Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W4, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W5, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W6, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U3, praca pisemna
K1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
|
Literatura: |
1. T. Buksiński, Podstawy aksjologiczne sfery publicznej, Filo-Sofija Nr 24 (2014/1), s. 21-42; tekst dostępny on line.
2. E. Nowak, K. Cern, Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
3. A. Swift, Wprowadzenie do filozofii politycznej, tłu. A. Krzynówek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
4. M. Saward, Demokracja, przeł. A. Burek, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
5. S. White, Równość, przeł. M. Wilk, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
6. H. Brighouse, Sprawiedliwość, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
7. Aktualność wolności: wybór tekstów, wybrali i wstępem opatrzyli B. Misztal i M. Przychodzeń, Fundacja Aletheia, Warszawa 2005.
8. Współczesna filozofia polityki: wybór tekstów źródłowych, red. i wstęp Dorota Pietrzyk-Reeves i Bogdan Szlachta, Wydawnictwo Dante, Kraków 2003.
9. F. A. Hayek¸ Konstytucja wolności, przeł. J. Stawiński, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006, (rozdział 1 Wolność i swobody, rozdział 14 Gwarancje wolności indywidualnej ).
10. M. Walzer, O tolerancji, przeł. T. Baszniak, PIW, Warszawa 1999 (rozdział 5, Tolerancja nowoczesna i ponowoczesna).
11. M. Novak, Wole osoby i dobro wspólne, przeł. G. Łuczkiewicz, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998 (s. 225-249).
12. M. Walzer, Moralne maksimum, moralne minimum, przeł. J. Erbel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012 (r. 2 Sprawiedliwość dystrybucyjna i moralność maksymalistyczna).
13. Komunitaranie. Wybór tekstów, Fundacja Aletheia, Warszawa 2004, A. Gutmann, Cnota demokratycznego samoograniczenia, s. 351-371).
14. A. Rand, Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000, (r. 12 Prawa człowieka).
15. P. Domeracki, Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji, „Ruch Filozoficzny” Vol 71, No 2 (2014), tekst dostępny online
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, stanowiska i specyfikę metodologiczną filozofii, socjologii, psychologii i innych dyscyplin
K_W02 w zaawansowanym stopniu historyczne i współczesne koncepcje człowieka jako podmiotu kreatywnego – formułowane w filozofii, socjologii i psychologii, jak również filozoficzne, socjologiczne i psychologiczne koncepcje kreatywności indywidualnej i społecznej
K_W03 w zaawansowanym stopniu najważniejsze elementy życia społeczno-kulturowego i sfery publicznej, takie jak: polityka, prawo, religia, moralność, sztuka, zwyczaje, nauka, światopoglądy, świadomość historyczna, tradycja –w wymiarze krajowym,europejskim i
globalnym– jak również formułowane na ich temat teorie filozoficzne, socjologiczne i inne
K_W04 w zaawansowanym stopniu najważniejsze przemiany historyczne w procesie rozwoju zachodniego rozumienia sfery publicznej oraz jej prawidłowości
K_W06 najważniejsze praktyczne wyzwania współczesności (w skali polskiej, europejskiej i globalnej), związane z przemianami politycznymi, demograficznymi, moralnymi, obyczajowymi i rozwojem naukowo-technicznym, jak również formułowane na ich temat teorie (filozoficzne, socjologiczne, psychologiczne i inne)
K_W07 podstawowe aksjologiczne i moralne uwarunkowania różnych form kreatywności indywidualnej i społecznej, jak i inne reguły, które kształtują sferę publiczną i działanie, w szczególności działanie kreatywne, w tym zasady prawa autorskiego i ochrony własności
przemysłowej i intelektualnej
K_W09 specyfikę środowisk lokalnych, zasady partycypacji społecznej oraz inne zasady i formy inicjowania, wspierania i rozwijania różnych form aktywności indywidualnej i grupowej w różnych typach tych środowisk
Umiejętności:
K_U01 formułować, analizować, syntetyzować oraz rozwiązywać złożone problemy życia społecznego, w różnych jego obszarach, posługując się narzędziami z zakresu filozofii, socjologii, psychologii oraz właściwie dobierać i oceniać informacje, metody,narzędzia ich rozwiązywania, także w warunkach nietypowych i nie w pełni przewidywalnych
K_U02 rozpoznawać złożone uwarunkowania idei, kontekstów,problemów, dylematów współczesnej cywilizacji oraz samodzielnie dokonywać ich krytycznej analizy,z zastosowaniem odpowiednich metod i strategii, a także zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U04 brać efektywny udział w debatach, przedstawiać różne stanowiska i poglądy, spójnie i logicznie argumentować, wyciągać wnioski oraz oceniać różne koncepcje i rozwiązania dotyczące różnych form kreatywności indywidualnej i społecznej
Kompetencje społeczne:
K_K04 podejmowania odpowiedzialności za własne środowisko społeczno-kulturowe, w różnych jego wymiarach, zgodnie z posiadaną wiedzą i kompetencjami, a także do promowania postaw przedsiębiorczych i innych działań służących podniesieniu jakości życia na różnych poziomach środowiska społecznego
K_K05 zaangażowanego i odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania zasad etyki zawodowej oraz innych norm i wartości oraz ich promowania we własnym środowisku zawodowym
|