Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
Konwersatorium:
Kolokwium zaliczeniowe (prowadzone za pośrednictwem platformy Wirtualny Kampus) – W01, W02, W03, U01, U02
Praca zaliczeniowa (zamieszczana w zadaniu w aplikacji MS Teams) – U01, U02, U03
Aktywność – U02, K01, K02
|
Literatura: |
1. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, wyd. 3 i nast., Warszawa 2001; cz. III rozdz. III Pojęcie językowego obrazu świata i sposoby jego rekonstrukcji.
2. Dobrzyńska T., Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Warszawa 1994; rozdz. Interpretacja wypowiedzi metaforycznych.
3. Jordanska L., Mielczuk I., Konotacja w semantyce lingwistycznej i leksykografii, [w:] Konotacja, red. J. Bartmiński, Lublin 1988.
4. Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. i wstępem opatrzył T. P. Krzeszowski, Warszawa 1988.
5. Maćkiewicz J., Świat widziany poprzez język , „Gdańskie Zeszyty Humanistyczne” XXVI, 30.
6. Nagórko A., Synonimia kontekstowa i sytuacyjna. Implikacje leksykograficzne, „Prace Filologiczne” XLIII 1998.
7. Puzynina J., Problemy wartościowania w języku i tekście, „Etnolingwistyka” 2004, nr 16.
8. Puzynina J., Słowo Norwida, Wrocław 1990; cz. III.2. Opis i funkcje konotacji leksemów w tekście: bluszcz i powój w poezji Norwida.
9. Tokarski R., Derywacja semantyczna jako jedno ze źródeł polisemii wyrazowej, [w:] Pojęcie derywacji w lingwistyce, red. J. Bartmiński, Lublin 1981.
10. Tokarski R., Struktura pola znaczeniowego (studium językoznawcze), Warszawa 1984; rozdz. I Systemowość leksyki i teorie pól znaczeniowych.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01. Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu językoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych i o ich powiązaniu z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy – K_W01
W02. Student ma uporządkowaną wiedzę o teorii konotacji semantycznej oraz teorii pól językowych; zna podstawową terminologię językoznawczą (np. terminy: konotacja, metafora, metonimia, pole językowe, synonimia, definicja otwarta, językowy obraz świata); ma wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych współczesnych naukowych osiągnięciach w zakresie semantyki leksykalnej – K_W01, K_W05
W03. Student ma wiedzę na temat roli języka jako narzędzia poznania i interpretacji świata, zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii językowego obrazu świata; rozpoznaje, nazywa, opisuje i tłumaczy fakty językowe związane z wyrażaniem w polszczyźnie zjawisk językowo-kulturowych i aksjologicznych – K_W05, K_W06
Umiejętności:
U01. Student umie formułować i analizować problemy badawcze przy użyciu metod i narzędzi semantyki leksykalnej; ma umiejętność merytorycznego argumentowania, formułowania wniosków, opracowania własnych badań oraz prezentacji wyników badań z zakresu analizy leksykograficznej – K_U01, K_U03
U02. Student potrafi dokonać lingwistycznej analizy tekstów, reprezentujących różne epoki oraz różne odmiany współczesnej polszczyzny, określając charakter związku tekstowych obrazów z językowym obrazem świata oraz posługując się odpowiednimi terminami – K_U04, K_U05
U03. Student potrafi przy pisaniu prac pisemnych z tradycyjnych i nowoczesnych technik wyszukiwania i użytkowania informacji oraz stosować poprawny warsztat bibliograficzny, cytować źródła, właściwie sporządzać przypisy – K_U06
Kompetencje:
K01. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego – K_K01
K02. Student dostrzega i formułuje wagę problemów etycznych w pracy badawczej, rozstrzyga je zgodnie z zasadami etyki naukowej; ma świadomość odpowiedzialności za słowo, traktuje język jako źródło wiedzy o świecie i człowieku oraz jest świadomym użytkownikiem języka, wrażliwym na zakodowane w nim treści opisowe, wartościujące i estetyczne – K_K02, K_K07
|
Zakres tematów: |
1-2. Słowniki języka polskiego
3. Leksykologia i leksykografia – wyjaśnienie terminów
4. Semantyka leksykalna – określenie zadań dziedziny
5. Frazeologizm jako składnik systemu leksykalnego
6-8. Konotacja semantyczna – od ujęć strukturalistycznych do koncepcji kognitywistycznych
9-11. Teoria pól językowych w badaniu systemu i tekstu. Relacje w polu
12. Metafora i metonimia
13. Aksjologia lingwistyczna – wartościowanie w języku i tekście
14. Językowy obraz świata – definicje, metody rekonstrukcji
15. Tekstowe obrazy świata
|