Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia współczesna powszechna (do 1989 r.) H-HWPW-H-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Zobacz w części szczegółowej sylabusa u prowadzącego Twoje zajęcia
Literatura:

Przykładowa literatura:

Henryk Batowski, Między dwiema wojnami 1919-1939. Zarys historii dyplomatycznej (oba wydania).

Wiesław Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 1996.

T. Schramm, System wiedeński a system wersalski, [w:] Wielkie nadzieje, wielkie rozczarowania: ład wiedeński a wspólnota europejska, s. 71-84, 2016

M.Kornat, Zrozumieć system wersalki, czyli o genezie II wojny światowej, „Dzieje Najnowsze”, nr 3, 2009, s. 5-33

Stanisław Sierpowski, Narodziny Ligi Narodów. Powstanie, organizacja i zasady działania, Poznań 1984.

Robert O. PaXton, Anatomia faszyzmu, Wyd. REBIS, 2005

Stanisław Sierpowski, Faszyzm we Włoszech 1919-1926, Wrocław 1973.

Jerzy Borejsza, Szkoły nienawiści. Historia faszyzmów europejskich 1919-1945, Wrocław 2000.

Norbert Frei, Państwo wodzowskie. Rządy narodowosocjalistyczne w latach 1933-1945, 2000

Richard Grunberger, Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1994.

Mieczysław Smoleń, Stracone dekady. Historia ZSRR 1917-1991, Warszawa 1994.Łossowski Piotr, Kraje bałtyckie na drodze od demokracji parlamentarnej do dyktatury (1918-1934), Ossolineum Wrocław 1972

Andrzej Ajnenkiel, Ewolucja systemów ustrojowych w Europie środkowej 1918-1939, [w:] Dyktatury w Europie środkowo-wschodniej 1918-1939, Wrocław 1973

W. Balcerak, Wpływ sytuacji międzynarodowej na kształtowanie się reżimów dyktatorskich i autorytarnych w Europie Środkowo-wschodniej (1918-1939), [w:] Dyktatury w Europie Środkowo-wschodniej, Wrocław 1973

Wojciech Materski, Teheran. Jałta. San Francisco. Poczdam, Warszawa 1987

Krzysztof Michałek, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992, Warszawa 1995.

Antoni Czubiński, Wiesław Olszewski, Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1996.

J. L., Gaddins, Zimna wojna, historia podzielonego świata,

Paul Johnson, Historia świata (od roku 1917), Londyn 1989.

Józef Kukułka, Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994.

Michał Chorośnicki, Ruch niezaangażowania w polityce światowej 1961-1992, cz. 1 Lata 1961-1976, Kraków 1993.

Marek Malinowski, Ideologie afrykańskie 1945-1985, Warszawa 1986.

Mieczysław Smoleń, Stracone dekady. Historia ZSRR 1917-1991, Warszawa 1994.

Wojciech Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku (różne wydania).

Jacek Gorzkowski, Wojciech Morawski, Jesień narodów, Warszawa 199

Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów będzie podawana w trakcie zajęć, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Absolwent zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, zjawiska dziejowe i procesy historyczne odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W01

2. w zaawansowanym stopniu teorie i metody wyjaśniające złożone zależności podstawowych procesów historycznych odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W03

3. metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół K_W06

Umiejętności. Absolwent potrafi:

1. formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej w aspekcie historii najnowszej świata - K_U01

2. dobrać, zgromadzić i zanalizować źródła historyczne i inne odpowiednie do zrozumienia i rozwiązania danej sytuacji problemowej z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_U02

3. dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem

typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym w aspekcie dziejów najnowszych powszechnych - K_U03

4. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych odnoszących się do najnowszych dziejów świata - K_U04

5. uczestniczyć w debacie publicznej przedstawiając, oceniając i uzasadniając różne poglądy na temat przebiegu wydarzeń historycznych, specyfiki procesów dziejowych oraz ich odbioru i oddziaływań społecznych w aspekcie dziejów najnowszych świata - K_U06

Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:

1. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych z zakresie dziejów najnowszych świata - K_K01

2. zasięgania w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu opinii ekspertów specjalizujących się w poszczególnych subdyscyplinach historycznych odnośnie problemów historii najnowszej świata - K_K02

3. uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji posiłkując się wiedzą z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_K03

4. inicjowania aktywności społecznej oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska społecznego w budowaniu tożsamości obywatelskiej i narodowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_K04

Metody i kryteria oceniania:

system punktowy (1 p. obecność + max 2 punkty za aktywność na każdych zajęciach) Przez aktywność podlegającą ocenie rozumie się wyłącznie merytoryczne głosy w dyskusji (na temat), wnoszące nowe treści , inny punkt widzenia na analizowane zagadnienie/problem , ponadto głosy polemiczne w stosunku do zaprezentowanych wcześniej stanowisk.

dodatkowa możliwość uzupełnienia punktów poprzez napisanie recenzji:

oddana do końca listopada - max 5 punktów

oddana do końca stycznia - max 3 punktów

oddana do końca lutego - max 2 punktów

W recenzji oceniane będą: poprawność formalna recenzji, część informacyjna, część krytyczna, umiejętności warsztatowe. Maksymalną liczbę punktów mogą uzyskać wyłącznie recenzje mające charakter naukowy.

Test końcowy - zaliczany od 50%

Na ocenę końcową składają się punkty zdobyte w trakcie zajęć i na teście końcowym:

zliczenie od 50% wszystkich punktów

od 90% bdb

od 80% db+

od 70 % db

od 60% dost +

od 50% dost

poniżej brak zaliczenia

Zakres tematów:

I. SYSTEM WERSALSKI I WASZYNGTOŃSKI

II. LIGA NARODÓW

III. FASZYZM WŁOSKI - DOKTRYNA I PRAKTYKA

IV. NIEMCY PO I WOJNI ŚWIATPWEJ: OD REPUBIKI WEIMARSKSKIEJ DO III RZESZY. DOKTRYNA I JEJ REALIZACJAV.

V. ROSJA SOWIECKA I ZSRS W 20- LECIU MIĘDZYWOJENNYM. STALINIZM

VI. PRZEWROTY AUTORYTARNE W 20-LECIU MIĘDZYWOJENNYM. PRZYKŁAD PANSTW NADBAŁTYCKICH

VII. GDY DEMOKRACJE UPADAJĄ. ZAŁAMANIE SIĘ ŁADU WERSALSKIEGO W EUROPIE

VIII. BUDOWANIE NOWEGO ŁADU ŚWIATOWEGO W LATACH DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ

IX. "ZIMNA WOJNA" I POWSTANIE UKŁADU BIPOLARITY

X. REWOLUCJA CHIŃSKA

XI. DEKOLONIZACJA I RUCH PAŃSTW NIEZAANGAŻOWANYCH

XII CZY KOMUNIZM MUSIAŁ UPAŚĆ?

XIII. Temat wybrany wspólnie ze studentami

XIV test zaliczeniowy

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

Dyskusja problemowa

Metoda tekstu przewodniego

Praca na materiałach źródłowych

Wykład informacyjny

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Monika Napora 31/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)