Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia pragmatyczna F-KS.18
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: praca zaliczeniowa, ocena udziału w dyskusjach i bieżącego przygotowania do zajęć
Literatura:

1. I. Kant., Antropologia w ujęciu pragmatycznym, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005: Przedmowa (s.1-5); L Kusak, Zarys antropologii Immanuela Kanta, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, nr. 722, 2006 - tekst dostępny online.

2. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, PIW, Warszawa 1998: część 1, rozdz. I-V; część 2, rozdz. I-III.

3. Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, PIW, Warszawa 1998: część 3, rozdz. I-IV; część 4, rozdz. I-II.

4. G. Le Bon, Psychologia tłumu, PWN, Warszawa 1994: ks. 1 rozdz. 1,2,3; ks. 2 rozdz. 2-3; J. Ortega y Gasset, Bunt mas (fragmenty), w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. A, Mencwel, Wyd. UW, Warszawa 2005.

5. D. Riesman, Samotny tłum, PWN, Warszawa 1971: s. 3-5, Charakter i społeczeństwo (s. 5-43); G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, MUZA SA, Warszawa2003: rozdz. 1.

6. J.P. Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, w: tegoż, Problem bytu i nicości. Egzystencjalizm jest humanizmem, „Politico-Art.”, Warszawa 2001, s. 125-168; E. Fromm, Ucieczka od wolności, Czytelnik, Warszawa 1978: Wstęp oraz rozdz. I.

7. F. Fukuyama, Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej, Wyd. Znak, Kraków 2004: obowiązkowo rozdz. 1 i 12, do wyboru jeden z rozdziałów (2-6), w cz. I; N. Bostrom, Transhuman Values, http://nickbostrom.com/ethics/values.html (Tłumaczenie na polski: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,6014/k,3)

Metody i kryteria oceniania:

oceniane będzie bieżące przygotowanie do zajęć (znajomości lektur, umiejętność problematyzacji); napisanie pracy pisemnej na ocenę (temat wcześniej uzgodniony z wykładowcą)

Zakres tematów:

1. Koncepcja człowieka – I. Kant.

2. Psychologiczne koncepcje człowieka (J. Kozielecki)

a. Psychodynamiczna

b. Behawioralna

c. Poznawcza

d. Humanistyczna

3. Człowiek - ludzie, jednostka – tłum.

a. Psychologia tłumu (G. Le Bon)

b. Człowiek masowy i człowiek elitarny (J. Ortega y Gasset)

4. Człowiek w społeczeństwie

a. Człowiek sterowany tradycją; człowiek wewnątrzsterowny; człowiek zewnątrzsterowny (D. Riesman)

b. Człowiek w „zmakdonaldyzowanym świecie” (G. Ritzer)

5. Wolność jako wyznacznik człowieczeństwa

a. J. P. Sartre’a ujęcie wolności

b. Wolność do i wolność od (E. Fromm)

6. „Kres” człowieka?

a. Koniec człowieka (F. Fukuyama)

b. Transhumainizm

Metody dydaktyczne:

dyskusja dydaktyczna, objaśnienie lub wyjaśnienie, klasyczna metoda problemowa, konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Jakub Dadlez 25/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Jakub Dadlez 0/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)