Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
W4, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
U3, praca pisemna
K1, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K2, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
K3, egzamin ustny, ocena aktywności na zajęciach, ocena stopnia przygotowania do zajęć
|
Literatura: |
1. T. Buksiński, Podstawy aksjologiczne sfery publicznej, Filo-Sofija Nr 24 (2014/1), s. 21-42; tekst dostępny on line.
2. E. Nowak, K. Cern, Ethos w życiu publicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
3. A. Swift, Wprowadzenie do filozofii politycznej, tłu. A. Krzynówek, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
4. M. Saward, Demokracja, przeł. A. Burek, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
5. S. White, Równość, przeł. M. Wilk, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008.
6. H. Brighouse, Sprawiedliwość, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
7. Aktualność wolności: wybór tekstów, wybrali i wstępem opatrzyli B. Misztal i M. Przychodzeń, Fundacja Aletheia, Warszawa 2005.
8. Współczesna filozofia polityki: wybór tekstów źródłowych, red. i wstęp Dorota Pietrzyk-Reeves i Bogdan Szlachta, Wydawnictwo Dante, Kraków 2003.
9. F. A. Hayek¸ Konstytucja wolności, przeł. J. Stawiński, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006, (rozdział 1 Wolność i swobody, rozdział 14 Gwarancje wolności indywidualnej ).
10. M. Walzer, O tolerancji, przeł. T. Baszniak, PIW, Warszawa 1999 (rozdział 5, Tolerancja nowoczesna i ponowoczesna).
11. M. Novak, Wole osoby i dobro wspólne, przeł. G. Łuczkiewicz, Wydawnictwo Znak, Kraków 1998 (s. 225-249).
12. M. Walzer, Moralne maksimum, moralne minimum, przeł. J. Erbel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012 (r. 2 Sprawiedliwość dystrybucyjna i moralność maksymalistyczna).
13. Komunitaranie. Wybór tekstów, Fundacja Aletheia, Warszawa 2004, A. Gutmann, Cnota demokratycznego samoograniczenia, s. 351-371).
14. A. Rand, Cnota egoizmu. Nowa koncepcja egoizmu, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000, (r. 12 Prawa człowieka).
15. P. Domeracki, Negaksjologie sfery publicznej. Społeczna anomia, apatia i atomia, czyli w kręgu mono(seo)kracji, „Ruch Filozoficzny” Vol 71, No 2 (2014), tekst dostępny online
|
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia obowiązujące do naboru w roku 2018 włącznie:
Student:
1. posiada uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu aksjologii sfery publicznej oraz rozumie powiązania z innymi dyscyplinami obszaru nauk humanistycznych i społecznych (K_W06);
H1A_W03
H1A_W05
S1A-W01
2. ma uporządkowaną ogólną, a w wybranych aspektach szczegółową wiedzę z aksjologii sfery publicznej, posiadającą znaczenie przy rozpatrywaniu i kształtowaniu dążeń grup społecznych oraz ich kreatywnych działań publicznych (K_W07);
H1A_W04
3. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji aksjologicznych fundamentów kultury europejskiej (K_W09);
H1A_W07
S1A_W06
4. ma podstawową wiedzę na temat rodzajów wartości oraz aksjologicznych norm i społecznych reguł organizujących trendy, struktury, instytucje i inne elementy życia publicznego (K_W13);
S1A_W07
H1A_W03
5. posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów oraz prezentację wyników, dotyczących funkcjonowania wartości w sferze publicznej (K_U02);
H1A_U02
S1A_U02
6. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, krytycznie analizować proponowane rozwiązania problemów oraz twórczo rozwijać własne praktyki badawcze kierując się merytorycznymi i aksjologicznymi wskazówkami opiekuna naukowego (K-U01);
H1A_U03
S1A_U07
7. potrafi porozumiewać się, wykorzystując twórczo różne kanały, media i techniki komunikacyjne, ze specjalistami z zakresu aksjologii (K_U08);
H1A_U07
S1A_U07
8. potrafi analizować i formułować propozycje twórczych i skutecznych strategii działania w obszarze życia jednostkowego i publicznego (K_U13);
H1A_U04
S1A_U06
S1A_U07
9. potrafi określić priorytety służące publicznej realizacji wybranych wartości (K_K03);
H1A_K03
S1A_K03
10. docenia wartości dziedzictwa kulturowego kraju i Europy, ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie oraz twórczy rozwój, a także docenia role kultywowania wartości w historii (K_K05);
H1A_K05
Efekty uczenia się obowiązujące od rocznika 2019:
W1, ma zaawansowaną wiedzę na temat różnych, historycznych i współczesnych stanowisk w aksjologii ogólnej i aksjologii sfery publicznej
W2, zna podstawową terminologię stosowaną w badaniach z obszaru aksjologii sfery publicznej
W3, ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową wiedzę na temat wartości urzeczywistniających się w działaniu w sferze publicznej
W4, zna najważniejsze stanowiska etyczne, zna różne teorie na temat współczesnych wyzwań moralnych
U1, posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów; jest przygotowany do udziału w prowadzeniu badań
U2, potrafi stosować argumentację z obszaru aksjologii sfery publicznej
U3, potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne opracowujące zagadnienia z obszaru aksjologii sfery publicznej
K1, ma świadomość aksjologicznych walorów samorozwoju osobistego
K2, ma świadomość konieczności przestrzegania wartości i norm w działaniach społecznych
K3, ma świadomość konieczności uwzględniania w działaniu indywidualnych uwarunkowań sytuacji i działających w nich podmiotów; rozumie indywidualne i uniwersalne aspekty moralności
|