Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria i praktyka pomagania PS-PRSO-LS/1s.14
Wykład (W) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=76
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin pisemny
Uwagi: Wykład - w trybie zdalnym
Ćwiczenia - w trybie stacjonarnym
Literatura:

1. Brammer, L. M. (1984). Kontakty służące pomaganiu: procesy i umiejętności,

2. Drat-Ruszczak, K., Drążkowska – Zielińska, E. (2005). Podręcznik

pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki

psychoterapii. Warszawa Wydawnictwo SWPS

3. Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań, Zysk i S-ka Wydawnictwo

4. Heaton J. A. (2003). Podstawy umiejętności terapeutycznej, GWP

5. Jedliński K. (1996). Jak rozmawiać z tymi, co stracili nadzieję, Warszawa, Wyd. WAB

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W1 charakteryzuje rodzaje pomocy w rozróżnieniu na pomoc profesjonalną i nieprofesjonalną, K_W01

W2 definiuje podstawowe pojęcia i procesy charakterystyczne dla procesu pomagania, K_W01, K_W02

W3 opisuje cechy i kompetencje profesjonalnego pomagacza, K_W01, K_W02

W4 opisuje wybrane metody i techniki służące nawiązaniu relacji pomocowej, K_W02, K_W03

W5 wymienia i opisuje pojęcia związane z prywatną teorią pomagania oraz charakteryzuje jej poszczególne elementy, K_W03, K_W08

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:

• uczestniczył w ćwiczeniach i wykładach – obecność jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do pisemnego egzaminu z przedmiotu. Dopuszcza się 2 nieobecności w ramach godzin nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione w sposób uzgodniony z prowadzącym.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Egzamin pisemny:

Egzamin przeprowadzony będzie w formie pisemnego testu, za który student może uzyskać max. 30 punktów. Ocena z testu jest ostateczną oceną z przedmiotu.

Kryteria oceny:

bdb: 27-30 pkt.

db +: 24-26,5 pkt.

db: 23-26 pkt.

dst+: 20-22 pkt

dst: 16-19 pkt

ndst: 0-15,5 pkt

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do przedmiotu

2. Proces pomagania - definicje, teorie, rodzaje, etapy.

3. Rola uważności w procesie pomagania.

4. Osoba profesjonalnie pomagająca - cechy, kompetencje.

5. Specyfika osoby korzystającej z profesjonalnej pomocy.

6. Umiejętności komunikacyjne: odczytywanie potrzeb drugiego człowieka: sztuka słuchania i sztuka pytania.

7. Rola relacji w procesie pomagania.

8. Wybrane metody i techniki w procesie udzielania wsparcia.

9. Założenia prywatnej teorii pomagania.

10. Etyka w działaniach pomocowych.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny, prezentacja, film,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Krawczyk 16/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)