Literatura: |
Oprócz literatury zawartej w zakładce "Podstawowe informacje o przedmiocie" zalecam:
Maćkiewicz J., Jak można badać przekazy multimodalne, "Język Polski" 2016, nr 2, s. 18-27.
Maćkiewicz J., Jak można badać komunikację medialną? - perspektywa odbiorcy, "Studia Medioznawcze" 2016, nr 2 (65), s. 25-34.
Maćkiewicz J., Więcej niż tysiąc słów. Perswazyjne działanie zdjęć prasowych, "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1 (4), s. 25-34.
Stockl H., Czytanie tekstów językowo-obrazowych. Elementy kompetencji podstawowej, [w:] Lingwistyka mediów, red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski, Wrocław-Dresdenn 2015, s. 113-137.
Szylko-Kwas, J., Fotografia prasowa a podpis – ujęcie typologiczne, "Studia Medioznawcze"{ 2017, r 4 (71), s. 137-150. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2017.71.355
Ślawska M., Perspektywa multimodalna w badaniu tekstów prasowych, [w:] Współczesne media. Media multimodalne. T. 1. Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych, red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Lublin 2018, s. 107-118.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W1. Student ma pogłębioną wiedzę o multimodalności mediów drukowanych i elektronicznych (K_W01).
Umiejętności
U1. Student umie analizować we wzajemnym kontekście teksty i obrazy z gatunków informacyjnych i publicystycznych (K_U01).
U2. Student potrafi interpretować komunikaty medialne, dostrzegając perswazję i subiektywizm (K_U02).
U3. Student umie korzystać z siatek graficznych, jak i projektować własne układy kompozycyjne przekazów medialnych (K_U11).
Kompetencje
K1. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów kompozycyjnych, samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu architektury informacji przekazów medialnych (K_K01).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody – ocena wykonywanych projektów, aktywności na zajęciach.
Ocena wykonania zadań związanych z realizacją kolejnych tematów zgodnie z ogólnymi kryteriami wskazanymi w procedurze wydziałowej.
Kryteria szczegółowe są podawane Studentom na początku zajęć.
|
Zakres tematów: |
1. Multimodalność jako teoria i sposób analizy przekazów medialnych.
2. Etapy analizy multimodalnej.
3. Teoria semiotyczna "ścieżek rozumowania" - etapy odbioru przekazów medialnych.
4. Typy połączenia języka i obrazu wg teorii Hartmuta Stockla.
5-7. Multimodalność tekstów prasowych - reportażu, fotoreportażu, reklamy prasowej - stadium przypadków.
8. Multimodalność mediów elektronicznych na przykładzie serwisów informacyjnych - studium przypadków.
9. Relacja zdjęcia i podpisu w tekstach gatunków informacyjnych i publicystycznego.
10. Wprowadzenie pojęcia siatki w projektowaniu layoutu.
11. Podstawy kompozycji przestrzennej i kolorystycznej.
12-15. Tworzenie w programie graficznym własnych układów kompozycyjnych, składający się z tekstów, obrazów, tabel, map i wykresów.
|