Historia współczesna powszechna (do 1989 r.) H-HWPW-H-1S.5
Konwersatorium (KW)
Semestr zimowy 2022/2023
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zobacz w części szczegółowej sylabusa u prowadzącego Twoje zajęcia |
Literatura: |
Przykładowa literatura: Henryk Batowski, Między dwiema wojnami 1919-1939. Zarys historii dyplomatycznej (oba wydania). Wiesław Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa 1996. T. Schramm, System wiedeński a system wersalski, [w:] Wielkie nadzieje, wielkie rozczarowania: ład wiedeński a wspólnota europejska, s. 71-84, 2016 M.Kornat, Zrozumieć system wersalki, czyli o genezie II wojny światowej, „Dzieje Najnowsze”, nr 3, 2009, s. 5-33 Stanisław Sierpowski, Narodziny Ligi Narodów. Powstanie, organizacja i zasady działania, Poznań 1984. Robert O. PaXton, Anatomia faszyzmu, Wyd. REBIS, 2005 Stanisław Sierpowski, Faszyzm we Włoszech 1919-1926, Wrocław 1973. Jerzy Borejsza, Szkoły nienawiści. Historia faszyzmów europejskich 1919-1945, Wrocław 2000. Norbert Frei, Państwo wodzowskie. Rządy narodowosocjalistyczne w latach 1933-1945, 2000 Richard Grunberger, Historia społeczna Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1994. Mieczysław Smoleń, Stracone dekady. Historia ZSRR 1917-1991, Warszawa 1994.Łossowski Piotr, Kraje bałtyckie na drodze od demokracji parlamentarnej do dyktatury (1918-1934), Ossolineum Wrocław 1972 Andrzej Ajnenkiel, Ewolucja systemów ustrojowych w Europie środkowej 1918-1939, [w:] Dyktatury w Europie środkowo-wschodniej 1918-1939, Wrocław 1973 W. Balcerak, Wpływ sytuacji międzynarodowej na kształtowanie się reżimów dyktatorskich i autorytarnych w Europie Środkowo-wschodniej (1918-1939), [w:] Dyktatury w Europie Środkowo-wschodniej, Wrocław 1973 Wojciech Materski, Teheran. Jałta. San Francisco. Poczdam, Warszawa 1987 Krzysztof Michałek, Mocarstwo. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1945-1992, Warszawa 1995. Antoni Czubiński, Wiesław Olszewski, Historia powszechna 1939-1994, Poznań 1996. J. L., Gaddins, Zimna wojna, historia podzielonego świata, Paul Johnson, Historia świata (od roku 1917), Londyn 1989. Józef Kukułka, Historia współczesna stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa 1994. Michał Chorośnicki, Ruch niezaangażowania w polityce światowej 1961-1992, cz. 1 Lata 1961-1976, Kraków 1993. Marek Malinowski, Ideologie afrykańskie 1945-1985, Warszawa 1986. Mieczysław Smoleń, Stracone dekady. Historia ZSRR 1917-1991, Warszawa 1994. Wojciech Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku (różne wydania). Jacek Gorzkowski, Wojciech Morawski, Jesień narodów, Warszawa 199 Literatura szczegółowa do poszczególnych tematów będzie podawana w trakcie zajęć, z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Absolwent zna i rozumie 1. w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, zjawiska dziejowe i procesy historyczne odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W01 2. w zaawansowanym stopniu teorie i metody wyjaśniające złożone zależności podstawowych procesów historycznych odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W03 3. metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii odnoszące się do dziejów świata w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół K_W06 Umiejętności. Absolwent potrafi: 1. formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej w aspekcie historii najnowszej świata - K_U01 2. dobrać, zgromadzić i zanalizować źródła historyczne i inne odpowiednie do zrozumienia i rozwiązania danej sytuacji problemowej z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_U02 3. dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym w aspekcie dziejów najnowszych powszechnych - K_U03 4. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych odnoszących się do najnowszych dziejów świata - K_U04 5. uczestniczyć w debacie publicznej przedstawiając, oceniając i uzasadniając różne poglądy na temat przebiegu wydarzeń historycznych, specyfiki procesów dziejowych oraz ich odbioru i oddziaływań społecznych w aspekcie dziejów najnowszych świata - K_U06 Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do: 1. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych z zakresie dziejów najnowszych świata - K_K01 2. zasięgania w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu opinii ekspertów specjalizujących się w poszczególnych subdyscyplinach historycznych odnośnie problemów historii najnowszej świata - K_K02 3. uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji posiłkując się wiedzą z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_K03 4. inicjowania aktywności społecznej oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska społecznego w budowaniu tożsamości obywatelskiej i narodowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii najnowszej powszechnej - K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
system punktowy (1 p. obecność + max 2 punkty za aktywność na każdych zajęciach) Przez aktywność podlegającą ocenie rozumie się wyłącznie merytoryczne głosy w dyskusji (na temat), wnoszące nowe treści , inny punkt widzenia na analizowane zagadnienie/problem , ponadto głosy polemiczne w stosunku do zaprezentowanych wcześniej stanowisk. dodatkowa możliwość uzupełnienia punktów poprzez napisanie recenzji: oddana do końca listopada - max 5 punktów oddana do końca stycznia - max 3 punktów oddana do końca lutego - max 2 punktów W recenzji oceniane będą: poprawność formalna recenzji, część informacyjna, część krytyczna, umiejętności warsztatowe. Maksymalną liczbę punktów mogą uzyskać wyłącznie recenzje mające charakter naukowy. Test końcowy - zaliczany od 50% Na ocenę końcową składają się punkty zdobyte w trakcie zajęć i na teście końcowym: zliczenie od 50% wszystkich punktów od 90% bdb od 80% db+ od 70 % db od 60% dost + od 50% dost poniżej brak zaliczenia |
Zakres tematów: |
I. SYSTEM WERSALSKI I WASZYNGTOŃSKI II. LIGA NARODÓW III. FASZYZM WŁOSKI - DOKTRYNA I PRAKTYKA IV. NIEMCY PO I WOJNI ŚWIATPWEJ: OD REPUBIKI WEIMARSKSKIEJ DO III RZESZY. DOKTRYNA I JEJ REALIZACJAV. V. ROSJA SOWIECKA I ZSRS W 20- LECIU MIĘDZYWOJENNYM. STALINIZM VI. PRZEWROTY AUTORYTARNE W 20-LECIU MIĘDZYWOJENNYM. PRZYKŁAD PANSTW NADBAŁTYCKICH VII. GDY DEMOKRACJE UPADAJĄ. ZAŁAMANIE SIĘ ŁADU WERSALSKIEGO W EUROPIE VIII. BUDOWANIE NOWEGO ŁADU ŚWIATOWEGO W LATACH DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ IX. "ZIMNA WOJNA" I POWSTANIE UKŁADU BIPOLARITY X. REWOLUCJA CHIŃSKA XI. DEKOLONIZACJA I RUCH PAŃSTW NIEZAANGAŻOWANYCH XII CZY KOMUNIZM MUSIAŁ UPAŚĆ? XIII. Temat wybrany wspólnie ze studentami XIV test zaliczeniowy |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja Dyskusja problemowa Metoda tekstu przewodniego Praca na materiałach źródłowych Wykład informacyjny |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Monika Napora | 31/32 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.