Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka użytkowa, moda i projektowanie H-SUMP-KUL.KAS-1S.5
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: - samodzielnie przygotowany referat lub prezentacja;
- aktywność na zajęciach
- udział w dyskusji
- test zaliczeniowy lub zaliczenie ustne

Uwagi: -
Literatura:

J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998.

B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014.

H.de Morant, Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesności, Warszawa 1983.

S.Sproccati (red), Przewodnik po sztuce, Warszawa 2003.

Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać, Wydawnictwo Arkady, 2018.

M. Możdżyńska-Nawotka, O modach i strojach, Wrocław 2002.

Kozina I., Polski design, Warszawa 2015.

D. Sudjic, Język rzeczy, Dizajn i luksus, moda, sztuka. w jaki sposób przedmioty nas uwodzą, Kraków 2013.

Wilhide E., Historia designu, Warszawa 2017

Sparkle P., Design. Historia wzornictwa, Warszawa 2012

Blackam C., 100 lat mody, Warszawa 2013

J. Krupiński, Wzornictwo/Design. Studium idei, Kraków 1998.

B. Munari, Dizajn i sztuka, tłum. M. Salwa, Kraków 2014.

Aleksandra Boćkowska, To nie są moje wielbłądy. O modzie PRL, Wołowiec 2015.

Irma Kozina, Historia mody. Od krynoliny do mini, Warszawa 2017

Janusz Krupiński, "Wzornictwo/ Design. Studium idei", Kraków 1998

Dorota Williams, Grzegorz Sołtysiak, "Modny PRL", Warszawa 2016

Konsumpcja – istotny wymiar globalizacji kulturowej, red. A Jawłowska, M. Kempny, Warszawa 2005

Wiedzieć/Widzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011

Fogg Marnie, Przewodnik po modzie współczesnej. Dlaczego w takim stroju można się pokazać? (okładka miękka Wydawnictwo Arkady, 2018-09-19

Strój – zwierciadło kultury / Costume – mirror of culture, Magdalena Furmanik-Kowalska & Joanna Wasilewska (red.)

Słownik Mody, Elżbieta i Andrzej Banach, Warszawa 1962.

I. Turnau, Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław 1984;

M. Tymochowicz, Współczesne funkcje stroju ludowego, [w:] (Re)konstruowane stroje ludowe jako znak manifestowania tożsamości lokalnej, red. A. W. Brzezińska, A. Paprot-Księżopolska, M. Tymochowicz, APSL, Wrocław 2020, s. 7-19.

M. Tymochowicz, Współczesne transformacje stroju ludowego w Polsce [w:] Na co dzień i od święta. Katalog wystawy stałej, red. E. Dudek-Młynarska, Rzeszów 2018. S. 92-100.

M. Tymochowicz, Perebory - próby nowego zastosowania tradycyjnego ornamentu przez twórców i artystów w XX i XXI wieku, „Twórczość Ludowa” 2018, nr 3-4, s. 23-26 [7 punktów, lista B MNiSW: 0860-4126].

W. Załęska (opr.), Ceramika XV-XX wieku, Warszawa 1998

Z. Żygulski, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987

Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, wyd. PWN, Warszawa 1996 i następne

Efekty uczenia się:

K_W04 ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą takich dyscyplin szczegółowych jak: antropologia i socjologia kultury, religioznawstwo, historia i teoria kultury oraz historia sztuki;

K_W10 ma podstawową wiedzę dotyczącą współczesnych przemian społecznych i kulturowych, funkcjonowania społeczeństwa wiedzy i społeczeństwa cyfrowego;

K_W15 ma wiedzę dotyczącą poszczególnych dziedzin kultury i jej szczegółowych obszarów;

K_U03 ma umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania własnych umiejętności badawczych kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;

K_U05 potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego;

K_K02 potrafi współdziałać w grupie przy realizacji projektów na zajęcia;

K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy;

Metody i kryteria oceniania:

- bieżąca ocena ciągła

- aktywne uczestnictwo w dyskusji

- test zaliczeniowy

Zakres tematów:

1. Sztuka użytkowa, czyli jaka?

2. Historia wzornictwa przemysłowego;

3. W poszukiwaniu stylu narodowego - polski dizajn XX wieku

4. O modach, strojach, funkcji ubiorów

5. Historia polskich ubiorów; (moda PRL, Etnodizajn)

6. Wnętrze mieszkalne

7. Grafika użytkowa;

Metody dydaktyczne:

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja problemowa

- prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Mariola Tymochowicz 16/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0