Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury XIX/XX wiek (BN) H-HKXIXXX-TCAK-2S.1
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny w formie testu na zakończenie cyklu kształcenia
Literatura:

1.Peter Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, przeł. R. Bartołd, Warszawa 2001, s.320-411.

2.Hannu Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010.

3.Historia życia prywatnego, t.4, red.M.Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza i inni, Wrocław 1999.

4.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, s.222-339.

5.Maria Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991 i wyd. następne, s.258-411.

6.Yuval Noah Harari, Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2017

7.Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, przeł. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W_01 absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury XIX i XX wieku K_W01

W_02 absolwent zna fundamentalne dylematy cywilizacji europejskiej i światowej z okresu XIX i XX wieku K_W05

Umiejętności:

U_01 absolwent potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także syntetyzować różne idee i punkty widzenia obecne w kulturze XIX i XX wieku K_U01

U_02 absolwent potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury XIX i XX wieku z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym K_U02

Metody i kryteria oceniania:

bieżąca weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności w czasie dyskusji towarzyszącej wykładowi, egzamin pisemny na zakończenie cyklu kształcenia

Zakres tematów:

1.Wielka rewolucja francuska i jej kulturowe konsekwencje

2.Rewolucje: przemysłowa, agrarna i demograficzna

3.Romantyzm i jego rola w kulturze i cywilizacji XIX wieku

4.Ideologia nacjonalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

5.Ideologia konserwatyzmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

6.Ideologia liberalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

7.Ideologia socjalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury

8.Rewolucja w transporcie: kolej i jej znaczenie dla przemian w postrzeganiu czasu

9.Kolonializm XIX wieku i jego znaczenie w kulturze

10.Czas wolny i początki turyzmu

11.Wynalazki techniczne i odkrycia naukowe XIX wieku - znaczenie w kulturze

12.Ewolucjonizm i jego rola w kulturze

13.Zmierzch kultury europejskiej XIX wieku - fin de siecle

14.Początki ruchów feministycznych na przełomie XIX i XX wieku - przyczyny i konsekwencje

15.Narodziny totalitaryzmów XX wieku i ich kulturowe konsekwencje

Metody dydaktyczne:

wykład, elementy dyskusji, prelekcja, prezentacja, film dokumentalny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Robert Bubczyk 22/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)