Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka historii H-DHSP-H.N-2S.1
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: prace zaliczeniowe - prezentacja/projekt
aktywność
Literatura:

1. J. Maternicki, Cz. Majorek, A. Suchoński, Dydaktyka historii, Warszawa 1993.

2. A. Zielecki, Wprowadzenie do dydaktyki historii, Kraków 2007.

3. E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i

praktyka, Warszawa 2008.

4. M. Bieniek, Dydaktyka historii, Olsztyn 2009

5. Podstawa programowa nauczania historii

Efekty uczenia się:

Wiedza: Absolwent zna i rozumie

W01: Miejsce historii w ramowych planach nauczania na III etapie edukacyjnych;

W02: Podstawę programową historii, kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu w zakresie szkoły ponadpodstawowej;

W03: Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów oraz strategie nauczania-uczenia się, a także zasady doboru metod nauczania historii w szkole ponadpodstawowej;

W04: Rozwiązania merytoryczne i metodyczne uwzględniające dobre praktyki oraz dostosowanie do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla nauczania historii w szkole ponadpodstawowej;

W05: Potrzebę indywidualizacji nauczania oraz nauczania interdyscyplinarnego, z uwzględnieniem formy pracy i rodzajów zajęć specyficznych dla nauczania historii;

W06: Rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;

W07: Egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczania historii;

W08: Warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;

Umiejętności: Absolwent potrafi

U01: Potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia historycznego, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi;

U02: Identyfikować powiązania treści związane z edukacją historyczną oraz treściami nauczania innych przedmiotów szkolnych;

U03: Kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy historycznej;

U04: Dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizując uczniów i uwzględniając ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, a także wykorzystując posiadaną wiedzę historyczną oraz pozahistoryczną;

U05: Merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;

U06: Konstruować narzędzia służący ocenie wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie historii;

U07: Rozpoznać dzięki stosowanym narzędziom diagnostycznym typowe dla nauczania historii błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym;

Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do

K01: Adaptowania metod pracy do potrzeb edukacji historycznej z uwzględnieniem różnych stylów uczenia się uczniów;

K02: Popularyzowania wiedzy historycznej wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym;

K03: Krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu historii oraz innych dyscyplin humanistycznych, a także treści nawiązujących do zagadnień historycznych

K04: Budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych;

K05: Rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia;

K06: Stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania: prace zaliczeniowe - projekt, aktywność.

Kryteria oceniania: ocena przygotowanych projektów, aktywność na zajęciach

Zakres tematów:

Przedmiot i zadania edukacji historycznej w szkołach ponadpodstawowych. Charakterystyka podstaw programowych z zakresu historii w szkołach ponadpodstawowych. Zmiany w zakresie nauczania historii - reforma oświaty. Cele edukacji historycznej w szkolnictwie ponadpodstawowym. Charakterystyka aktualnych programów i podręczników historii. Specyfika metod i form nauczania w szkołach ponadpodstawowych - zagadnienia ogólne.

Metody dydaktyczne:

dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna, studium przypadku.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Dariusz Szewczuk 7/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)