Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aksjologia sfery publicznej F-KS.28
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: http://www.umcs.pl
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W4, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć

U1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U3, praca pisemna

K1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
Uwagi: -
Literatura:

1. T. Buksiński, Podstawy aksjologiczne sfery publicznej, Filo-Sofija Nr 24 (2014/1), s. 21-42; tekst dostępny on line.

2. E. Nowak, K. Cern, Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

3. A. Swift, Wprowadzenie do filozofii politycznej, tłu. A. Krzynówek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

4. M. Saward, Demokracja, przeł. A. Burek, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.

5. S. White, Równość, przeł. M. Wilk, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.

6. H. Brighouse, Sprawiedliwość, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.

7. Aktualność wolności: wybór tekstów, wybrali i wstępem opatrzyli B. Misztal i M. Przychodzeń, Fundacja Aletheia, Warszawa 2005.

8. Współczesna filozofia polityki: wybór tekstów źródłowych, red. i wstęp Dorota Pietrzyk-Reeves i Bogdan Szlachta, Wydawnictwo Dante, Kraków 2003.

9. F. A. Hayek¸ Konstytucja wolności, przeł. J. Stawiński, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006, (rozdział 1 Wolność i swobody, rozdział 14 Gwarancje wolności indywidualnej ).

10. M. Walzer, O tolerancji, przeł. T. Baszniak, PIW, Warszawa 1999 (rozdział 5, Tolerancja nowoczesna i ponowoczesna).

11. M. Novak, Wole osoby i dobro wspólne, przeł. G. Łuczkiewicz, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998 (s. 225-249).

12. M. Walzer, Moralne maksimum, moralne minimum, przeł. J. Erbel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012 (r. 2 Sprawiedliwość dystrybucyjna i moralność maksymalistyczna).

13. Komunitaranie. Wybór tekstów, Fundacja Aletheia, Warszawa 2004, A. Gutmann, Cnota demokratycznego samoograniczenia, s. 351-371).

14. A. Rand, Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000, (r. 12 Prawa człowieka).

15. P. Domeracki, Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji, „Ruch Filozoficzny” Vol 71, No 2 (2014), tekst dostępny online

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia obowiązujące do naboru w roku 2018 włącznie:

Student:

1. posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu aksjologii sfery publicznej oraz rozumie powiązania z innymi dyscyplinami obszaru nauk humanistycznych i społecznych (K_W06);

H1A_W03

H1A_W05

S1A-W01

2. ma uporządkowaną ogólną, a w wybranych aspektach szczegółową wiedzę z aksjologii sfery publicznej, posiadającą znaczenie przy rozpatrywaniu i kształtowaniu dążeń grup społecznych oraz ich kreatywnych działań publicznych (K_W07);

H1A_W04

3. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji aksjologicznych fundamentów kultury europejskiej (K_W09);

H1A_W07

S1A_W06

4. ma podstawową wiedzę na temat rodzajów wartości oraz aksjologicznych norm i społecznych reguł organizujących trendy, struktury, instytucje i inne elementy życia publicznego (K_W13);

S1A_W07

H1A_W03

5. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów oraz prezentację wyników, dotyczących funkcjonowania wartości w sferze publicznej (K_U02);

H1A_U02

S1A_U02

6. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, krytycznie analizować proponowane rozwiązania problemów oraz twórczo rozwijać własne praktyki badawcze kierując się merytorycznymi i aksjologicznymi wskazówkami opiekuna naukowego (K-U01);

H1A_U03

S1A_U07

7. potrafi porozumiewać się, wykorzystując twórczo różne kanały, media i techniki komunikacyjne, ze specjalistami z zakresu aksjologii (K_U08);

H1A_U07

S1A_U07

8. potrafi analizować i formułować propozycje twórczych i skutecznych strategii działania w obszarze życia jednostkowego i publicznego (K_U13);

H1A_U04

S1A_U06

S1A_U07

9. potrafi określić priorytety służące publicznej realizacji wybranych wartości (K_K03);

H1A_K03

S1A_K03

10. docenia wartości dziedzictwa kulturowego kraju i Europy, ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie oraz twórczy rozwój, a także docenia role kultywowania wartości w historii (K_K05);

H1A_K05

Efekty uczenia się obowiązujące od rocznika 2019:

W1, ma zaawansowaną wiedzę na temat różnych, historycznych i współczesnych stanowisk w aksjologii ogólnej i aksjologii sfery publicznej

W2, zna podstawową terminologię stosowaną w badaniach z obszaru aksjologii sfery publicznej

W3, ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową wiedzę na temat wartości urzeczywistniających się w działaniu w sferze publicznej

W4, zna najważniejsze stanowiska etyczne, zna różne teorie na temat współczesnych wyzwań moralnych

U1, posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów; jest przygotowany do udziału w prowadzeniu badań

U2, potrafi stosować argumentację z obszaru aksjologii sfery publicznej

U3, potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne opracowujące zagadnienia z obszaru aksjologii sfery publicznej

K1, ma świadomość aksjologicznych walorów samorozwoju osobistego

K2, ma świadomość konieczności przestrzegania wartości i norm w działaniach społecznych

K3, ma świadomość konieczności uwzględniania w działaniu indywidualnych uwarunkowań sytuacji i działających w nich podmiotów; rozumie indywidualne i uniwersalne aspekty moralności

Metody i kryteria oceniania:

ocena stopnia przygotowania do zajęć, ocena wypowiedzi formułowanych w ramach dyskusji; ocena pracy pisemnej

Zakres tematów:

1. Pojęcia sfery publicznej. Rozumienie Habermasowskie i inne

2. Podstawowa terminologia dotycząca sfery publicznej.

3. Demokracja a sfera publiczna. Różnorodność form (i definicji) demokracji. Demokracja liberalna.

3. Liberalizm: wieloznaczność pojęcia; historia nurtu; krytycy i ich argumentacja.

4. Utylitaryzm; najważniejsi reprezentanci; krytycy i ich argumenty.

5. Komunitaryzm, czyli w poszukiwaniu wspólnoty. Argumenty i optyka społeczna komunitarian.

6. Polityka a moralność; polityka a skuteczność.

7. Wartości; pluralizm wartości; systemy wartości.

Metody dydaktyczne:

Konwersatorium:

- analiza tekstów źródłowych

- dyskusja na temat najważniejszych kwestii związanych z aksjologią sfery publicznej

Wykłady:

- wykład problemowy

- wykład objaśniający

- dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Stefaniuk 15/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Stefaniuk 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0