Literatura: |
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Strelau, J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2:Psychologia ogólna. Gdańsk: GWP.
Tavris, C., Wade., C. (2008). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: GWP.
Wojciszke, B. (2004). Człowiek wsród ludzi. Warszawa: Scholar.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA:
W01. Absolwent zna i rozumie psychologiczne teorie dotyczące uczenia się i nauczania oraz złożone uwarunkowania tych procesów. K_W02; B.1.W1
W02. Absolwent ma podstawową wiedzę o środowisku społecznym, jego znaczeniu dla wychowania oraz rozumie mechanizmy psychologiczne zachodzące w podstawowych interakcjach społecznych. K_W04; B1.W2, B1.W3
W03. Absolwent ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne. K_W05; B1.W2
UMIEJĘTNOŚCI
U04. Absolwent potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do analizy i interpretacji problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. K_U02; B1.U5
U05. Absolwent wykazuje umiejętność zastosowania podstawowej wiedzy psychologicznej do analizy motywów i wzorców ludzkich zachowań. K_U02; B1.U2
U06. Absolwent posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami psychologicznymi, by sprawnie komunikować się z otoczeniem w różnego typu sytuacjach edukacyjnych. K_U04; B1.U3
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K07. Absolwent wykazuje gotowość do krytycznej oceny posiadanej wiedzy. K_K01; B1.K1
|
Zakres tematów: |
1. Rola nastawienia w procesach postrzegania. Błędy w postrzeganiu.
2. Samospełniające się proroctwo, efekt Golema i Galatei w procesie nauczania i wychowania.
3. Wydawanie sądów, myślenie heurystyczne i jego wpływ na zachowanie i postrzeganie innych.
4. Uczenie się poprzez kary i nagrody.
5. Wpływ wzmocnień na kształtowanie motywacji do uczenia się.
6. Uczenie się przez modelowanie, wzmocnienia zastępcze a proces uczenia się.
7. Poczucie kontroli i jego umiejscowienie a zachowanie i osiągnięcia szkolne.
8. Elementy myślenia twórczego, metody badania twórczości, cechy osoby twórczej.
9. Cechy osobowości a proces dydaktyczny i wychowawczy
|