Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do psychologii poznawczej F-K.105
Wykład (W) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Strona zajęć: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=18268
Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: W1, W2, W4 - egzamin

U1, U2, U3, U5 - egzamin

P3 - egzamin
Uwagi: Zajęcia wykładowe są zajęciami obowiązkowymi.
Literatura:

Literatura:

1. Czerniawska E. (red.)(2005). Pamięć- zjawiska znane i nieznane. Wwa: WSiP.

2. Czerniawska E. i Czerniawska J.M. (2007). Psychologia węchu i pamięci węchowej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

3. Gawda, B. (2017). Struktura pojęć emocjonalnych. Wykorzystanie technik fluenjci werbalnej. Lublin: UMCS.

4. Gawda, B. (2011). Skrypty miłości, nienawiści i lęku u osób antyspołecznych. Warszawa: Difin.

5. Maruszewski T. (2011). Psychologia poznania, umysł i świat. Gdańsk: GWP.

6. Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: GWP.

7. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Wwa: PWN.

8. Sternberg, R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP.

9. Strelau, J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki (Tom 2. Dział V: Procesy poznawcze, s. 23 - 316). Gdańsk: GWP.

10. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2016). Psychologia. Podręcznik akademicki. (tom 1 , rozdz. 6: Procesy poznawcze, s.339 - 510). Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student zna treść i zakres pojęć wyznaczanych tematyką zajęć - WU2.1

W2. Student posiada wiedzę odnośnie do prawidłowości przebiegu podstawowych procesów poznawczych orientujących jednostkę w świecie (mechanizmy, funkcje) - WU 4.1

W4. Student zna różne stanowiska teoretyczne odmiennie wyjaśniające mechanizmy przebiegu funkcji poznawczych - WU 3.3.; WU 3.1

Umiejętności

U1. Student umie wyjaśnić pewne zjawiska natury poznawczej odwołując się do określonych stanowisk teoretycznych - UU 8.1; UU 8.2

U2. Student umie przeprowadzić analizę porównawczą między określonymi stanowiskami teoretycznymi odmiennie wyjaśniającymi określone zjawiska poznawcze - UU 6.1; UU 6.2

U3. Umie wskazać obszary sporne i dyskusyjne w obszarze oferowanej mu wiedzy poznawczej - UU 1.1; UU 3.2

Postawy

P3. Wykazuje się postawą krytyczną względem oferowanej mu wiedzy w zakresie funkcjonowania umysłu ludzkiego - PU 3.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin

Zakres tematów:

1. Psychologia poznawcza - przedmiot i zakres badań. Psychologia poznawcza jako dziedzina i jako kierunek. Główne kategorie pojęciowe. Kluczowe problemy

2. Procesy poznawcze w ujęciu psychologii poznawczej. Metafora komputerowa i jej krytyka

3. Procesy percepcji.

4. Proces uwagi i jego charakterystyka.

5. Percepcja podprogowa.

6. Wyobraźnia - właściwości i funkcje.

7. Wytwory wyobraźni jako źródło informacji o jednostce

8. Proces myślenia, operacje umysłowe, formy rozumowania.

9. Wiedza i jej reprezentacje psychiczne. Pojęcia, schematy, skrypty.

10. Uczenie się i pamięć w głównych nurtach psychologicznych – analiza porównawcza.

11. Rozwiązywanie problemów. Twórczość jako wytwarzanie dywergencyjne. Twórczość jako interakcjai.

12. Inteligencja - podejście biologiczne, czynnikowo-strukturalne, poznawcze.

12. Funkcje zarządcze: metapoznanie.

13. Świadomość jako zjawisko w obszarze psychologii poznania.

Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

prezentacja multimedialna

opis

objaśnienie

metoda z użyciem komputera

praca z tekstem

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:00 - 14:30, sala Aula
Barbara Gawda 49/60 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0