Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia języka H-AJ-KUL-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin - W01, U01, K01,
dyskusja dydaktyczna - U01, U02, K01,
projekt - U01, U02, K01, K02,
prezentacja - U01, U02, K02,
Literatura:

1. Język, [w:] Morrel, Spitzberg, Barge, Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacja, wiedza, umiejętności, Warszawa 2007, s. 139-170.

2. A. Engelking, Magiczna moc słowa w polskiej kulturze ludowej, „Język a Kultura”, t. 1, Podstawowe pojęcia i problemy, pod red. J. Anusiewicza i J. Bartmińskiego, Wrocław 1991, s. 157-165.

3. J. Adamowski, Ludowe sposoby składania życzeń (słowo w kontekście kultury), "Język a Kultura", t. 6, Polska etykieta językowa, red. J.Anusiewicz, M.Marcjanik, Wrocław 1992, s. 97-105.

4. J. Bartmiński, Polski stereotyp „matki”, [w:] tegoż, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006, s. 151-166.

5. T. Krzeszowski, Parametr aksjologiczny w przedpojęciowych schematach wyobrażeniowych, „Etnolingwistyka”, t. 6, Lublin 1994, s. 29-51.

6. Stereotypy w języku i kulturze, red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, S. Wasiuta, Lublin 2009.

7. R.Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2007, Wykład 15.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 – Student/ka potrafi: sformułować definicje podstawowych pojęć dla antropologii języka (np. język werbalny jako narzędzie komunikacji, językowy obraz świata, gest symboliczny, magia słowa) – K_W02, K_W07

Umiejętności:

U01 - Student/ka potrafi omówić podstawowe pojęcia na wybranych przykładach z dziedziny kultury współczesnej i tradycyjnej (z uwzględnieniem różnych poziomów języka werbalnego i niewerbalnego) – K_K02, K_U18;

U02 – wyznaczyć podstawowe kategorie analizy wybranego zjawiska językowego (np. przysłowia, kolędy, życzenia) w kontekście kultury współczesnej – K_K02, K_U18

Kompetencje społeczne:

K01 – Student/ka potrafi wykorzystać dane językowe (z poziomu systemu oraz tekstów) w rekonstrukcji treści zjawisk kultury współczesnej – K_U09;

K02 – pracować w grupie i zespole nad analizami samodzielnie wybranego materiału, argumentacją swoich tez oraz prezentacją wyników ćwiczeń, biorąc pod uwagę różnorodność wyrażania ludzkich postaw – K_U07

Metody i kryteria oceniania:

- aktywność na zajęciach;

- przygotowanie się do zajęć (z użyciem przewodniego tekstu);

- ocena z pisemnego kolokwium zaliczeniowego;

- ocena z przygotowanych w grupie projektów / prezentacji

- zgodnie z zasadami określonymi w procedurze wewnętrznej SJK WH UMCS.

Zakres tematów:

1- O pojęciu antropologii języka

2-3 - O pojęciu języka

4-5 - Gest jako element komunikacji niewerbalnej - analiza antropologiczna znaczenia gestu

6-7 - Magiczna moc słowa - zjawisko kultury współczesnej

8 - Życzenia i kolęda - dwa gatunki tekstu kreujące rzeczywistość

9-10 - O pojęciu stereotypu językowego - na przykładzie polskiego stereotypu matki

11-12 - Przedpojęciowe schematy wyobrażeniowe wg T. P. Krzeszowskiego

13 - Językowy obraz świata - przykład obrazu współczesnego mężyczyzny

14-15 - Pisemne kolokwium

Metody dydaktyczne:

Burza mózgów

Dyskusja

Metoda problemowa

Metoda projektu

Metoda tekstu przewodniego

Opowiadanie, opis

Pogadanka

Praca na materiałach źródłowych

Prezentacja multimedialna

Wykład problemowy

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Agnieszka Kościuk-Jarosz 15/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)