Literatura: |
Literatura obowiązkowa:
1, Immanuel Kant, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gawecki, PWN, Warszawa 1972, cz. I. ks. I. rozdz. 1, s, 31-34, 38-42, 50-53; Metafizyka moralności, tłum. E. Nowak, PWN, Warszawa 2007, s. 287-310, 329-342; Frederic Copleston, Historia filozofii, tłum. J. Łoziński, t. 6, Pax, Warszawa 2005, rozdz. XIV.
2, Robert Spaemann,Granice, Oficyna Naukowa, Warszawa 2001, rozdział: O niemożliwości uniwersalnej etyki teleologicznej (punkt I)
3, Pierre Pettit, Konsekwencjalizm, [w:] Przewodnik po etyce, red. P. Singer, KiW, Warszawa (wiele wydań).
4, Leszek Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler – Nicolai Hartmann – Dietrich von Hildebrand – Hans Reiner, Lublin 2010, rozdział: Antynomie wartości i wolności u N. Hartmanna.
5, Jean-Pul Sartre, Egzystencjalizm jest humanizmem, całość.
6, Harry G. Frankfurt, Wolność woli i pojęcie osoby, tłum. J. Nowotniak, [w:] J. Hołówka (red.). Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna, Aletheia, Warszawa 1997, s. 21-39.
7, Roman Ingarden, O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych, tłum. A. Węgrzecki, [w:] R. Ingarden, Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987, punkt V-IX [dla chętnych całość].
Literatura uzupełniająca:
1, Hans Jonas, Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, tłum. M. Klimowicz, Platan, Kraków 1996, s. 21-41, 167-196, [dla chętnych: 221-232]
2, Dieter Birnbacher, Odpowiedzialność za przyszłe pokolenia, tłum. B. Andrzejewski, P. Jackowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999, rozdz. 1, 5, 6.
3, Władysław Stróżewski, Dialektyka twórczości, PWM, Warszawa 1983, s. 11-17, 37-54 [dla chętnych 54-76].
4, Stanisław Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin 2003, s. 13-24, [dla chętnych 57-101].
5, Leszek Kopciuch, Kreatywność a wartości, Wyd. UMCS, Lublin 2021, rozdz. 3-5.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W1, ma pogłębioną wiedzę na temat głównych współczesnych filozoficznych koncepcji działania oraz występujących w tym obszarze trendów rozwojowych: koncepcje fenomenologiczne, analityczne, utylitaryzm, hedonizm; szkoła frankfurcka, pragmatyzm K_W03, K_W04, K_W06, P7U_W, P7S_WG
W2, zna w pogłębionym stopniu i rozumie aksjologiczne i etyczne aspekty ludzkiego działania: moralność, skuteczność, estetyczność, ekonomiczność. K_W06, K_W15, P7U_W, P7S_WG. P7S_WK
W3, ma pogłębioną wiedzę na temat powiązań filozoficznych teorii działania z naukami szczegółowymi. K_W03, P7U_W, P7S_WG
Umiejętności:
U1, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem mediów tradycyjnych i najnowszych; potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w krytycznej analizie ludzkiego działania i jego wytworów wykorzystując różne media. K_U02, P7U_U,P7S_UW
U2, potrafi przygotować wystąpienia ustne z zakresu problematyki dotyczącej ludzkiego działania. K_U07, P7U_U, P7S_UW, P7S_UK
U3, potrafi wyrażać swoje poglądy w sposób uporządkowany i zrozumiały dla odbiorcy. K_U05, P7U_U, P7S_UK
Kompetencje społeczne:
K1, rozumie potrzebę ciągłego powiększania i wzbogacania swojej wiedzy i umiejętności. K_K01, P7U_K, P7S_KK
K2, docenia wartość i potrzebę aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, z wykorzystaniem posiadanej wiedzy na temat mechanizmów ludzkiego działania. K_K03, P7U_K, P7S_KO, P7S_KK
|