Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty krytycznego myślenia (wybieralny) F-K.98
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Ocena udziału w dyskusjach i bieżącego przygotowania do zajęć
Sprawdzian pisemny
Literatura:

Kalbarczyk, T. Nauka krytycznego myślenia, Analiza i Egzystencja, 2014

Morton, A. Przewodnik po teorii poznania, 2002

DĄBROWSKI, A. Czy logika pragmatyczna jest dobrą alternatywą edukacyjną dla krytycznego myślenia?, 2016

Szymanek, K i inni, Sztuka argumentacji, 2003

Tokarz, M, Argumentacja, perswazja, manipulacja, 2006

Dewey, J. Jak myślimy

Kant, Co to jest Oświecenie?

Branden, N. Sześć filarów poczucia własnej wartości

Cialdini, R. Techniki wywierania wpływu na ludzi

Efekty uczenia się:

Wiedza

1.Zna podstawowe metody badań naukowych,zasady formułowania i uzasadnianiahipotez.Zna metody badańi narzędzia poszczególnych dyscyplin kognitywistycznych (K_W03).

2. Zna strukturę logiczną języka. Rozumiepodstawowe pojęcia syntaktyczne i semantyczne oraz wyjaśnia ich wzajemne relacje (K_W04).

3. Zna i rozumie charakterystyki systemów poznawczych w kategoriach reprezentacji i procesów psychologicznych oraz neuronalnych; zna podstawowe teorie psychologiczne i neuronaukowe ujmujące systemy poznawcze (K_W06).

4. Zna i rozumie ujęcia umysłu jako systemu poznawczego posługującego się znakami; zna wyróżniona rolę języka zarówno jako narzędzia i procesu poznawczego, oraz jego wpływ na kształtowanie obrazu świata (K_W07).

5. Zna ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania działalności zawodowej związanej ze studiami kognitywistycznymi; zna prawo autorskie i zasady ochrony własności intelektualnej (K_W12).

Umiejętności:

1. Potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i oceniać informacje przy wykorzystaniu różnych źródeł i metod (K_U01).

2. Umie sformułować problem badawczy, dobrać właściwe metody i narzędzia rozwiązywania, rozwiązać go oraz zaprezentować wyniki badań (K_U02).

3. Potrafi sformułować w sposób przejrzysty własne stanowisko oraz argumentować na jego rzecz; potrafi również ocenić kontrargumenty i udzielić na nie odpowiedzi; prezentuje swoje stanowisko w postaci pracy pisemnej, wystąpienia ustnego wspartego prezentacją lub posterem (K_U09).

Kompetencje społeczne:

1. Jest przygotowany do krytycznej oceny własnej i dostępnej powszechnie wiedzy w dyskusjach przejawia postawę konstruktywnego krytycyzmu (K_K01).

2. Jest gotów do przyjmowania odpowiedzialności związanej z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i umiejętności (K_K03).

3. Jest przygotowany do wykorzystywania zdobytej wiedzy kognitywistycznej w działaniach na rzecz interesu publicznego i rozwoju przedsiębiorczości (K_K05).

Metody i kryteria oceniania:

oceniane będzie bieżące przygotowanie do zajęć (znajomości lektur, umiejętność problematyzacji); napisanie sprawdzianu pisemnego

Zakres tematów:

- Myślenie krytyczne w edukacji

- Myślenie krytyczne a dyscypliny

- Przekonania i ich wartość

- Wiedza aprioryczna

- Fasyfikacjonizm

- Myślenie i wiedza

- Elementy logiki pragmatycznej

- Poznanie innych umysłów

- Retoryka i perswazja

- Psychologiczne aspekty perswazji

-Obrona przed manipulacją

Metody dydaktyczne:

Masz na myśli trenera Tarnowskiego?

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:20 - 17:50, sala 236
Justyna Rynkiewicz 2/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3708b8fbb (2024-12-19)