Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
W_01, W_02 - zaliczenie ustne, przygotowanie prezentacji
U_01, U_02 - poprowadzenie ćwiczeń w grupie, aktywność na zajęciach
K_01 - przygotowanie prezentacji, wykonanie zadania praktycznego
|
Uwagi: |
Przedmiot fakultatywny 2022/2023
„Usłyszeć siebie”- oddech, głos, ciało w samoregulacji emocji
|
Literatura: |
Barszcz M. (2018) Psychoterapia przez ciało. Współczesna analiza bioenergetyczna w praktyce.
Kabat-Zinn J. (2007). Gdziekolwiek jesteś bądź. Przewodnik uważnego życia. Warszawa: IPSI Press.
Kabat Zinn J. (2009). Życie piękna katastrofa.. Warszawa: Wyd. Czarna Owca i Instytut Psychoimmunologii.
Lowen A. (2012). Duchowość ciała.
Sapolsky R. M. (2012). Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu. Wyd. Naukowe PWN , Warszawa.
Mayer E. (2017). Twój drugi mózg.Komunikacja umysł jelita, wyd. Feeria Science.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
W_01 zna podstawowy kontekst praktyczny zagadnień poruszanych na zajęciach fakultatywnych, K_W02
W_02 opisuje wybrane techniki z zakresu pracy z oddechem i ciałem K_W03,
UMIEJĘTNOŚCI
U_01 wskazać powiązania pomiędzy przeżywanymi emocjami a ich odzwierciedleniem w ciele, K_U01
U_02 potrafi samodzielnie dobrać i wykonać techniki oddechowe i relaksacyjne , K_U09,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 jest gotów do samodzielnego poszerzania wiedzy z zakresu tematyki omawianej na zajęciach K_K01
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena prezentacji, poprowadzenie ćwiczenia dla grupy, aktywność.
Oceniane będą: poziom wiedzy z zakresu uważności oraz własnego stopnia zaangażowania, umiejętności i kompetencji rozwijania uważności.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do pracy z ciałem.
2. Rola oddechu w procesie samoregulacji emocji.
3. Wybrane ćwiczenia oddechowe.
4. Wybrane techniki z uważności.
5. Praca z ciałem wg A. Lowena.
6. Wybrane ćwiczenia z psychosomatoterapii.
7. Warsztaty z otwierania głosu.
|
Metody dydaktyczne: |
pokaz, prezentacja, opis, ćwiczenia, warsztaty, metody doświadczeniowe, film,
|