Literatura: |
Literatura obowiązkowa
1. Ciccarelli, S. K., White, J. N. (2013). Psychologia. Poznań: Rebis.
2. Mietzel, G. (2014). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP.
3. Zimbardo, P. G., Johnson, R. L., McCann, V. (2017). Psychologia: kluczowe koncepcje [T.1, T.4). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
(4) Pyżalski, J. (2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Oficyna Wydawnicza" Impuls".
(5) Błaszczak, A. (2020). Znaczenie intelektualnych i osobowościowych korelatów osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(2), 25–34. Doi: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.25-34.
(6) Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., & Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe PWN.
(7) Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zyska i S-ka
(8) Ludwikowska, K. (2017). Uwarunkowania zdrowia psychospołecznego dzieci i młodzieży doświadczających żałoby. W: J. Chmielewski, A. Kasperczyk, M. Szpringer (red.), Ochrona, prewencja i profilaktyka zdrowia (s. 125-136), Warszawa: Instytut Ochrony Środowiska Państwowy Instytut Badawczy.
Literatura uzupełniająca:
(1) Spielman, R., Jenkins, W., Lovett, M., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.
(2) Dziwota, K., Dudek, A., Szpak, A., Ludwikowska, K., Kowalski, D., Drabarek, Ł., ... & Olajossy, M. (2016). Value preferences in individuals with low and high self-esteem. Current Problems of Psychiatry, 17(2). 97-106.https://doi.org/10.1515/cpp-2016-0011
(3) Kołakowski, A., Pisula, A. (2020). Sposób na trudne dziecko: przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1
02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3
04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5
UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:
05. Obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.
06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3
07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4
08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5
10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7.
11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B1U8
KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:
12. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1
13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2
|