Literatura: |
Literatura podstawowa
Gąsiorkiewicz L., Finanse zakładów ubezpieczeń majątkowych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2009;
Handschke J., Monkiewicz J. (red.), Ubezpieczenia. Podręcznik akademicki, Poltext, Warszawa 2010, roz. 7.
Ubezpieczenia, red. W, Ronka-Chmielowiec, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2016, roz. 3, pkt 3.3.
Doff R., A Critical Analysis of the Solvency II Proposals, “The Geneva Papers on Risk and Insurance - Issues and Practice”, 2008, Volume 33, Issue 2
Literatura uzupełniająca
Współczesne ubezpieczenia gospodarcze, W. Sułkowska (red.), Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2013, roz. 5
Sprawozdanie finansowe wybranego ubezpieczyciela,
Cejkova V., Valouh P., Specific accounting policy features of commercial insurance companies (...), NBS, BIATEC, Vol. XI, No. 9.
Literatura on-line
https://repozytorium.bg.ug.edu.pl/info/book/UOG9487adcf425b4e37b96da3cbeafc7d2d/#.YXFOvhpBw2w
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001844/U/D20151844Lj.pdf
Raporty o stanie sektora ubezpieczeń, Urząd komisji Nadzoru Finansowego, https://www.knf.gov.pl
Biuletyny roczne knf
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
• student zna i rozumie specyfikę przedsiębiorstwa ubezpieczeniowego oraz specyfikę jego gospodarki finansowej
• student zna i rozumie podstawowe standardy sprawozdawczości ubezpieczycieli oraz regulacje prawne tej sprawozdawczości
• student zna zasady i narzędzia zarządzania płynnością i wypłacalnością ubezpieczycieli
Umiejętności:
• student zna terminologię typową dla gospodarki finansowej ubezpieczycieli oraz potrafi prawidłowa się nią posługiwać:
• student potrafi analizować aktywa i pasywa ubezpieczycieli
• student porównuje podstawowe sprawozdania finansowe ubezpieczyciela (bilans, rachunek wyników) i przedsiębiorstw niefinansowych oraz wyciąga wnioski,
• student potrafi przeprowadzić ogólną ocenę płynności i wypłacalności ubezpieczyciela
Kompetencje społeczne:
• student jest gotów do krytycznej oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności z obszaru gospodarki finansowej ubezpieczycieli
• student wyraża gotowość do samodzielnego pogłębiania tej wiedzy oraz zachowań profesjonalnych i odpowiedzialnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest:
a) obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć i aktywność
b) ocena przygotowanego projektu w grupach 2 osobowych:
- projekt składa się z modułów odpowiadających poszczególnym tematom zajęć
- projekt podlega ocenie formalnej (kompletność) oraz merytorycznej
- za każdy moduł można uzyskać od 1 do 3 punktów
- zaliczenie od 50%+1 pkt, z tym że za każdy moduł należy uzyskać min, 1 pkt.
|
Metody dydaktyczne: |
analiza tekstów z dyskusją / metoda projektów / praca w grupach / analiza przypadków / dyskusja / rozwiązywanie zadań / analiza aktów prawnych
E-learning – metody i techniki kształcenia na odległość (w trybie synchronicznym)
udostępnienie materiałów dydaktycznych,
wideokonferencja grupowa,
webinarium,
|