Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie działania F-FLZ.147
Wykład (W) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: egzamin ustny;
ocena 5.0 z konwersatorium podwyższa o 1 punkt ocenę uzyskaną na egzaminie

WTD: Zagadnienia egzaminacyjne 2023
1. Działanie a zachowanie. Teleologiczny charakter działania
2. Trzy fazy działania
3. Ekscentryczność człowieka a działanie (świadomość egocentryczna a ekscentryczna).
4. Teleologia w działaniu a teleonomia.
5. Rola wartości w działaniu
6. Działanie a odpowiedzialność. Rodzaje odpowiedzialności i jej warunki ontyczne – stanowisko Romana Ingardena
7. Pluralistyczna koncepcja działania (Nicolai Hartmann)
8. Kantowska teoria społeczna i jej antynomia
9. Kantowska filozofia praktyczna: główne tezy
10. Model praktyczny w wyjaśnianiu możliwości i przebiegu działania
11. Model teoretyczno-praktyczny w wyjaśnianiu możliwości i przebiegu działania
12. Model teoretyczny w wyjaśnianiu możliwości i przebiegu działania
13. Filozofia a praktyka – ogólne stanowiska modelowe.
14. Filozofia a praktyka w kontekście filozofii społecznej/ filozofii historii (Kant, Koneczny)
15. Utylitaryzm Pierre’a Pettita
16. Deontologiczna koncepcja działania moralnego (Kant)
17. Główne tezy i rodzaje utylitaryzmu
18. Hedonizm a utylitaryzm
19. Teoria wolności – J.P. Sartre.
20. Ontyczne warunki działania – po stronie podmiotu i po stronie świata
21. Zalety i słabości utylitaryzmu.
22. Roberta Spaemanna krytyka utylitaryzmu
23. Teleologizm a działanie. Koncepcja zamkniętej struktury związku celowego.
24. Rodzaje wolności
25. Nicolaia Hartmanna antynomie wolności i ich rozwiązanie
26. Metafizyczny charakter problemu wolnej woli według Nicolaia Hartmanna.
27. Fenomeny świadczące o wolności – Nicolai Hartmann.
28. Wolność a odpowiedzialność według H. G. Frankfurta
29. Teoria osoby i osobowej wolności - Harry G. Frankfurt
30. Działanie kreatywne, jego struktura i wartości.
31. Teoria 4p kreatywności.
32. Problem złej kreatywności.

Uwagi: cześć zajęć odbywa się w trybie zdalnym (Teams)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1, Leszek Kopciuch, Filozofia a praktyka. Podziały i stanowiska, [w:] L. Kopciuch (red.), Filozofia a praktyka, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 9-30.

2, Krzysztof Saja, Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem i deontologią, Universitas, Kraków 2015, s. 66-131.

3, Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010, s.

4, Ted A. Warfield, Kompatybilizm i inkompatybilizm. Wybrane argumenty, tłum. M. Polanowska i M. Iwanicki, „Roczniki Filozoficzne” 2006, t. LIV, nr 1, s. 217-239.

Literatura uzupełniająca:

1, Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196, [dla chętnych: 221-232]

2, Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, PWM, Warszawa 1983, s. 11-17, 37-54 [dla chętnych 54-76].

3, Stanisław Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin 2003, s. 13-24, [dla chętnych 57-101].

4, Leszek Kopciuch, Kryzysy, kreatywność i wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2015, s. 147-181.

5, Leszek Kopciuch, Kreatywność a wartości, Wyd, UMCS, Lublin 2021, r. 3-5.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, ma pogłębioną wiedzę na temat głównych współczesnych filozoficznych koncepcji działania oraz występujących w tym obszarze trendów rozwojowych: koncepcje fenomenologiczne, analityczne, utylitaryzm, hedonizm; szkoła frankfurcka, pragmatyzm K_W03, K_W04, K_W06, P7U_W, P7S_WG

W2, zna w pogłębionym stopniu i rozumie aksjologiczne i etyczne aspekty ludzkiego działania: moralność, skuteczność, estetyczność, ekonomiczność. K_W06, K_W15, P7U_W, P7S_WG. P7S_WK

W3, ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań filozoficznych teorii działania z naukami szczegółowymi. K_W03, P7U_W, P7S_WG

Umiejętności:

U1, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i najnowszych; potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w krytycznej analizie ludzkiego działania i jego wytworów wykorzystując różne media. K_U02, P7U_U,P7S_UW

U2, potrafi przygotować wystąpienia ustne z zakresu problematyki dotyczącej ludzkiego działania. K_U07, P7U_U, P7S_UW, P7S_UK

U3, potrafi wyrażać swoje poglądy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla odbiorcy. K_U05, P7U_U, P7S_UK

Kompetencje społeczne:

K1, rozumie potrzebę ciągłego powiększania i wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. K_K01, P7U_K, P7S_KK

K2, docenia wartość i potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy na temat mechanizmów ludzkiego działania. K_K03, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK

Metody i kryteria oceniania:

Ocena odpowiedzi na egzaminie pisemnym; ocena znajomości oraz stopnia rozumienia zagadnień analizowanych na zajęciach

Zakres tematów:

1, Systematyczna analiza struktury działania

2, Filozofia praktyki a filozofia praktyczna

3, Ontyczne warunki możliwości działania

4, Wartości a działanie

5, Działanie kreatywne

6, Działanie a działanie moralne

7, Konsekwencjalizm a koncepcje deontologiczne

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, dyskusja, prezentacje

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0