Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego E-E-LS-PG.1
Wykład (W) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru i uzupełnienia informacji
Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Makieła Z., Koncepcje rozwoju regionalnego, (w:) Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. Region w warunkach konkurencji, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2013.

2. Korenik S., Zakrzewska-Półtorak A., Teorie rozwoju regionalnego - ujęcie dynamiczne, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2011.

3. Paczoski A., Kreowanie regionalnej i lokalnej polityki gospodarczej na podstawie teorii i koncepcji rozwoju terytorialnego, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010.

4. Szul R., Teorie i koncepcje w polityce regionalnej; Sagan I. Teorie rozwoju regionalnego i ich praktyczne zastosowanie, (w:) Rozwój, region, przestrzeń, Gorzelak G., Tuchomska (red)., Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, EUROREG, Warszawa 2007.

5. Grosse T.G., Przegląd koncepcji teoretycznych rozwoju regionalnego, Uniwersytet Warszawski, „Studia Regionalne i Lokalne”, 2002, nr 1.

6. Handbook of regional growth and development theories / ed. by R.Capello, P. Nijkamp, Cheltenham ; Northampton MA : Edward Elgar, 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Jewtuchowicz A., Terytorium i współczesne dylematy jego rozwoju, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005 (od grudnia 2014 r. dostępna w formie e-booka)

2. Nowakowska A., Przygodzki Z., Sokołowicz M., Region w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2011.

3. Gałązka A., Teoretyczne podstawy rozwoju regionalnego - wybrane teorie, czynniki i bariery rozwoju regionalnego, w: "Studia BAS", nr 1 (49), 2017, s. 9-61.

4. New directions in regional economic development : the role of entrepreneurship theory and methods, practice and policy / ed. by Sameeksha Desai, Peter Nijkamp, Roger R. Stough, EElgaronline 2011.

5. Regional and urban economics and economic development : theory and methods, M.E. Edwards, Boca Raton ; New York : Auerbach Publications Taylor & Francis Group, 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

-zna terminologię używaną w ekonomii i regional science, jej źródła i zastosowania w interpretowaniu przestrzennych konsekwencji zjawisk i procesów ekonomicznych K_W01

- wymienia podstawowe koncepcje i teorie rozwoju regionalnego wyjaśniające przyczyny i skutki zróżnicowań w rozwoju kraju i regionów K_W02

- zna zasady działania mechanizmu rynkowego oraz funkcjonowania instytucji ekonomicznych w wymiarze regionalnym, krajowym i globalnym oraz relacje zachodzące między nimi K_W05

Umiejętności:

-potrafi dostrzegać i prawidłowo interpretować zjawiska społeczno-gospodarcze K_U01

- analizuje przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w gospodarce krajowej, regionalnej i lokalnej K_U02

- potrafi planować i organizować pracę własną i pracę w zespole K_U11

Kompetencje społeczne:

-rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego K_K01

-docenia znaczenie nauk ekonomicznych w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych K_K02

-aktywnie uczestniczy w grupach i jest gotów do odpowiedzialnego wypełniania powierzanych mu ról w organizacjach i instytucjach realizujących działalność gospodarczą K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny w formie testu obejmuje ok. 15 pytań testowych (ocenianych w skali 0-1) oraz 2-3 pytania wymagające uzupełnienia informacji (ocenianych w skali 0-3 punkty): W01, W02, W05, U01, U02.

Dla uzyskania zaliczenia z wykładu wymaganych jest co najmniej 50% punktów. Oceny są wystawiane na podstawie następującej punktacji:

powyżej 90% punktów - 5

80-89% - 4+

70-79% - 4

60-69% - 3+

50-59% - 3

Zakres tematów:

Przyczyny i tradycje interwencji władz publicznych w sferę regionalną i procesy rozwoju regionów; Zapotrzebowanie polityki regionalnej na teoretyczne koncepcje rozwoju regionalnego; Dostosowania propozycji teoretycznych do rozwiązywania problemów regionalnych (zróżnicowań międzyregionalnych, pobudzania rozwój regionów tradycyjnie słabych, stagnacyjnych, pogrążonych w depresji itp.); Ewolucja koncepcji teoretycznych wskutek zmian w paradygmacie rozwoju gospodarki i pojawienia się nowych czynników rozwoju regionalnego (sieci, klastry, regionalne systemy innowacji, inteligentna specjalizacja regionów); Znaczenie teorii preferujących rolę czynników pozaekonomicznych w rozwoju regionów (region uczący się, kreatywny).

Metody dydaktyczne:

Wykład wspomagany prezentacją multimedialną

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:30 - 13:00, (sala nieznana)
Joanna Szafran 28/100 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)