Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki H-PD-A.N-1S.3
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny (wszystkie efekty uczenia się)
Literatura:

Bartlett L. (1990). Teacher development through reflective teaching. In Richards, J.C and D. Nunan (Eds.). Second Language Teacher Education. New York: CUP

Brown, H. Douglas (1994). Principles of Language Learning & Teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents

Dörnyei, Z. 2001. Teaching and Researching Motivation. Pearson Education.

Ellis, R. (1986). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP

Ellis, R. (2004). Individual learner differences in Second Language Learning. In Davis, A. and Davis, C. (Eds.). The Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell, pp. 525-570

Gower, Roger, Philips, Diane, & Walters, Steve. 2005. Teaching Practice. A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan

Hook, Peter, & Vass, Andy. 2002. Teaching with influence. London: David Fulton Publishers Ltd.

Karta Nauczyciela http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19820030019 (rozdział 3a – Awans Zawodowy Nauczycieli)

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec Chaosu Pojęć i Zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Kumaravadivelu, B. 2002. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching.

Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka Ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt

Kwieciński, Z i Śliwerski, B., Ed. (2011). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Larsen-Freeman, Diane and Marti Anderson (2011). Techniques and Principles in Language Teaching.

McKay, S. L. (2006). Researching Second Language Classrooms. Mahwah: Lawrence Erlbaum

Pery, A. Awans zawodowy nauczyciela – krok po kroku. Ośrodek Rozwoju Edukacji: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/

Podstawa programowa kształcenia ogólnego:https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-obcy-nowozytny oraz https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-obcy-nowozytny

Informator o egzaminie ósmoklasisty: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Informatory/Informator_P1_angielski.pdf.

Informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego od 2022/2023: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2023/Informatory/Informator_EM2023_jezyk_angielski.pdf.

Pfenninger, S.E. (2014). The misunderstood variable:

Age effects as a function of type of instruction. Studies in Second Language Learning and Teaching (3). 2014. 529-556 doi: 10.14746/ssllt.2014.4.3.8.

Richards, J.C. and C. Lockhart (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: CUP

Richards, J.C. Towards reflective teaching. The Teacher Trainer 33 (retrieved from www.tttjournal.co.uk)

Scrivener, Jim. (2005). Learning Teaching. A Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan

Wajnryb, Ruth. (1992). Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press

Wallace, M. J. (1991). Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student zna definicje i zadania dydaktyki ogólnej i szczegółowej, a także rozumie ich miejsce w szerszym kontekście pedagogicznym K_W01, C.W1., C.W3.

W2: Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii uczenia się i nauczania w odniesieniu do języka angielskiego jako języka obcego - K_W01, C.W3.

W3: Student posiada wiedzę z zakresu struktury i funkcji systemu edukacji i podmiotów działalności pedagogicznej - K_W06

W4: Student wie, jakie są zasady i procedury projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego oraz zna etykę zawodu nauczyciela – K_W04, K_W06

W5: Student zna sposoby oceniania osiągnięć ucznia, rozumie potrzebę dokonywania oceny, zna w zaawansowanym stopniu pojęcia z zakresu oceniania – K_W02, C.W6.

W6: Student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą metod, stylów i technik nauczania, w tym technik przydatnych w zarządzaniu zespołem klasowym – K_W04, C.W3., C.W4, C.W7.

Umiejętności:

U1: Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych, przede wszystkim do diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji edukacyjnych związanych z nauczaniem języka angielskiego jako języka obcego - K_U01, C.W1.

U2: Student posiada umiejętności niezbędne do dopasowania metod, technik pracy oraz środków dydaktycznych do nauczanych treści oraz potrzeb edukacyjnych uczniów - K_U04, C.U3.

Kompetencje społeczne:

K1: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - K_K01, K_K02, C.K1.

K4: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, oraz wykazuje cechy refleksyjnego nauczyciela-praktyka, który zachowuje przekonanie o istnieniu etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów - K_K03, C.K1.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin (ocenę dostateczną uzyskuje się zdobywając min. 60% punktów z testu)

Zakres tematów:

Dydaktyka jako nauka. Dydaktyka ogólna a dydaktyka szczegółowa. Zadania

dydaktyki języka angielskiego.

2. Modele współczesnej szkoły. Szkoła jako instytucja ucząca się. Program ukryty szkoły.

3. System oświaty w Polsce. Etapy edukacyjne. Podstawa programowa

kształcenia ogólnego - języki obce. Europejski System Opisu Kształcenia

Językowego i Kompetencje Kluczowe.

4. Ocenianie postępów ucznia - cele i narzędzia. Ocenianie sumujące i kształtujące. Typy testów. Egzaminy zewnętrze (egzamin ósmoklasisty).

5. Rozwój zawodowy nauczyciela. Modele profesjonalizmu. Rola refleksji w

nauczaniu języka obcego. Nauczyciel jako badacz. Metodologia badań w klasie.

Stopnie awansu zawodowego nauczycieli.

6. Proces nauczania i uczenia się. Metody nauczania. Różnice indywidualne w uczeniu się języków obcych. Style i strategie uczenia się.

7. Rola motywacji w uczeniu się języków obcych.

8. Planowanie procesu kształcenia. Typy programów nauczania.

9. Skuteczne zarządzanie klasą. Język klasy. Rodzaje pytań nauczycielskich.

Formy pracy w klasie. Utrzymywanie dyscypliny.

Metody dydaktyczne:

objaśnienie lub wyjaśnienie

wykład informacyjny

wykład konwersatoryjny

konsultacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Małgorzata Krzemińska-Adamek 66/80 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0