Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne teorie działania F-FLZ.147
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: ocena aktywności na zajęciach, w tym prezentacji przygotowanej na zajęcia, ocena udziału w dyskusjach; zagadnienia omawiane na konwersatorium wchodzą w skład zagadnień, których dotyczy końcowy, całościowy egzamin ustny


Uwagi: cześć zajęć odbywa się w trybie zdalnym (Teams)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1, Immanuel Kant, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gawecki, PWN, Warszawa 1972, cz. I. ks. I. rozdz. 1, s, 31-34, 38-42, 50-53; Metafizyka moralności, tłum. E. Nowak, PWN, Warszawa 2007, s. 287-310, 329-342; Frederic Copleston, Historia filozofii, tłum. J. Łoziński, t. 6, Pax, Warszawa 2005, rozdz. XIV.

2, Robert Spaemann,Granice, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, rozdział: O niemożliwości uniwersalnej etyki teleologicznej (punkt I)

3, Pierre Pettit, Konsekwencjalizm, [w:] Przewodnik po etyce, red. P. Singer, KiW, Warszawa (wiele wydań).

4, Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010, rozdział: Antynomie wartości i wolności u N. Hartmanna.

5, Jean-Pul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, całość.

6, Harry G. Frankfurt, Wolność woli i pojęcie osoby, tłum. J. Nowotniak, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 21-39.

7, Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, tłum. A. Węgrzecki, [w:] R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, punkt V-IX [dla chętnych całość].

Literatura uzupełniająca:

1, Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196, [dla chętnych: 221-232]

2, Dieter Birnbacher, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, tłum. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, rozdz. 1, 5, 6.

3, Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, PWM, Warszawa 1983, s. 11-17, 37-54 [dla chętnych 54-76].

4, Stanisław Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin 2003, s. 13-24, [dla chętnych 57-101].

5, Leszek Kopciuch, Kreatywność a wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2021, rozdz. 3-5.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1, ma pogłębioną wiedzę na temat głównych współczesnych filozoficznych koncepcji działania oraz występujących w tym obszarze trendów rozwojowych: koncepcje fenomenologiczne, analityczne, utylitaryzm, hedonizm; szkoła frankfurcka, pragmatyzm K_W03, K_W04, K_W06, P7U_W, P7S_WG

W2, zna w pogłębionym stopniu i rozumie aksjologiczne i etyczne aspekty ludzkiego działania: moralność, skuteczność, estetyczność, ekonomiczność. K_W06, K_W15, P7U_W, P7S_WG. P7S_WK

W3, ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań filozoficznych teorii działania z naukami szczegółowymi. K_W03, P7U_W, P7S_WG

Umiejętności:

U1, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i najnowszych; potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w krytycznej analizie ludzkiego działania i jego wytworów wykorzystując różne media. K_U02, P7U_U,P7S_UW

U2, potrafi przygotować wystąpienia ustne z zakresu problematyki dotyczącej ludzkiego działania. K_U07, P7U_U, P7S_UW, P7S_UK

U3, potrafi wyrażać swoje poglądy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla odbiorcy. K_U05, P7U_U, P7S_UK

Kompetencje społeczne:

K1, rozumie potrzebę ciągłego powiększania i wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. K_K01, P7U_K, P7S_KK

K2, docenia wartość i potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy na temat mechanizmów ludzkiego działania. K_K03, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK

Metody i kryteria oceniania:

ocena udziału w dyskusji (stopień aktywności, jakość argumentacji)

ocena pracy pisemnej/ prezentacji w trakcie zajęć

ocena stopnia przygotowania do zajęć - znajomości zadanych tekstów

Zakres tematów:

1, Fenomen ludzkiego działania - analizy wstępne

2, Deontologizm - Kant

3, Utylitaryzm - krytyka Roberta Spaemanna; obrona Petitte'a

4, Działanie a wolność; koncepcja J. P. Sartre'a i Nicolaia Hartmanna

5, Działanie a wolność, odpowiedzialność a przypadkowość; koncepcje R. Ingardena, H.G. Frankfurta, Th. Nagela

Metody dydaktyczne:

analiza tekstu, dyskusja, elementy wykładu konwersatoryjnego

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Leszek Kopciuch 6/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0