Literatura: |
Airey, David, Identity Designed : the Definitive Guide to Visual Branding, Beverly (MA): Rockport Publishers, 2019.
Berger, John, Zrozumieć fotografię, oprac. Geoff Dyer, Wyd. Aletheia, Warszawa 2023.
Coates, Paul, Cinema and Colour: The Saturated Image, Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan 2010.
Cytowic, Richard E., David M. Eagelman, Wednesday Is Indigo Blue: Discovering the Brain of Synesthesia, MIT Press, London 2009.
D’Alleva, Anne, Jak studiować historię sztuki, Wyd. Universitas, Kraków 2013.
Dawidek-Gryglicka, Małgorzata, Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku, Korporacja Ha!art, Kraków 2012.
Gage, John, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Wyd. Universitas, Kraków 2010.
Gałązkiewicz, Igor, Art Branding 2, Wydawnictwo One Press 2024.
Jung, Carl G., Archetypy i symbole. Pisma wybrane, tłum. Jerzy Prokopiuk, Warszawa 1976.
Kisielewski, Andrzej, Sztuka i reklama, Wyd. Trans Humana, Białystok 2001.
Komunikowanie artystyczne, pod red. M. Stępnik, Wyd. WSPiA, Lublin 2011.
MacDowall, Lachlan, The World Atlas of Street Art, London: Frances Lincoln Ltd. 2023.
Perryman, Laura, The Colour Bible, ILEX, London 2021.
Polityczne konteksty sztuki, pod red. M. Stępnik, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016.
Rose, Gillian, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Szubert, Zdzisław, Polska Szkoła Plakatu, Wyd. BoSz 2024.
|
Efekty uczenia się: |
W_01, W_02, W_03, K_01, U_01, KW_06, KU_02, KU_06
Student posiada stosownie głęboką wiedzę dotyczącą komunikacji wizualnej, trafnie identyfikuje społeczno-kulturowe mechanizmy wpływające na ewolucję obrazów (w najszerszym sensie tegoż pojęcia), zna główne tendencje rozwojowe w obszarze badań nad wizualnością, posiada wysokie kompetencje w zakresie visual literacy, potrafi dokonać krytycznej (semantycznej
i formalnej) analizy interpretacji zjawisk/wytworów wizualnych i umie odpowiednio zwerbalizować wyniki owych analiz w formie pisemnego
i ustnego przekazu.
|
Zakres tematów: |
1. Anatomia obrazu. Obraz w ujęciu historii sztuki, i antropologii kulturowej - wybrane zagadnienia.
2. Analiza i interpretacja utworów wizualnych.
Analiza formalna i kontekstualna. Ikonografia i ikonologia. Elementy formalnej analizy dzieła malarskiego, fotografii, plakatu, filmu, wideoklipu, performensu.
3. (Trans)kulturowy język barw. Kody kolorystyczne. Psychologia koloru. Zjawisko synestezji. Rola barwy w dziele filmowym.
4. Komunikacja wizualna w interakcjach społecznych.
Wizualność w perspektywie psychologii Gestalt. Polityczność obrazu.
5. Kreowanie wizerunku w kontekście Jungowskiej teorii archetypów.
Archetypy w tekstach filmowych i reklamie wizualnej.
6. Obraz jako narzędzie perswazji i propagandy - wybrane kazusy.
7. Język designu i architektury. Elementy identyfikacji wizualnej.
Wizualny branding.
8. Mariaże słowa i obrazu. Poezja graficzna. Tradycja Polskiej Szkoły Plakatu - analiza wybranych dzieł.
9. Wystawy sztuki i ich wpływ na komunikację międzykulturową/ zmiany społeczne.
10. Esej, felieton, recenzja - elementy warsztatu dziennikarza kulturalnego.
Część zajęć prowadzona jest w wybranych lubelskich instytucjach wystawienniczych, co dodatkowo umożliwia studentom dyskusję z artystami i kuratorami sztuki.
|