Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna MFI-NMI.PsO
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Zaliczenie pisemne
Literatura:

Banaszkiewicz, P., Gawda, B., Kosacka, K. (2020). Psychologia emocji pokolenia digital natives. Lublin: UMCS.

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Tavris, C., Wade., C. (2008). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.

Zimbardo, P.G. (2002). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01: Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

02: Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4; K_W04, K_W05; P6U_W; P6S_WG, P6S_WK

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

04. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

05. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3.; K_U08; P6U_U; P6S_UO

06. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.4.U4.; K_U08; P6U_U; P6S_UO

07. Rozpoznawać bariery i trudności w procesie uczenia się oraz funkcjonowaniu społecznym. B.1.U5;. K_U04; P6U_U; P6S_UW

08. Rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia uczniów. B.1.U6.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

09. Identyfikować potrzeby ucznia ze względu jego uzdolnienia i zainteresowania. B.1.U7.; K_U04; P6U_U; P6S_UW

10. Radzić sobie ze stresem. B.1.U8; K_U08; P6U_U; P6S_UO

11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B.1.U9; K_U09; P6U_U; P6S_UU

Metody i kryteria oceniania:

W1-U11: Znajomość wymaganych treści wykazana w zaliczeniu pisemnym

Zakres tematów:

1. Procesy percepcyjne oraz ich uwarunkowania. Odbiór i przetwarzanie informacji. Wzajemne postrzeganie się nauczycieli i uczniów.

2. Uwaga. Procesy uwagowe w sytuacjach szkolnych i wychowawczych. Procesy pamięciowe oraz ich wspomaganie.

3. Behawiorystyczne koncepcje uczenia się. Rola wzmocnień w procesie uczenia się, warunkowanie klasyczne i warunkowanie instrumentalne w sytuacjach szkolnych i wychowawczych. Możliwości optymalizacji procesów uczenia się w kontekście edukacyjnym.

4. Społeczno-pozawcze teorie uczenia się. Uczenie się poprzez obserwację, poczucie skuteczności własnej, poczucie kontroli, style wyjaśniania, wyuczona bezradność. Modelowanie w sytuacjach szkolnych i wychowawczych.

5. Motywacja, jej źrodła i rodzaje. Ciekawość poznawcza, wzbudzanie ciekawości uczniów. Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Hierarchia potrzeb a motywacja i zachowanie.

6. Emocje oraz ich rola w procesach regulacji zachowania. Lęk w sytuacjach szkolnych i wychowawczych oraz sposób redukowania reakcji lękowych w klasie. Stres w pracy nauczyciela, efektywne radzenie sobie ze stresem

7. Efektywne komunikowanie się nauczycieli i uczniów. Style komunikowania się oraz bariery w komunikacji w kontekście edukacyjnym. Komunikowanie się w sytuacjach konfliktowych. Stres i radzenie sobie z nim. Rozwój zawodowy nauczyciela.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Paulina Banaszkiewicz 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0