Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura informacji przekazów medialnych H-AIPM-AI-2S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Ocena bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności.
Ocena wykonywanych przez studentów zadań.
Literatura:

Oprócz literatury zawartej w zakładce "Podstawowe informacje o przedmiocie" zalecam:

Maćkiewicz J., Jak można badać przekazy multimodalne, "Język Polski" 2016, nr 2, s. 18-27.

Maćkiewicz J., Jak można badać komunikację medialną? - perspektywa odbiorcy, "Studia Medioznawcze" 2016, nr 2 (65), s. 25-34.

Maćkiewicz J., Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych, "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1 (4), s. 25-34.

Stockl H., Czytanie tekstów językowo-obrazowych. Elementy kompetencji podstawowej, [w:] Lingwistyka mediów, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław-Dresdenn 2015, s. 113-137.

Szylko-Kwas, J., Fotografia prasowa a podpis – ujęcie typologiczne, "Studia Medioznawcze"{ 2017, r 4 (71), s. 137-150. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2017.71.355

Ślawska M., Perspektywa multimodalna w badaniu tekstów prasowych, [w:] Współczesne media. Media multimodalne. T. 1. Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2018, s. 107-118.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student ma pogłębioną wiedzę o multimodalności mediów drukowanych i elektronicznych (K_W01).

Umiejętności

U1. Student umie analizować we wzajemnym kontekście teksty i obrazy z gatunków informacyjnych i publicystycznych (K_U01).

U2. Student potrafi interpretować komunikaty medialne, dostrzegając perswazję i subiektywizm (K_U02).

U3. Student umie korzystać z siatek graficznych, jak i projektować własne układy kompozycyjne przekazów medialnych (K_U11).

Kompetencje

K1. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów kompozycyjnych, samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu architektury informacji przekazów medialnych (K_K01).

Metody i kryteria oceniania:

Metody – ocena wykonywanych projektów, aktywności na zajęciach.

Ocena wykonania zadań związanych z realizacją kolejnych tematów zgodnie z ogólnymi kryteriami wskazanymi w procedurze wydziałowej.

Kryteria szczegółowe są podawane Studentom na początku zajęć.

Zakres tematów:

1. Multimodalność jako teoria i sposób analizy przekazów medialnych.

2. Etapy analizy multimodalnej.

3. Teoria semiotyczna "ścieżek rozumowania" - etapy odbioru przekazów medialnych.

4. Typy połączenia języka i obrazu wg teorii Hartmuta Stockla.

5-7. Multimodalność tekstów prasowych - reportażu, fotoreportażu, reklamy prasowej - stadium przypadków.

8. Multimodalność mediów elektronicznych na przykładzie serwisów informacyjnych - studium przypadków.

9. Relacja zdjęcia i podpisu w tekstach gatunków informacyjnych i publicystycznego.

10. Wprowadzenie pojęcia siatki w projektowaniu layoutu.

11. Podstawy kompozycji przestrzennej i kolorystycznej.

12-15. Tworzenie w programie graficznym własnych układów kompozycyjnych, składający się z tekstów, obrazów, tabel, map i wykresów.

Metody dydaktyczne:

- dyskusja

- metoda problemowa

- objaśnienie lub wyjaśnienie

- prezentacja multimedialna

- korekty indywidualne

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Elwira Bolek 20/18 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0