Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Makrostruktury społeczne F-S-262
Konwersatorium (KW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny - W1., W2;
Aktywność na zajęciach - W2, U1., U2;
Prezentacje multimedialne - W2, U1., U2;

Literatura:

1. H. Domański, Struktura społeczna, Warszawa 2007.

2. Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. Wybór: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J.

Szacki, Warszawa 1975 (wybrane teksty).

3. Współczesne teorie socjologiczne. Wybór i oprac. A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, t. 1-2, Warszawa 2006

(wybrane teksty).

4. Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Marody, Warszawa 2007 (wybrane teksty).

5. Kulturowe aspekty struktury społecznej. Fundamenty. Konstrukcje. Fasady, red. P. Gliński, I. Sadowski, A. Zawistowska, Warszawa

2010 (wybrane teksty).

6. Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce, red. H. Domański, Warszawa 2008.

7. H. Domański, Prestiż, Toruń 2012.

8. A. Smith, Kulturowe podstawy narodów, Kraków 2009.

9. M. Budyta-Budzyńska, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych, Warszawa 2010.

10. M. Castells, Siła tożsamości, Warszawa 2008.

11. S. Huntington, Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2007.

Literatura dodatkowa:

1. Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego, red. K. Klincewicz, Warszawa 2012.

2. P. Kulas, Rozmowy o inteligencji, Warszawa 2016.

3. G. Standing, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

W2. Zna podstawowe podziały współczesnego świata na klasy społeczne, warstwy społeczne, narody, religie, kultury - K_W03

U1. Potrafi wskazać podstawowe przyczyny przemian wielkich grup społecznych w realiach współczesnego świata K_W11, K_U01

U2. Potrafi opisywać i analizować podziały i nierówności społeczne na poziomie makrospołecznym K_U02, K_U03

Metody i kryteria oceniania:

- Aktywność na zajęciach.

- Prezentacje multimedialne.

- Test zaliczeniowy.

Zakres tematów:

1. Koncepcja stratyfikacji społecznej Maxa Webera.

2. Stara i nowa klasa średnia w Stanach Zjednoczonych.

3. Klasa średnia w Polsce.

4. Nowa klasa robotnicza.

5. Prekariat.

6. Przemiany wsi i klasy chłopskiej w Polsce po 1989 r.

7. Prestiż zawodów w Polsce po 1989 r.

8. Czy jest w Polsce inteligencja? Między etosem inteligenckim a etosem klasy średniej.

9. Czy zanikają w Polsce klasy społeczne?

10. Czy w Polsce mamy underclass?

11. Klasa wyższa

12. Narody i struktura etniczna

13. Cywilizacje.

14. Społeczeństwo sieci.

Metody dydaktyczne:

- metoda przewodniego tekstu

- objaśnienie lub wyjaśnienie

- dyskusja problemowa

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Jekaterynczuk 23/ szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Andrzej Jekaterynczuk 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-9756d84d3 (2024-05-17)