Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia Z-G-PP.P
Wykład (W) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: 01, 02, 04, 05, 06, 07, 08, 10, 11, 12, 13 - Pisemny test zaliczeniowy

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2013). Psychologia. Poznań: Rebis.

2. Mietzel, G. (2014). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.

3. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

(4) Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza" Impuls".

(5) Błaszczak, A. (2020). Znaczenie intelektualnych i osobowościowych korelatów osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(2), 25–34. Doi: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.25-34.

(6) Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.

(7) Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka

(8) Ludwikowska, K. (2017). Uwarunkowania zdrowia psychospołecznego dzieci i młodzieży doświadczających żałoby. W: J. Chmielewski, A. Kasperczyk, M. Szpringer (red.), Ochrona, prewencja i profilaktyka zdrowia (s. 125-136), Warszawa: Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy.

Literatura uzupełniająca:

(1) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.

(2) Dziwota, K., Dudek, A., Szpak, A., Ludwikowska, K., Kowalski, D., Drabarek, Ł., ... & Olajossy, M. (2016). Value preferences in individuals with low and high self-esteem. Current Problems of Psychiatry, 17(2). 97-106.https://doi.org/10.1515/cpp-2016-0011

(3) Kołakowski, A., Pisula, A. (2020). Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP

Efekty uczenia się:

WIEDZA

01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

05. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.

06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3

07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4

08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5

10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7.

11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B1U8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1

13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zakres tematów:

1. Psychologia jako nauka o człowieku. Podstawowe działy i kierunki psychologii. Podstawowe pojęcia psychologiczne

2. Człowiek w perspektywie różnych podejść psychologicznych

3. Procesy poznawcze, emocjonalne oraz motywacyjne, radzenie sobie ze stresem.

4. Komunikacja.

5. Procesy rozwojowe ucznia.

6. Zaburzenia w rozwoju oraz dysfunkcje - charakterystyka oraz sposoby wspierania ucznia.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład problemowy, objaśnienie/wyjaśnienie, opis, film, prezentacja multimedialna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Karolina Ludwikowska-Świeboda 3/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)