Literatura: |
1. Włodzimierz Tyburski, Andrzej Wachowiak, Ryszard Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
2. W.Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka grackiego, Warszawa 2001. (wybrane fragmenty).
3. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, dowolne wydanie, (wybrane fragmenty)
4. Giovanni Realne, Historia filozofii starożytnej, (dowolne wydanie, skrót w jednym tomie), (wybrane fragmenty).
5. Ubaldo Nicola, Filozofia, Warszawa 2006, (wybrane hasła)
6. Adam Sikora,Spotkania z filozofią, dowolne wydanie, (wybrane rozdziały).
7. Barbara Markiewicz, Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, dowolne wydanie, (wybrane fragmenty).
8. Notatki do ćwiczeń z filozofii, czyli jak i po co odróżniać Platona od Plotyna, praca zbiorowa pod red.: K.Marczewskiego, Lublin 2000, (wybrane rozdziały).
9. P.Kunzmann, F-P.Burkard, F.Wiedmann, Atlas filozofii, (dowolne wydanie), (wybrane hasła.)
10. Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, w opracowaniu A.Podsiad, Z.Więckowski, (dowolne wydanie), (wybrane hasła)
11. Słownik pojęć filozoficznych, pd red.: W.Krajewskiego, (dowolne wydanie), (wybrane hasła)
|
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot, potrafi:
• wykazać się podstawową wiedzą z zakresu filozofii człowieka w różnych koncepcjach i orientacjach humanistycznych w powiązaniu z kulturą
• wskazać i uzasadnić filozoficzne źródła różnych koncepcji działalności kulturalnej
• uzasadnić, że animacja kultury jest wartościową koncepcją pedagogiczną odpowiadającą współczesnym wyzwaniom cywilizacji humanistycznej
• być wyczulonym na różnorodność w świecie kultury ludzkiej i potrzebę upowszechniania wartości humanistycznych
|
Zakres tematów: |
1. Powstanie filozofii w europejskim kręgu kulturowym. Formy kultury duchowej poprzedzające powstanie filozofii w Grecji na przełomie VII i VI w p.n.e.
2. Przełom humanistyczny w filozofii greckiej . Człowiek jako główny przedmiot zainteresowania sofistów i Sokratesa.
3. Idealizm obiektywny Platona. Koncepcja idealnego ustroju społecznego.
4. Realizm Arystotelesa. Etyka Arystotelesa.
5. Antropologia stoików.
6. Koncepcja człowieka Epikurejczyków i sceptyków.
7. Załamanie się cywilizacji rzymskiej. Wieki ciemne i odrodzenie się kultury w czasach "renesansu karolińskiego".
8. Św.Augustyn jako kontynuator filozofii Platona. Filozofia antyczna w obrębie nowej religii i nowego światopoglądu. Patrystyka.
9. Koncepcja filozofii i teologii Tomasza z Akwinu. Neotomizm jako kontynuacja filozofii średniowiecznej w czasach współczesnych.
10. Zmiana przedmiotu filozofii w wieku XVII. Teoria poznania jako centrum rozważań filozoficznych. Racjonalizm Kartezjusza i empiryzm Locka.
11. Klasyczna filozofia niemiecka. Przełom Kantowski w myśleniu o poznaniu i człowieku.
12. Hegel - ostatni wielki system w filozofii.
13. Kierkegaard i początki egzystencjalizmu.
14. Współczesne kierunki filozofii - egzystencjalizm, personalizm i fenomenologia.
15. Rozproszenie metod i zainteresowań w filozofii współczesnej. Czy możliwy jest koniec filozofii w formie w jakiej była rozwijana przez 26 stuleci?
|