Literatura: |
"Czas Kultury" (numer monograficzny: "Polityka animacji. Megaiwenty") 2017, nr 1 (192).
Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
J. Hobertman, Jonathan Rosenbaum, Midnight Movies: Seans o północy, tłum. Michał Oleszczyk, MFF Nowe Horyzonty, Warszawa, Kraków 2011.
Anna Misiak, Kinematograf kontrolowany. Cenzura filmowa w kraju socjalistycznym i demokratycznym (PRL i USA), analiza socjologiczna, Universitas, Kraków 2006.
Mirosław Przylipiak, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk-Słupsk 2004
Polskie kino dokumentalne 1989-2009. Historia polityczna, pod red. A. Wiśniewskiej, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca:
Peter Bisking, Easy Riders Raging Bulls, Bloomsbury, London 1998.
Leonard Quart, Albert Auster, American Film and Society since 1945, Macmillan Publishers, London 1984.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
K_W03
Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną w zakresie kultury filmowej rozpatrywanej w płaszczyźnie interdyscyplinarnej; rozumie podstawowe koncepcje dotyczące kultury filmowej i potrafi je aplikować zarówno do zjawisk historycznych, jak i współczesnych.
K_W10
Student zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji odzwierciedlające się zarówno w arcydziełach sztuki filmowej, jak i w filmach z rejestru sztuki masowej.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03
Student potrafi wysuwać hipotezy związane z problematyką filmoznawczą i kulturoznawczą, twórczo wykorzystuje wiedzę na temat kulturowego i społecznego znaczenia filmu.
K_U05
Student potrafi przygotować wystąpienia ustne lub prace pisemne w oparciu o adekwatne źródła konwencjonalne i cyfrowe z zakresu badań nad filmem w kulturze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01
Student jest zdolny krytycznie i wieloaspektowo wartościować zgromadzoną wiedzę na temat filmu w kulturze i jest gotów do stałego poszerzania tej wiedzy; jest świadomym odbiorcą sztuki filmowej rozpatrującym ją w kontekście jej wpływu na procesy społeczno-kulturowe.
|
Zakres tematów: |
Przedmiot koncentruje się na medium filmowym rozpatrywanym nie tyle jako dziedzina sztuki, co raczej jako forma komunikacji społeczno-kulturowej. Historia i współczesne kierunki rozwojowe medium filmowego będą zatem omawiane na szerokim tle przemian społecznych, politycznych i kulturowych zachodzących na przestrzeni ubiegłego i bieżącego stulecia. Zajęcia dotyczyć będą zarówno kina popularnego (kino gatunkowe jako barometr procesów socjologicznych), jak i artystycznego (autorskie obsesje mistrzów kina europejskiego i azjatyckiego jako odpowiedzi na wyzwania współczesności). Szczególny nacisk położony zostanie na tematy dotyczące punktów stycznych, na których dochodzi do bezpośredniego współoddziaływania pomiędzy kulturą filmową a szeroko rozumianą rzeczywistością społeczno-kulturową (film dokumentalny jako narzędzie aktywizmu politycznego; społeczne oddziaływanie imprez promujących kulturę filmową). Prowadzący zaprasza na wybrane spotkania profesjonalistów z obszaru działań animacji kultury filmowej (organizatorzy i organizatorki festiwali i przeglądów, krytycy filmowi).
|