Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań psychologicznych (LOG) F-K.150
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Test wiedzy oraz projekt badania empirycznego
Literatura:

Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Wydanie nowe Warszawa: PWN

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby nie wiedzą skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Jaśkowski, P. (2009). Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT

Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2

Strelau, J. (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I. Gdańsk: GWP

Creswell J.W. (2013) Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot:

WIEDZA: K_W03; K_W10; K_W11; K_W12

Zna i rozumie:

1) przebieg procesu badawczego w psychologii,

2) cechy podejście nomotetycznego i idiograficznego w psychologii,

3) metody stosowane w badaniach psychologicznych,

UMIEJĘTNOŚCI: K_U01; K_U02; K_U09

Potrafi:

1) zrekonstruować przebieg procesu badawczego na podstawie opisu zawartego w artykule empirycznym,

2) zaprojektować badanie z zastosowaniem wybranej metody badawczej

3) uzasadnić zastosowanie danej procedury badawczej i modelu analizy statystycznej (w odniesieniu do konkretnego projektu badawczego).

KOMPETENCJE: K_K01; K_K06

1) jest gotowy do wykorzystywania posiadanej wiedzy z zakresu analizy logicznej do wnioskowania o rzetelności i trafności postępowania badawczego (bez wnikania w psychometryczne konotacje),

2) jest gotowy do propagowania racjonalnego warsztatu metodycznego w prowadzeniu badań psychologicznych.

Metody i kryteria oceniania:

Test: na ocenę

Projekt badań własnych: na zaliczenie

Ocena końcowa

dst: od 60%

dst plus: od 65%

db: od 70%

db plus: od 75%

bdb: od 85%

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne (omówienie programu i projektu badania eksperymentalnego, literatura, warunki zaliczenia)

2. Struktura procesu badawczego w psychologii

3. Problemy i hipotezy badawcze

4. Zmienne i ich operacjonalizacja

5. Dobór próby do badań

6. Model eksperymentalny

7. Ćwiczenia w planowaniu badań według procedury eksperymentalnej (studenckie prezentacje projektów badań eksperymentalnych)

8. Model ex post facto

9. Badania korelacyjne i sondaże

10. Metody psychofizjologiczne: badanie aktywności mózgu

11. Metody psychofizjologiczne: badanie mięśni, oka i skóry

12. Metody obserwacyjne i metody jakościowe

Metody dydaktyczne:

- prezentacja multimedialna

- dyskusja

- analiza tekstów

- prezentacja fragm. materiałów filmowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:40 - 11:10, sala 301
Justyna Gerłowska 23/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Filozofii i Socjologii
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-96c5a8fb3 (2024-10-22)