Sposób weryfikacji efektów kształcenia: |
dyskusja problemowa: K_W01, K_W02, K_W04
prezentacja lub praca pisemna: K_W02, K_U02, K_U10
aktywność: K_U02, K_U10, K_K03
|
Literatura: |
W kręgu neoawangardy – Warsztat Formy Filmowej, pod red. M. Bomanowskiej i A. Cichowicz, Muzeum Kinematografii w Łodzi, 2017.
"Kwartalnik Filmowy" nr. 82/2013 (Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne).
R. Kluszczyński, Estetyka sztuki nowych mediów, (http://www.medialarts.pl/download/skrypty/Estetyka-sztuki-nowych-mediow.pdf)
Konrad Chmielecki, Estetyka intermedialności, Rabid, Kraków 2008
Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, pod red. K. Wilkoszewskiej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 1999.
Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, pod red. A. Gwoździa, Universitas, Kraków 2010.
M. Giżycki, Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Wprowadzenie/ Sztuka filmowa, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010, rozdział "Film eksperymentalny", s.407-442.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
K_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę na temat funkcjonowania poszczególnych dziedzin kultury współczesnej, zwłaszcza kultury audiowizualnej.
K_W02
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji wytworów kultury i teorii związanych z wybranymi obszarami badań nad kulturą, w tym kulturą cyfrową.
K_W04
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia właściwe dla współczesnej sztuki i estetyki eksperymentalnych form audiowizualnych.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02
Student potrafi dobierać narzędzia rozwiązywania problemów, a także stosować metody analizy i interpretacji w odniesieniu do badań wybranych obszarów kultury, w tym kultury cyfrowej.
K_U10
Student potrafi zdobywać wiedzę na temat eksperymentalnych i awangardowych form kinematograficznych oraz dostrzegać związki form eksperymentalnych z komunikacją głównego nurtu z jaką będzie stykał się na przestrzeni całego swojego życia.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K03
Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny odbieranych treści.
|
Zakres tematów: |
Celem kursu jest:
- poznanie głównych kierunków rozwoju kina awangardowego i eksperymentalnego
- rozpoznanie innowacyjnych, poszukujących form sztuki audiowizualnej (formy abstrakcyjne, nienarracyjne i trans-medialne, zjawiska pograniczne i hybrydalne, film eksperymentalny a nowe technologie produkcji i dystrybucji kultury)
- poznanie historii europejskiego i amerykańskiego kina eksperymentalnego i jej wpływu na twórczość współczesnych filmowców awangardowych
- przybliżenie sylwetek wybranych twórców kina eksperymentalnego (np. Theodore Ushev, Thomas Renoldner)
- dokonanie analiz i interpretacji wybranych filmów eksperymentalnych
|