Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

University-Wide Cource:"History of art in Spain: architecture and painting. From the construction of the Alhambra (13th century) to the present." L-7-OG
Kurs internetowy (KINT) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 300
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Obecność i udział w zajęciach.
Złożenie kwestionariusza zawierającego pytania dotyczące wszystkich przedmiotów kursu.
Złożenie indywidualnej pracy na dowolny temat dotyczący zagadnienia objętego programem nauczania.
Literatura:

W języku hiszpańskim:

- BASSEGODA NONELL, Juan. Gaudí o Espacio, luz y equilibrio. Madrid. Criterio Libros, 2002.

- DÍEZ JORGE, María Elena (ed.). La Alhambra y el Generalife. Guía histórico artística. Granada: Universidad-Consejería de Innovación, Ciencia y Empleo, Junta de Andalucía, 2006.

- LAFUENTE FERRARI, Enrique. Velázquez o la salvación de la circunstancia. Col. Debates, 5. Valencia: Diputación, Institución Alfonso el Magnánimo, 1999.

- LÁZARO DOCIO, Jesús. El secreto creador de Salvador Dalí: el método paranoico-crítico (1927-1937). Madrid: Eutelequia, 2010.

- MOMPLET, Antonio E. El arte Hispanomusulmán. Madrid: encuentro, 2006.

- PAAS-ZEIDLER, Sigrun. Goya. Caprichos, Desastres, Tauromaquia, Disparates. Barcelona: Gustavo Gili, 1996.

- PENROSE, Roland. Picasso. Col. . Barcelona: Salvat, 1989.

W języku angielskim:

- GARCÍA, Josep Miquel. From Gaudí to Tàpies: Catalan Masters of the 20th Century.Barcelona: Generalitat de Catalunya, 1996.

- J. A. Tomlinson, From El Greco to Goya: painting in Spain, 1561-1828. London: Laurence King, 2012.

- RICHARDSON, John A Life of Picasso. London: Jonathan Cape, 1991.

- S. L. Stratton-Pruitt, Velázquez’s Las Meninas, vol. Masterpieces of Western painting. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

- TOMLINSON, Janis A.: Goya in the Twightlight of Enlightenment. New Haven and London, 1992.

Efekty uczenia się:

W01 - ma świadomość wielości i różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii, szkół, nurtów i tendencji w hiszpańskich badaniach nad historią sztuki oraz zna najważniejsze z nich K_W01.

W02 - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnorodnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie hiszpańskich studiów nad sztuką K_W18.

U01 - posiada podstawowe umiejętności badawcze (tj. formułowania i analizy problemów badawczych, doboru metod i narzędzi badawczych oraz opracowania i prezentacji wyników) pozwalające na omawianie i prezentowanie wybranych zagadnień z zakresu hiszpańskich studiów nad sztuką K_U02.

U02 - właściwie wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną przy formułowaniu konkretnych pytań i rozwiązywaniu problemów z zakresu studiów nad sztuką hiszpańską K_U05.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

A) Aby zaliczyć kurs Historia sztuki w Hiszpanii: architektura i malarstwo, należy wziąć udział w co najmniej 6 z 8 sesji tego kursu.

B) Przesłanie nauczycielowi pocztą elektroniczną krótkiego referatu zawierającego szczegółowe omówienie jednego z aspektów programu nauczania.

- Wybór tematu jest dowolny, o ile jest on związany z treścią kursu.

- Maksymalna długość: 10 stron, czcionka Times New Roman 12, z wyłączeniem strony tytułowej, spisu treści i bibliografii.

- Po wybraniu tematu można napisać wiadomość e-mail do nauczyciela, aby skonsultować się z nim, czy jest to odpowiedni temat i jak można podejść do pracy.

- Termin składania prac: 30 czerwca 2023 r.

C) Przesłanie nauczycielowi pocztą elektroniczną odpowiedzi na krótki kwestionariusz, który nauczyciel prześle uczniom na temat zagadnień związanych z tematem.

- Każdy uczeń będzie musiał odpowiedzieć na inne pytania.

- Kwestionariusz zostanie wysłany po ostatnich zajęciach, 19 czerwca 2023 r.

- Termin nadsyłania zgłoszeń: 30 czerwca 2023 r.

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do sztuki latynosko-muzułmańskiej: Filary islamu. Arabski pobyt na Półwyspie Iberyjskim. Meczet w Kordobie.

2. Sztuka hiszpańsko-muzułmańska w Granadzie: Alhambra.

3. Charakterystyka sztuki renesansowej: Pałac Carlosa V i katedra w Granadzie.

4. Charakterystyka sztuki barokowej. Fasada katedry w Granadzie. Malarstwo Diego Velázqueza.

5. Architektura neoklasyczna. Malarstwo Francisco de Goi.

7. Architektura modernistyczna. Antoni Gaudí i Sagrada Familia w Barcelonie.

8. Awangarda w malarstwie. Salvador Dalí i surrealizm. Malarstwo Picassa.

Metody dydaktyczne:

Jest to kurs online. Językiem wykładowym jest angielski. W każdej klasie odbywa się część wstępna, w której uczniowie są podzieleni na małe grupy, aby porozmawiać ze sobą o swojej wcześniejszej wiedzy na temat historii sztuki. Następnie uczniowie dzielą się ze sobą tym, co omówili w swoich grupach. Na koniec nauczyciel przedstawia prezentację na ten temat. Ponadto nauczyciel udostępnia uczniom slajdy, których używa jako odniesienia do notatek, za pomocą których mogą odpowiedzieć na pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczącym danego tematu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Alfonso Javier Castillo Peragon 53/300 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0