Literatura: |
Literatura podstawowa:
Ustawa prawo bankowe, Rozporządzenie ws. szczególnych zasad rachunkowości banków, Rozporządzenie ws zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków).
Emerling I., Wójcik-Jurkiewicz M., Wszelaki A., Zasady rachunkowości bankowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2011.
Jankowska K., Baliński K., Rachunkowość bankowa, Difin, Warszawa 2004.
Miętki Z., Rachunkowość bankowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, w Poznaniu, Poznań 2007.
Popowska E., Wąsowski W., Rachunkowość bankowa po zmianach, Difin, Warszawa 2008.
Mecimore, Charles D., C. Douglas Mecimore, and C. Douglas (Charles Douglas) Mecimore. Bank Accounting and Auditing Service / Charles D. Mecimore, C. Douglas Mecimore, Jr. Austin, Tex: Sheshunoff, 2008. Print.
Literatura uzupełniająca:
Emerling I., Wójcik-Jurkiewicz M., Wszelaki A., Zasady rachunkowości bankowej. Zbiór ćwiczeń. UE, Katowice 2011.
Miedziak S., Rachunkowość bankowa. Zbiór zadań i rozwiązania, Difin, Warszawa 2003.
Woelfel C.J., Rachunkowość banku. Jak zrozumieć i stosować standardy i regulacje, PWN, Warszawa 2000.
Zaleska M., Zarządzanie aktywami i pasywami banku spółdzielczego, Twigger, Warszawa 2003.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
- zna podstawowe metody oceny efektywności działania banku;
- zna i interpretuje podstawowe przepisy prawa regulujące
funkcjonowanie banków w Polsce;
-zna i interpretuje podstawowe normy i standardy rachunkowości i
sprawozdawczości bankowej;
-posiada podstawową wiedzę o rejestrowaniu zdarzeń gospodarczych charakterystycznych dla banku;
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do formułowania i analizy problemów występujących w banku;
- potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych
procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych zachodzących w banku;
- potrafi prawidłowo przeprowadzić analizę sytuacji finansowej
banku na podstawie sprawozdania finansowego;
- potrafi posługiwać się przepisami prawa bankowego;
- potrafi dokonać ewidencji w księgach operacji zachodzących w banku oraz określić ich wpływ na podstawowe elementy sprawozdania finansowego banku;
Kompetencje społeczne:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności;
- docenia znaczenie nauk ekonomicznych dla kształtowania relacji
ekonomicznych i procesu rozwoju gospodarczego;
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań
gospodarczych;
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i
przestrzegania zasad etyki zawodowej;
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena wystawiana jest na podstawie sprawdzianu końcowego (ocenę pozytywną otrzymuje student w przypadku osiągnięcia co najmniej 56% możliwych do zdobycia punktów), a także przygotowania do zajęć (w tym systematycznego rozwiązywania zadań domowych) i aktywności na zajęciach.
Punktacja zastosowana na kolokwium:
100% - 96% 5,0
95% - 86% 4,5
85% - 76% 4,0
75% - 66% 3,5
65% - 56% 3,0
55% - 0% 2,0
|
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia przedmiotowe - praktyczna ewidencja operacji bankowych i sporządzenie sprawozdania finansowego banku – metoda przypadków. Rozwiązywanie zadań/przypadków zarówno w grupach, jak i indywidualnie.
Dyskusja dydaktyczna, w tym dyskusja w grupach.
Metody aktywizujące i grupowe, m.in. metoda śnieżnej kuli (od indywidualnej pracy nad problemem, do grupowego ich rozwiązania), metoda Jigsaw (podział materiału na grupy i prezentowanie ich innym grupom).
Przy prowadzeniu zajęć w formie zdalnej wykorzystywane jest narzędzie MSTeams - ćwiczenia w formie synchronicznej;
|