Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium fakultatywne z historii współczesnej H-KFHW-H-1S.5
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 1. Przygotowanie do zajęć (dopuszczalne 2 nieprzygotowania)
Literatura:

A. Nowak, Polska i trzy Rosje. Polityka wschodnia Piłsudskiego i sowiecka próba podboju Europy w 1920 roku, Kraków 2021.

J. Sadkiewicz, „Ci, którzy przekonać nie umieją”. Idea porozumienia polsko-niemieckiego w publicystyce Władysława Studnickiego i wileńskiego "Słowa" (do 1939), Kraków 2012.

A. Bikont, J. Szczęsna, Lawina i kamienie. Pisarze wobec komunizmu, Warszawa 2006.

Cz. Miłosz, Zniewolony umysł, Kraków 1999.

J. Fest, Adolf Hitler, t. 1-2, Warszawa 1995-1996.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Absolwent zna i rozumie

1. w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, zjawiska dziejowe i procesy historyczne odnoszące się do dziejów XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W01

2. w zaawansowanym stopniu teorie i metody wyjaśniające złożone zależności podstawowych procesów historycznych odnoszące się do dziejów w XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół - K_W03

3. metody analizy i interpretacji wybranych zdarzeń dziejowych tradycji, teorii i szkół badawczych właściwych dla historii odnoszące się do dziejów XX w., uwzględniając także zakres podstawy programowej z historii dla wszystkich typów szkół K_W06

Umiejętności. Absolwent potrafi:

1. formułować i analizować złożone i nietypowe problemy związane z badaniami historycznymi oraz funkcjonowaniem historii w przestrzeni społecznej w aspekcie historii najnowszej - K_U01

2. dobrać, zgromadzić i zanalizować źródła historyczne i inne odpowiednie do zrozumienia i rozwiązania danej sytuacji problemowej z zakresu historii najnowszej - K_U02

3. dokonać krytycznej analizy zgromadzonych informacji w kontekście aktualnej wiedzy historycznej i z zastosowaniem

typowych metod oraz nowoczesnych technologii pozwalających na ocenę ich znaczenia i oddziaływania w procesie historycznym w aspekcie dziejów najnowszych - K_U03

4. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych odnoszących się do najnowszych dziejów Polski i świata - K_U04

5. uczestniczyć w debacie publicznej przedstawiając, oceniając i uzasadniając różne poglądy na temat przebiegu wydarzeń historycznych, specyfiki procesów dziejowych oraz ich odbioru i oddziaływań społecznych w aspekcie dziejów najnowszych Polski i świata - K_U06

Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:

1. wykorzystywać zdobytą wiedzę historyczną do rozwiązywania problemów właściwych dla tej dziedziny w warunkach typowych oraz niestandardowych, odnosząc się w szczególności do toczących się w przestrzeni publicznej debat dotyczących problemów rozumienia i interpretowania wydarzeń historycznych z zakresie dziejów najnowszych Polski i świata - K_K01

2. zasięgania w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu opinii ekspertów specjalizujących się w poszczególnych subdyscyplinach historycznych odnośnie problemów historii najnowszej Polski i świata - K_K02

3. uznania znaczenia wiedzy historycznej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych dotyczących dawnych i współczesnych cywilizacji posiłkując się wiedzą z zakresu historii najnowszej Polski i świata - K_K03

4. inicjowania aktywności społecznej oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska społecznego w budowaniu tożsamości obywatelskiej i narodowej z wykorzystaniem wiedzy z zakresu historii najnowszej Polski i świata - K_K04

Metody i kryteria oceniania:

1. Aktywność na zajęciach

Zakres tematów:

1. Czym jest historia najnowsza? Cechy i periodyzacja

2. Rewolucyjny nacjonalizm. Narody środkowej Europy u progu okresu międzywojennego

3. Bunt i obłęd mas. Faszyzm i nazizm

4. Kaci i ofiary. Mechanizm wielkiej czystki w ZSRS

5. Rozczarowany i egocentryczny bohater. Spór o Piłsudskiego w II RP

6. Dyplomata czy romantyk? Decyzje Józefa Becka

7. Heroizm, bierność, kolaboracja. Społeczeństwo polskie lat II wojny światowej

8. Ketmani i realiści. Czesław Miłosz i Ksawery Pruszyński

9. Utopijny realizm i agentura. Bolesław Piasecki i Witold Bieńkowski

10. Stanisław Mikołajczyk. Klęska realisty?

11. Urzędniczy autokratyzm i komunistyczny realizm. Spór o Władysława Gomułkę

12. Od uwikłania do autentyczności, od minimalizmu do maksymalizmu. Drogi Tadeusza Mazowieckiego i Stanisława Stommy

13. Mechanizmy agenturalnego uwikłania – Andrzej Micewski, Stanisław Jan Rostworowski, Jan Majdecki, Kazimierz Morawski

14. Wojciech Jaruzelski – Wallenrod czy zdrajca?

15. Drogi awansu w PRL: Lech Wałęsa i Mieczysław F. Rakowski

Metody dydaktyczne:

1. Dyskusja moderowana przez prowadzącego.

2. Analiza literatury przedmiotu i materiału źródłowego.

3. Analiza przypadku.

4. Wykład wprowadzający.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Ariel Orzełek 17/32 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Marek Woźniak 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)