Literatura: |
1.Peter Rietbergen, Europa. Dzieje kultury, przeł. R. Bartołd, Warszawa 2001, s.320-411.
2.Hannu Salmi, Europa XIX wieku. Historia kulturowa, przeł. A. Szurek, Kraków 2010.
3.Historia życia prywatnego, t.4, red.M.Perrot, przeł. A. Paderewska-Gryza i inni, Wrocław 1999.
4.Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. Chwalba, s.222-339.
5.Maria Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1991 i wyd. następne, s.258-411.
6.Yuval Noah Harari, Od zwierząt do bogów. Krótka historia ludzkości, przeł. J. Hunia, Warszawa 2017
7.Fernand Braudel, Gramatyka cywilizacji, przeł. H. Igalson-Tygielska, Warszawa 2006
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W_01 absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury XIX i XX wieku K_W01
W_02 absolwent zna fundamentalne dylematy cywilizacji europejskiej i światowej z okresu XIX i XX wieku K_W05
Umiejętności:
U_01 absolwent potrafi formułować i analizować problemy badawcze, a także syntetyzować różne idee i punkty widzenia obecne w kulturze XIX i XX wieku K_U01
U_02 absolwent potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów kultury XIX i XX wieku z zastosowaniem twórczej i oryginalnej metody oceny ich znaczenia i oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym K_U02
|
Zakres tematów: |
1.Wielka rewolucja francuska i jej kulturowe konsekwencje
2.Rewolucje: przemysłowa, agrarna i demograficzna
3.Romantyzm i jego rola w kulturze i cywilizacji XIX wieku
4.Ideologia nacjonalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury
5.Ideologia konserwatyzmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury
6.Ideologia liberalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury
7.Ideologia socjalizmu i jej znaczenie dla rozwoju kultury
8.Rewolucja w transporcie: kolej i jej znaczenie dla przemian w postrzeganiu czasu
9.Kolonializm XIX wieku i jego znaczenie w kulturze
10.Czas wolny i początki turyzmu
11.Wynalazki techniczne i odkrycia naukowe XIX wieku - znaczenie w kulturze
12.Ewolucjonizm i jego rola w kulturze
13.Zmierzch kultury europejskiej XIX wieku - fin de siecle
14.Początki ruchów feministycznych na przełomie XIX i XX wieku - przyczyny i konsekwencje
15.Narodziny totalitaryzmów XX wieku i ich kulturowe konsekwencje
|
Metody dydaktyczne: |
wykład, elementy dyskusji, prelekcja, prezentacja, film dokumentalny
|