Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Eksperymentalne formy filmowe (PW) H-PW-EFF-TCAK-2S.2
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: dyskusja problemowa: K_W01, K_W02, K_W04
prezentacja lub praca pisemna: K_W02, K_U02, K_U10
aktywność: K_U02, K_U10, K_K03
Literatura:

W kręgu neoawangardy – Warsztat Formy Filmowej, pod red. M. Bomanowskiej i A. Cichowicz, Muzeum Kinematografii w Łodzi, 2017.

"Kwartalnik Filmowy" nr. 82/2013 (Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne).

R. Kluszczyński, Estetyka sztuki nowych mediów, (http://www.medialarts.pl/download/skrypty/Estetyka-sztuki-nowych-mediow.pdf)

Konrad Chmielecki, Estetyka intermedialności, Rabid, Kraków 2008

Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, pod red. K. Wilkoszewskiej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 1999.

Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, pod red. A. Gwoździa, Universitas, Kraków 2010.

M. Giżycki, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Wprowadzenie/ Sztuka filmowa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010, rozdział "Film eksperymentalny", s.407-442.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01

Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury współczesnej, zwłaszcza kultury audiowizualnej.

K_W02

Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury i teorii związanych z wybranymi obszarami badań nad kulturą, w tym kulturą cyfrową.

K_W04

Student zna i rozumie podstawowe pojęcia właściwe dla współczesnej sztuki i estetyki eksperymentalnych form audiowizualnych.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U02

Student potrafi dobierać narzędzia rozwiązywania problemów, a także stosować metody analizy i interpretacji w odniesieniu do badań wybranych obszarów kultury, w tym kultury cyfrowej.

K_U10

Student potrafi zdobywać wiedzę na temat eksperymentalnych i awangardowych form kinematograficznych oraz dostrzegać związki form eksperymentalnych z komunikacją głównego nurtu z jaką będzie stykał się na przestrzeni całego swojego życia.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K03

Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny odbieranych treści.

Metody i kryteria oceniania:

obecność; aktywność i dyskusja na zajęciach; monitoring pracy na Wirtualnym Kampusie; esej zaliczeniowy

Zakres tematów:

Celem kursu jest:

- poznanie głównych kierunków rozwoju kina awangardowego i eksperymentalnego

- rozpoznanie innowacyjnych, poszukujących form sztuki audiowizualnej (formy abstrakcyjne, nienarracyjne i trans-medialne, zjawiska pograniczne i hybrydalne, film eksperymentalny a nowe technologie produkcji i dystrybucji kultury)

- poznanie historii europejskiego i amerykańskiego kina eksperymentalnego i jej wpływu na twórczość współczesnych filmowców awangardowych

- przybliżenie sylwetek wybranych twórców kina eksperymentalnego (np. Theodore Ushev, Thomas Renoldner)

- dokonanie analiz i interpretacji wybranych filmów eksperymentalnych

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy, dyskusja problemowa, metody ekspozycje (fragmenty filmowe); e-learning (platforma Wirtualny Kampus)

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Michał Bobrowski 18/22 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-c177de71f (2024-12-10)