Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie tekstu do druku H-PTD-ETR.W-1S.5
Laboratorium (LB) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Ćwiczenia przedmiotowe oraz końcowy projekt – W01, W03, W04, U01, U02, U03, K01.
Literatura:

Kamień Joanna, Podręcznik autora, Gdańsk 2015.

Reuß Roland, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, Kraków 2017.

Tomaszewski Jan, Architektura książki, Warszawa 2011.

Urbańczyk Stanisław, Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, Kraków 2000.

Wolańska Ewa [et. al.], Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

wiedza

W01 – ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad edycji tekstów dawnych i współczesnych; zna podstawy edytorstwa popularnonaukowego i użytkowego – K_W03

W02 – posiada podstawową wiedzę na temat historii książki oraz współczesnych tendencji rozwojowych edytorstwa i zasad funkcjonowania rynku wydawniczego – K_W05

W03 – posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu różnogatunkowych tekstów do druku i ich rozpowszechnianiu – K_W09

W04 – ma podstawową wiedzę na temat źródeł informacji ogólnych i specjalistycznych: baz danych i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, a także sposobów ich wykorzystania w ramach własnego warsztatu edytorskiego – K_W11

umiejętności

U01 – umie w pracy indywidualnej formułować i analizować problemy, dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów w obrębie studiowanych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych – K_U02

U02 – potrafi dokonywać adiustacji i korekty tekstu; potrafi redagować teksty popularnonaukowe; ma umiejętność tworzenia indeksów, streszczeń i spisów treści – K_U03

U03 – potrafi ocenić poprawność językową wypowiedzi, wskazywać błędy językowe, stosować strategie etykiety językowej – K_U08

kompetencje

K01 – potrafi w różnorodny sposób współdziałać i pracować w grupie, według celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego, wykazuje się odpowiedzialnością przed nim oraz przed współuczestnikami projektu – K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Ocena aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym oraz przygotowanego końcowego projektu publikacji.

Kryteria oceniania zgodne z systemem jakości kształcenia obowiązującym na Wydziale Humanistycznym UMCS.

Zakres tematów:

1. Części składowe książki i ich szeregowanie.

2. Specyfika opracowania edytorskiego beletrystyki, poezji, utworów dramatycznych, prac naukowych.

3. Kolejność prac redakcyjnych, projektowych i typograficznych.

4. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna tekstu.

5. Poprawność leksykalna i składniowa tekstu.

6. Bibliografia załącznikowa i jej formatowanie.

7. Przypisy bibliograficzne i rzeczowe.

8. Indeksy i konkordancje.

9. Sposoby cytowania Pisma św., autorów starożytnych i wczesnochrześcijańskich. Transliteracja alfabetów niełacińskich na pismo łacińskie.

10. Redagowanie haseł słownikowych i encyklopedycznych: biogram, autobiogram, czasopismo, seria wydawnicza.

11. Opracowanie redakcyjne wstępów i posłowi.

12. Edycja korespondencji i pamiętników.

13. Edycja utworów lirycznych.

14. Edycja utworów dramatycznych.

15. Edycja utworów beletrystycznych.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia laboratoryjne, korekta prac, metoda przypadków, pokaz, symulacja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Sebastian Wasiuta 22/11 szczegóły
2 (brak danych), (sala nieznana)
Sebastian Wasiuta 0/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0