marketingowej.

5. Koncepcja społeczeństwa informacyjnego w polityce UE.

6. Uczestnictwo społeczeństwa w życiu publicznym jako wyzwanie dla demokracji. Demokracja partycypacyjna.

7. Internet jako przedmiot zainteresowania socjologii. Cybersocjologia.

8. Internet jako przedmiot zainteresowania psychologii. Psychologia Internetu.

9. Edukacja informacyjna i medialna w procesie kształtowania się społeczeństwa informacyjnego.

10. Miejsce sztuki w społeczeństwie informacyjnym.

11. Społeczeństwo informacyjne a rynek pracy.

12. Zarządzanie wiedzą w organizacjach.

13. Zjawisko bańki informacyjnej i jego następstwa.

14. Społeczeństwo informacyjne jako przedmiot badań społecznych.

Metody dydaktyczne:

Wykład, prezentacja, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Barbara Głębicka-Giza 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-b5331d677 (2024-12-19)