Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język nowych mediów H-JNM-PNSKT-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1-W3, U1-U3, K1-K3 - obecność, aktywność oraz uczestnictwo w dyskusjach i analizach realizowanych podczas zajęć, wykonanie miniprojektu.
Uwagi: Zajęcia w roku akademickim 2022/2023 odbywają się w trybie stacjonarnym, przy czym w zależności od rozwoju sytuacji pandemicznej mogą być realizowane w trybie zdalnym na platformie Teams. Na tej platformie będą przekazywane materiały dydaktyczne, w tym uzupełniające.

W związku z ochroną danych osobowych studentów link oraz kod do zespołu na platformie Teams zostanie przekazany osobom należącym do grupy zajęciowej.
Literatura:

Wybrane publikacje:

1. „Tekst (w) sieci”, t. 1: „Tekst – Język – Gatunki”, red. D. Ulicka, Warszawa 2009; t. 2: „Literatura – Społeczeństwo – Komunikacja”, red. A. Gumkowska, Warszawa 2009.

2. Bomba R., Radomski A., Solska E. (red.), „Humanistyka cyfrowa. Badanie tekstów, obrazów i dźwięku”, Lublin 2016.

3. Dybalska R., Kępa-Figura D., Nowak P., "Przemoc w języku mediów", Lublin 2004.

4. Nowak P., Wójtowicz A. (red.), „e-Edytorstwo. Edytorstwo w świecie nowych mediów”, , Lublin 2013.

5. Starachowicz K., Knap J. (red.), „Typograficzne przestrzenie tekstu”, Kraków 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student(ka) wymienia różnice między polskim i niemieckim dyskursem medialnym, uwzględniając specyfikę środowiska cyfrowego i szczegółowych zaleceń związanych z formułowaniem zróżnicowanych semiotycznie komunikatów K_W01, K_W02, K_W05

W2 student(ka) charakteryzuje zasady tworzenia komunikatów dystrybuowanych w nowych mediach z uwzględnieniem specyfiki obszaru językowego, norm netykiety, webwritingu i zaleceń językowych, edytorskich i typograficznych właściwych dla danego rodzaju wypowiedzi K_W01, K_W02, K_W05

W3 student(ka) charakteryzuje istotę dyskursu medialnego, zjawiska konwergencji mediów, specyfikę literatury hipertekstowej, multimodalności i typografii kinetycznej K_W01, K_W02, K_W05

Umiejętności:

U1 student(ka) analizuje różne przykłady komunikatów multimodalnych funkcjonujących w przestrzeni cyfrowej K_U01, K_U02

U2 student(ka) tworzy/projektuje komunikat multimodalny o określonej tematyce, uwzględniając normy netykiety, webwritingu i zaleceń językowych, edytorskich i typograficznych właściwych dla danego rodzaju wypowiedzi K_U01, K_U03, K_U04, K_U08,

U3 student(ka) rozpoznaje w konkretnych komunikatach określone zjawiska językowe i komunikacyjne, takie jak role interakcyjne, płaszczyzny oficjalności, sposoby wpływania na odbiorcę, gry językowe itd. K_U01, K_U02

Kompetencje społeczne:

K1 student(ka) odczuwa potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego, szczególnie w zakresie funkcjonowania w środowisku nowych mediów K_K01, K_K02

K2 student(ka) ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo K_K02, K_K03

K3 student(ka) potrafi rozwiązywać typowe sytuacje problemowe związane z funkcjonowaniem w nowych mediach K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Ocena miniprojektu zostanie przeprowadzona zgodnie z ogólnymi kryteriami wskazanymi w procedurze wydziałowej. Kryteria szczegółowe są podawane na początku zajęć.

Miniprojekt wykonany indywidualnie zostanie oceniany według kilku kryteriów (w tym kompozycja, szata graficzna, poprawność językowa), za które student(ka) otrzymuje określoną liczbę punktów. Ich suma skutkuje wystawieniem oceny w oparciu o skalę: 0-49% - niedostateczny; 50-59% - dostateczny, 60-69% - +dostateczny, 70-79% - dobry, 80-89% - +dobry, 90-100% - bardzo dobry.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie teoretyczne – nowe medium, konwergencja mediów, edytorstwo cyfrowe.

2-3. Podstawowe zasady webwritingu oraz edycji tekstu w środowisku cyfrowym.

5-6. Językowe i kompozycyjne aspekty konstruowania kontentu cyfrowego (layout/design, typografia, relacja obraz- tekst, realizacja tematu).

7-8. Formy manifestacji multimodalności w nowych mediach z uwzględnieniem zjawiska typografii kinetycznej.

9-10. Językowe, kompozycyjne i wizualne aspekty literatury hipertekstowej.

11-13. Językowe i typograficzne aspekty projektowania i funkcjonowania stron internetowych.

14-15. Analiza wybranych przykładów stron internetowych.

Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• klasyczna metoda problemowa

• metoda przypadków

• metoda sytuacyjna

• metody eksponujące

• metoda projektu

• wyjaśnienie

• opis/opowiadanie

• metoda tekstu przewodniego

• autoekspresja twórcza

• ćwiczenia przedmiotowe

• e-learning

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Beata Jarosz, Joanna Pędzisz 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)