Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury XIX/XX wiek (BN) H-HKXIXXX-TCAK-2S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny na zakończenie cyklu kształcenia
Literatura:

1. Wspólnota wyobrażona. Koncepcja narodu w myśli politycznej XIX i XX w.

B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Warszawa 1997, s. 15-21

S. Kantyka, Pojęcia narodu, narodowości i mniejszości narodowych w myśli politycznej przełomu XIX i XX wieku, „Chorzowskie Studia Polityczne”, nr 10/2015, ss. 13-34.

2. Pod znakiem blut und boden. Kultura, nauka i edukacja w Trzeciej Rzeszy

J. Drozdowicz, Brunatna edukacja. Kultura, nauka i wychowanie w Trzeciej Rzeszy, „Humaniora. Czasopismo Internetowe”, nr 4 (16), 2016, s. 51–63.

3. XX wiek – stulecie fotografii

S. Czyżewski, Spektakularność fotografii, „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, tom 23, 2017, s. 126-156.

4. Wielka Awangarda i jej znaczenie dla kultury XX wieku

N. A. Michna, Wielka Awangarda wobec kultury masowej w myśli Jose Ortegi y Gasseta, Kraków 2014, s. 21-33.

5. Kulturowy wymiar ludobójstwa w XX wieku

A. Głogowska-Balcerzak, Kulturowy wymiar zbrodni ludobójstwa, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, t. LXXXIX, ss. 79-97.

6. Rozpad systemu kolonialnego

W. Mazurczak, Kolonializm, dekolonizacja, postkolonializm: rozważania o istocie i periodyzacji, „Przegląd Politologiczny”, nr 3, 2016, s. 131-143.

7. Wojna w kulturze XX wieku

R. Pęksa, Wojna – media i propaganda, „Doctrina. Studia Społeczno-Polityczne”, nr 5, 2008, s. 163-177.

8. Kultura buntu – ruchy kontrkulturowe lat 60. XX w.

T. Roszak, Inwazja centaurów, „Stan Rzeczy”, r 2 (7), 2014, s. 13-46.

9. Homo sovieticus – model człowieka i społeczeństwa w państwach „demokracji ludowej”

W. Parniewski, Homo sovieticus (A. Zinowiew, M. Heller, J. Tischner), „Acta Universitas Lodziensis”, Folia Litteraria nr 37, 1995, s. 135-151.

10. Kultura makdonaldyzacji i społeczeństwo ery konsumpcjonizmu

G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003, s. 14-46.

11. Idea „nowego średniowiecza” - powrót do „przednowoczesności”?

U. Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996, ss.74-102.

12. Kultura kiczu

K. Łuczaj, Dlaczego kochamy kicz. Teorie kulturowe i ewolucjonistyczne, „Zeszyty Naukowe KUL”, nr 2-3, 2013, s. 91-106.

13. Mur berliński i jego upadek jako zjawisko kulturowe

Marta Brzezińska, Spektakl – granica – ekran: Mur berliński w filmie niemieckim, http://www.sbc.org.pl/Content/89396/doktorat3348.pdf ss. 30-46.

14. Społeczeństwo informacyjne przełomu XX i XXI wieku

Literatura:

R. Konik, Najnowsze nowe media i stare nowe media. Spór o definicję nowych mediów, „Dyskurs” nr 22, 2016, s. 20-39.

K. Krzysztofek, Między kulturą a antropotechnologią. Wizje społeczeństwa informacyjnego: Matrix, Bonne Societé, Dejá vu?, „Ethos”, nr 1-2, 2005, s. 187-204.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W_01 absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury XIX i XX wieku K_W01

W_02 absolwent zna fundamentalne dylematy cywilizacji europejskiej i światowej z okresu XIX i XX wieku K_W05

Umiejętności:

U_01 absolwent potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także syntetyzować różne idee i punkty widzenia obecne w kulturze XIX i XX wieku K_U01

U_02 absolwent potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury XIX i XX wieku z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym K_U02

Metody i kryteria oceniania:

bieżąca weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności w czasie dyskusji towarzyszącej wykładowi, egzamin pisemny na zakończenie cyklu kształcenia

Zakres tematów:

1. Wspólnota wyobrażona. Koncepcja narodu w myśli politycznej XIX i XX w.

2. Pod znakiem blut und boden. Kultura, nauka i edukacja w Trzeciej Rzeszy

3. XX wiek – stulecie fotografii

4. Wielka Awangarda i jej znaczenie dla kultury XX wieku

5. Kulturowy wymiar ludobójstwa w XX wieku

6. Rozpad systemu kolonialnego

7. Wojna w kulturze XX wieku

8. Kultura buntu – ruchy kontrkulturowe lat 60. XX w.

9. Homo sovieticus – model człowieka i społeczeństwa w państwach „demokracji ludowej”

10. Kultura makdonaldyzacji i społeczeństwo ery konsumpcjonizmu

11. Idea „nowego średniowiecza” - powrót do „przednowoczesności”?

12. Kultura kiczu

13. Mur berliński i jego upadek jako zjawisko kulturowe

14. Społeczeństwo informacyjne przełomu XX i XXI wieku

Metody dydaktyczne:

Metody podające: prezentacja tematyki przez prowadzącego zajęcia

Metody problemowe: rozwiązywanie problemów i wyszukiwanie pożądanych treści.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Adam Kopciowski 22/24 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)