Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy dyskursu medialnego F-S-321-IISUM
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: aktywny udział w dyskusji

samodzielne przygotowanie pisemnej analizy wybranego dyskursu medialnego
Literatura:

1. Dyskurs jako struktura i proces, red. T. van Dijk, tłum. G . Grochowski, Warszawa 2001.

2. Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, red. R. Wodak, M. Krzyżanowski, Warszawa 2011.

3. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków 2006.

4. Piekot T., Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006.

5. Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego, red. M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

W1 Dysponuje pogłębioną wiedzą o istocie dyskursu medialnego i publicznego; K_W02, S2A_W01

W2 Ma poszerzoną wiedzę na temat społecznych i kulturowych uwarunkowań komunikacji społecznej, a w jej obrębie różnych form dyskursu medialnego; K_W03, S2A_W01, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W09

W3 Zna i rozumie mechanizmy organizacji dyskursu; K_W19, S2A_W05, S2A_W09, S2A_W11

U1 Potrafi wykorzystać w sposób pogłębiony podstawowe metody i techniki badawcze w odniesieniu do dyskursu medialnego; K_U02, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U08

U2 Umie analizować stronę aksjologiczną i perswazyjną w dyskursie, jego oddziaływanie na odbiorcę; K_U03, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U08

U3 Potrafi zaplanować i wykonać działanie badawczego na wybranym materiale zgodnie z zasadami analizy dyskursu medialnego; K_U04, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U08; K_U15, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U08

Metody i kryteria oceniania:

referowanie opracowań teoretycznych

aktywny udział w dyskusji

samodzielne przygotowanie pisemnej analizy wybranego dyskursu medialnego

Zakres tematów:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dyskursem medialnym jako dominującą współcześnie odmianą dyskursu publicznego oraz jego oddziaływaniem na masowego odbiorcę. Podstawowymi terminami staną się: komunikacja i pragmatyka językowa, twórca, autor i nadawca dyskursu, audytorium, perswazja, propaganda, manipulacja. Egzemplifikacja strategii i ról uczestników dyskursów medialnych w kontekstach: socjologicznym, psychologicznym, ideologicznym i politycznym pozwoli uczestnikom zajęć przygotować się do świadomego i aktywnego udziału w dyskursie medialnym. Poruszone zostaną także zagadnienia związane z dyskursywnością poszczególnych gatunków informacyjnych i publicystycznych (takich jak: debata, artykuł polemiczny, komentarz, recenzja). Ważnym problemem będą również kwestie retoryczne, a zwłaszcza ćwiczenie umiejętności językowo-stylistycznych przydatnych we współczesnym dyskursie medialnym. Na zajęciach studenci będą mogli dokonać samodzielnej analizy i interpretacji wybranych form dyskursu medialnego oraz wziąć udział w symulacji debaty.

1. Pojęcie dyskursu w mediach (perspektywa językoznawcza i socjolingwistyczna). Autor/nadawca/twórca/uczestnik dyskursu. Audytorium: projektowane i realne, jednolite i zróżnicowane, obojętne i zaangażowane, przyjazne i wrogie. Wymiana ról nadawczo-odbiorczych w dyskursie medialnym. Sytuacja, zaplecze kulturowe i kontekst dyskursu medialnego (kontekst szeroki - kontekst wąski; kontekst nadawczy - kontekst odbiorczy).

2. Pragmatyka i funkcje dyskursu (działania manipulacyjne: perswazja, propaganda, marketing)

3. Styl i język współczesnego dyskursu medialnego. Brutalizacja dyskursu medialnego na przykładzie tabloidów. Wartościowanie, stereotypy językowe i słowa-klucze. Rodzaje argumentacji najczęściej wykorzystywane w dyskursie medialnym

4. Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w wywiadach prasowych i telewizyjnych. Analiza strategii: pośrednika, pośrednika-pomocnika, partnera-ucznia, partnera-eksperta, partnera-reprezentanta opinii publicznej, moralizatora i oskarżyciela. Tabloidyzacja dyskursu politycznego i społecznego

5. Talk show jako przykład dyskursu wpisanego w kontekst inforozrywki. Analiza "spektaklu medialnego"

6. Telewizyjne programy interwencyjne (Sprawa dla reportera, Reporter polski, Express reporterów)

7. Emocjonalizacja dyskursu w mediach. Debaty studyjne o kwestiach społecznych

8. Dyskurs wizualny w mediach masowych

9. Fabularyzacja dyskursu medialnego

10. Funkcja edukacyjna dyskursu medialnego

11. Polemika prasowa (gatunki: artykuł polemiczny, recenzja, komentarz, krytyka)

12. Debata polityczna. Kampanie wyborcze w mediach

13. Socjotechniki w dyskursie medialnym

14. Symulacja dyskursu studyjnego

15. Omówienie prac zaliczeniowych - analiz wybranych dyskursów medialnych

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

opowiadanie, opis

analiza przekazów medialnych

dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Szcześniak 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)