Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium III ( Kult i magia ) H-MFIIIKM-AR-1S.3
Konwersatorium (KW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Zaliczenie na ocenę (indywidualne przygotowanie prezentacji multimedialnej i pracy pisemnej na zadany temat)
Uwagi: brak
Literatura:

1. Bąbel J. 2002. Psychologiczne źródła wiary w reinkarnację. W: Fenomen Junga. Dzieło, inspiracje, współczesność, red. K. Maurin, K. Motycka. Warszawa, s. 171-184.

2. Bąbel J. 2006. Środki psychoaktywne w kulturach megalitycznych Europy Środkowej. Zarys problematyki. W: Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, red. J. Libera, K. Tunia. Lublin-Kraków, s. 171-193.

3. Benetowa S. 2002. Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Warszawa (reprint z 1936 r.).

4. Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych. T. I: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich. Warszawa 1988.

5. Eliade M., Kowale i alchemicy. Warszawa 2016.

6. Garwood P., Jenninga D., Skeates R., Toms J. (ed.), Sacred and profane. Proceedings of a conference on archaeology, ritual and religion. Oxford 1991. Committee for Archaeology Monograph, t. 32.

7. Gediga B., D. Piotrowska (red.), Kultura symboliczna kręgu pól popielnicowych epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, Warszawa-Wrocław-Biskupin 2000.

8. Kowalski A. P., Symbol w kulturze archaicznej. Poznań 1999.

9. Kristiansen K., Larsson T. B. 2005. The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge.

10. Merrillees R. S. Opium trade in the Bronze Age Levant. Antiquity, t. 36, s. 287-292.

11. Mierzwiński A. 2012. Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław.

12. Podborský V., Náboženství pravĕkých Evropanǔ. Brno 2006.

13. Rudgley R., Alchemia kultury. Od opium do kawy. Warszawa 2002.

14. Sikora T., Użycie substancji halucynogennych a religia, perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji. Kraków 1999.

15. Szyjewski A., Etnologia religii. Kraków 2001.

Thomas L.-V., Trup. Warszawa 1991.

16. Vitebsky P., Szaman. Warszawa 1996.

17. Wierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii. Kraków 1994

18. Woźny J., Symbolika wody w pradziejach Polski. Bydgoszcz 1996.

19. Woźny J., Symbolika przestrzeni miejsc grzebalnych w czasach ciałopalenia zwłok na ziemiach polskich: od środkowej epoki brązu do środkowego okresu lateńskiego. Bydgoszcz 2000.

20. Woźny J., Czerwona ochra i ziarna zbóż: symbolika odrodzenia zmarłych w obrzędach pogrzebowych kultur archaicznych międzymorza bałtycko-pontyjskiego. Bydgoszcz 2005.

Efekty uczenia się:

student zna i rozumie:

K_W01 w stopniu zaawansowanym fakty, teorie metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju nauk humanistycznych w kontekście współczesnej cywilizacji

K_W04 w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi

K_W05 podstawy teoretyczne , terminologię i pojęcia z zakresu archeologii a także innych dyscyplin nauk humanistycznych i współpracujących (ścisłych i przyrodniczych)

student potrafi:

K_U01 samodzielnie pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej oraz określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym

K_U02 stosować w praktyce nabytą wiedzę, samodzielnie formułować problemy, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań

student jest gotów:

K_K01 do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania

K_K02 do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań

Metody i kryteria oceniania:

Oceniana są indywidualne wypowiedzi studenta na na zadany temat: sposób wykonanie i przedstawienia słuchaczom krótkiej prezentacji multimedialnej oraz/lub przygotowanie eseju.

Metody i kryteria oceniania są zgodne z procedurami Systemu Jakości Kształcenia WHiA UMCS.

Zakres tematów:

1. Zachowania rytualne społeczności epoki brązu i wczesnej epoki żelaza.

2. Sacrum a profanum? Możliwości interpretacyjne źródeł archeologicznych.

3. Sanktuaria i miejsca kultu.

4. Znaki i ich symbolika w archeologii epok brązu i wczesnego żelaza.

5. Praktyki pogrzebowe w kontekście uwarunkowań gospodarczych i kulturowych.

6. Środki halucynogenne w pradziejach i ich rola w obrzędach religijnych.

7. Krwawe ofiary - uwarunkowania, symbolika, znaczenie. 8. Pożywienie obrzędowe.

9. Znaleziska gromadne o charakterze obrzędowym.

10. Kanibalizm rytualny.

11. Pola bitewne.

12. Pochówki zbiorowe, cząstkowe, wtórne i symboliczne.

Metody dydaktyczne:

elementy wykładu problemowego, prezentacja multimedialna, prezentacje indywidualne studentów na zadany temat, dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Halina Taras 7/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)